Už vím proč se nesmí telefonovat v letadle

Diskuze čtenářů k článku

anonym  |  24. 09. 2004 23:43

To by si si chlapce musel najprv precitat studiu firmi Airbus a potom by si zistil, ze mobilne telefony, nijako neovplyvnuju elektronicke zariadenie v akomkolvek lietadle.


Ak by si chcel aby sa nejake tie hodnoty zmenili, alebo vychylili, musel by si mobil dat priamo na palubovu dosku v kabine pilota


 

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Fido  |  25. 09. 2004 00:00

Ono se to do jiste miry prehani ale zrovna v pripade letadla to chapu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
jezevec  |  24. 09. 2004 16:41

Nevim co vás čert bere, potřebovat žvástat do mobilu zrovna v letadle, nebo dokonce na poště. Neumíte ten krám na chvilku vypnout, nebo co?


Nikdy vás nenapadlo, že i kdyby to letadlo nerušilo, že je velmi neslušné v takto uzavřeném prostoru obtěžovat své okolí nějakými kydy do telefonu?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
STANÍK  |  24. 09. 2004 17:42

Nevím, jestli si uz letadlem nekdy letel, nebo tva zkusenost pochazi z vlaku, nebo jineho dopravniho prostredku, ale jak by to asi v tak malem prostoru vypadalo, kdyby si vsichni zacali mluvit to "svoje" do mobilu....  Konecne, po dlouhy dobe, jsem nasel nejakej smysluplnej komentar na mobilitach...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
ruska vlastovka  |  24. 09. 2004 18:08

Vono by to tam taky vypadalo jak na trhu - pac pokud mate to stesti a sedite nekde za motory (pac motory na ocase uz dnes uvidite spise vyjimecne), tak je v tom rambajz, ze by se jeden divil. A pokud to je nahodou vrtulovy ero, tak tuplem.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Fido  |  24. 09. 2004 22:08

No zrovna na poste to potrebuju dost casto. Treba zjistit takovou blbost, na kolik ze je potreba pojistit balik a podobne.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
jezevec  |  24. 09. 2004 23:13

děsnej problém zjistit si to venku nebo předem?????

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
oc  |  26. 09. 2004 12:33

sorry, ale tohle fakt nechapu

Jaky je rozdil, jestli mluvim s kolegou sedicim vedle me, nebo kolegou, ktery je vzdaleny treba tisic kilometru?

Nebo je problem, ze spolu-cestujici slysi jenom polovinu rozhovoru? Nemam zadny problem s tolerovanim techto pravidel, ale treba tohle mi prijde divne az buzerujici. (stejne tak alergicky jsem na napisy, ktere rikaji, ze mam telefon vypnout, ackoli staci pouze vypnout zvuk resp. i vibrace).

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
x  |  27. 09. 2004 10:49

Docela velky - pokud telefonujes tak se proste do rozhovoru - pokud je slozitej a zvlaste, kdyz tvuj proti telefonujici muze byt sam ve sve kancelari - tak do nej tak ponoris, ze zapomenes na sve okoli - tedy ze nejses v kancelari a obvykle zvysis hlasitost a i dalsi veci - gestikulovani a i obsah - vulgarita . To vse je mnohem horsi, nez kdyz sedite vedle sebe - pak je mnohem horsi za pomenout na okoli, kdyz jste oba na stejnem miste - v letadle a ne v kancelari. A i to ze slysim pulku me muze vadit - nebot chvli je ticho a pak je zase hovor a prave prerusovany hovor (nahodne - podle delky hovoru protistrany) mi vadi vic nebot mnohem vic reuaguji na zmeny hluku nez na zvysenou hladinu hluku - i rozhovoru.


Co se tyce vypnuti a ne ztlumeni tak jsou dva duvody:


1 - citlive pristroje v nemocnicich - je tam radu ruznych simacu na tele pacianta a vsechny predavaji slabe vestinou analogove elektricke signaly a tak je problem ruseni telefonem velke riziko - a i zapnty ne telefonujici mobil muze rusit, nez zazvoni tak predtim komunikuje ze siti - cili vysila - viz reproduktory. A stejne v ostatnich podobnych provozech stejne citliva zarizeni.


2- mnoho lidi - vcetne casto tech, ktere podobne napisy vyvesuji, podle mne netusi. ze vybrovani ci vyzvaneni se da samostetne vypnout. Pro mnoho lidi je mobil obycejne pevny telefon jen bez  dratu a jedine co umi je zavolat (prijmout hovor) - v lepsim pripade dle seznamu a napsat a prijmout SMS a i to ani nekdy ne - jednou sem nekomu rikal, ze jsem mu to poslal SMS a on se mne ptal co je to SMS - ze o zadne takove veci zatim neslysel - dle dalsiho pokusu o vysvetelni jsem zjistil, ze skutecne nejen nezna nazev SMS, nybrz ani netusi, ze se daji z mobilu odesilat a prijimat kratke textove zpravy. 


Dale pripoustim, ze proste nesezenou peknou ceduli, upozornujici na nutnost vypnot vyzvaneni a netelefonovat zde. A tak pouziji tu co narizuje vypnout mobil.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Ivan Kordač  |  24. 09. 2004 15:28

Nevím, ale povedlo se mi letět s telefonem zapnutým, nevěděl jsem o tom, měl tu chytrou vadu, že se sám od sebe zapínal i vypínal, to zapínání asi mnohé překvapí, ale bylo to tak....


Nikdo tenkrát neprotestoval, i když jsme přistávali, a pokud vím, tak telefon při nedostatku signálu se neustále snaží najít nějakou stanici, tak to nějakou paseku asi dělat mohlo.... nevím. Letuška tenkrát nepřiběhla, neotravovala, ale je pravda, že to že je zapnutej jsem zjistil až po přistání... co dodat? Je pravda, že telefony rušej telefonování pevnou linkou, někdy dost výrazně, někdy televizní vysílání... možná je určující ta nejistota, co kdyby...


Pojišťovny do toho asi budou mluvit nejvíce... a proč by zrovna ony nemohly diktovat pravidla...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
x  |  24. 09. 2004 17:14

Pilot netusi, ze to zrovna rusi mobil - pokud mel potize s nejakym systemem tak si myslel ze se zkratka porouchal a vypnul ho - pouzil zalozni.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jan Sychra  |  24. 09. 2004 14:18

Pochopil bych letedlo i banku. Ale proč mě buzerují na hlavní poště v Jindřišské v Praze, když používám mobil v hale? Současně tam je nejméně 9 VTA, takže  rušení hovorem nebo bezpečnostní důvody ála banka padají. Čistá buzerace.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
x  |  24. 09. 2004 17:12

Uzavreny prostor - vyssi vykon - a tak teroreticka moznost ruseni postovnich terminalu mobilem.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Honza  |  24. 09. 2004 22:05

V bankach a na postach je to kvuli zlodejum... Nekdo by moh pozorovat, kdo kolik vybira penez a mobilem to davat vedet komplicovi venku, ktery by pak toho dotycneho nekde primacknul ke zdi a okrad...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Bobo  |  24. 09. 2004 08:20

1. Většina elektronicých zařízení vyzařuje ellektromagnetické záření v širokém spektru.


2. Pro použití v letadlech musí mít každé zařízení atest o splnění podmínek EMC (elektromagnetické kompatibility - "nesmí vyzařovat v úrovni vyšší než ... v určitém frekvenčním rozsahu a musí být samo do určité míry odolné proti rušení).


3. O možnosti používat elektronická zařízení u každé společnosti rozhoduje úředník na doporučení výrobce.


4. Když o tom nic nevím nebo vím jen málo, tak to zakážu a jsem krytý. Eventuálně ještě opakuji různé polopravdy typu "jedna paní povídala" nebo "stalo se". 

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Hluch  |  24. 09. 2004 07:28

Mobil je docela jasnej, zbytecnej clanek.
Spis by me zajimalo, proc se explicitne zakazuje pouzivat CD a DVD mechaniky v cemkoliv. Alespon u Travel Service to maji v tom bezpecnostnim manualku. Proc jim zrovna CD a DVD tak vadi?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
martin n.  |  24. 09. 2004 07:46

vetsinou vsecky soucasne pristroje vyzaruji elektormagneticke vlneni (maji procesor taktovany ..... radove 8-400MHz ...) a tak by to mohlo rusit.


m.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Kodl  |  24. 09. 2004 08:04

CD prehravace maji generator ridiciho kmitoctu, jehoz harmonicka (nejaky N-ty nasobek) je pobliz VKV pasma pro radiovou komunikaci (nekde okolo 130-140 MHz) 

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Voy  |  24. 09. 2004 10:32

A co walkman nebo mp3 prehravac? me to normalne dovolili pouzivat :)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Edn  |  24. 09. 2004 17:56

Je to tak, vadi jim opticky mechaniky. NB bez CD normalne dovoli.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
x  |  24. 09. 2004 12:35

Pri pristani je to letadlo rizeno predevsim rpristroji a kdyz by neco rusilo a zpusobovalo chybu tak by se na to mohlo prijit az by bylo pozde. Jinak  tyto problemy se stavaji jeden cestujici behem letu pracoval na noteboku a v letadle zacal blbnou zcela radio vyskomer  az ho vypnul - ten noteebok tak se vyskomer zase umoudril.


Delame do vlaku  - osobnich -  pro cestujici  a vim jake jsou tam pozadavky na elektromagnetickou komapabilitu mezi jednotlivymi pristroji - vse musi byt narocne testovano a to je jen vlak, kde je i bezna vzduchova brzda a vypustit a tim zastavit se da i nouzove kohoutem, stejne jak mechanyckym vypinacem vypnout napajeni motoru lokomotivy - jake musi byt na letadlo i kdyz tam se snad co vim da pristat i bez pomoci elektroniky - jen mechanicko hydraulickym ovladanim. 

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
krtenek  |  24. 09. 2004 06:42

Toto jsem kdysi slyšel od jednoho člověka z oboru elektro, tudíž si to pamatuji velice zjenodušeně. Totiž telefon během rychlého letu a při hovoru nedokáže komunikovat se všemi BTS, a tak člověk utratí méně, než by měl. Je to velice zjednodušené, zas mi to šlo druhým uchem ven, ale budu rád když se k tomu někdo fundovaněji vyjádří.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Albert  |  24. 09. 2004 07:25

Ze by se teorie relativity dala aplikovat na minutovou sazbu?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Albert  |  24. 09. 2004 07:33

... tzv. kontrakce tarifu vlivem dilatace casu Pro ucastnika rychle se pohybujiciho vzhledem k uctovacimu systemu mobilniho operatora se minutova sazba se zvysujici rychlosti snizuje. Pri dosazeni rychlosti svetla pak volate zcela zdarma

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
jinej Michal  |  24. 09. 2004 10:34

ty si z toho delas srandu, ale je to trosku jinak. do rychlosti nejakych tech 500km/h je uctovani zcela normalni, ale pak jiz system nedokaze stihat zjistovat jestli ucastnik jeste mluvi nebo ne a zacinaji vznikat mezery. v rychlosti nad 900km/h jiz neplatite temer nic. zatim nebylo vyzkouseno, jestli ve vyssich rychlostech nebudete dostavat vracenou platbu od operatora. nicmene je to temer zrejme.

( vtip )

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
krtenek  |  24. 09. 2004 11:33

Děkuji všem za inteligentní příspěvky.


 


(taky vtip)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
x  |  24. 09. 2004 12:11

Ne - vznikaji potize s predavanim od jedne BTS k druhe. Pozemni sit pocita s objektem pohybujicim se po zemi a tak vzhledem k tomu ze predavani je rizeno siti tak nevi jakou ma priradit - ze ta na kopci s velkou viditelnosti na vsechny strany je nejlepsi - tak ma snaci dostatecnou dobou komunikovat s jednou BTS. Pokud by nebyl minimalni dobu v dosahu jedne BTS - tak se to nestaci prepnout na dalsi (predat nutne informace) a spojeni se proste prerusi. Sit je dimenzovana bezne na auto jedouci rychlosti 200 Km/hod po dalnici. 

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
vLada  |  24. 09. 2004 15:08

No, jet 200 po dalnici a pritom telefonovat, to by melo jit jenom u predplacenek. U tarifu neni jiste ze se zakaznik dozije vyuctovani.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
x  |  24. 09. 2004 17:10

Veze ho sluzebni sofer - manazer na nemecke dalnici - celkem bezne.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
bw  |  24. 09. 2004 01:57

jsou tomu ~2 roky, letel jsem s KLM, CSA, Lufthansou ale u VSECH bylo dovoleno jak telefonovat, tak si poustet discmana, pracovat na notebooku atd. Jediny hacek: NE behem vzletu nebo pristavani. To je v rozporu s timhle clankem. Se ptam: jak je to vsechno mozne?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Peetrson  |  24. 09. 2004 07:27


Jak to, že je to v rozporu s článkem? Si to přečti pořádně ty vokurku !!!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
comar  |  24. 09. 2004 01:38

Kdysi jsem v nejakem casopise (myslim, ze to byly mobility) videl pokus, jak dali nejakou dnes uz starou motorolu s aktivnim hovorem blizko kompasu v nejakem malem letadylku. Vznikla odchylka byla asi 15-20°.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Web  |  25. 09. 2004 09:38

Jeslti to byl magnetický kompas, tak leda že bys ho tím zmagnetoval. Jinak se s Cessnou rozhodně nezřítíš, když si zapneš mobil

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Karel Kroupa  |  24. 09. 2004 01:30

Problematika mě zajímá, ale toto je pro mne naprostou novinkou. Rád bych věděl, které??Letecké navigační systémy pracují v pásmu frekvencí 960 MHz až 1215 MHz, což je GSM velmi blízko.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Miroslav Šmíd  |  24. 09. 2004 16:50

V uvedeném kmitočtovém pásmu pracuje z navigačních systému pouze maják DME, tedy systém pro měření vzdálenosti, který je standartní součástí navigačního vybavení dopravního letadla. Z dalších navigačních systémů uvádím následující: systém VOR pracuje v pásmu 108 - 118MHz, radiokompas v pásmu 200 - 525kHz, kurzový maják systému přístrojového přistání v pásmu 108 - 111,975 MHz, sestupový maják v pásmu 328,6 - 335,4 MHz. Systém MLS, který není tak rozšířen, pracuje v pásmu jednotek GHz.


Pokud jde o systém DME, data jsou dále přenášena téměř výhradně v číslicové podobě pomocí některé z letadlových sběrnic např. ARIN 429 nebo CSDB a jsou tedy odolná vůči rušení. Obecně jsou ale fakta z článku pravdivá.


Snad Vás tato odpověď uspokojila.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor