V letadle si už zavoláte běžným mobilem

Zákazy používat mobily v letadlech se možná stanou minulostí. Společnost Airbus totiž včera oznámila, že vyvinula první systém, který dovolí používat za letu běžné mobilní telefony GSM.
V letadle si už zavoláte běžným mobilem

Vypněte prosím mobilní telefony

O tom, že je na palubě letadla zakázáno používat mobilní telefon, ví snad každý, kdo alespoň jednou do letadla vstoupil. Před odletem vyzývá personál letadla všechny cestující, aby vypnuli své mobilní telefony. Důslednost dodržování tohoto nařízení se u jednotlivých leteckých společností liší. U některých menších leteckých společností, které provozují v některých zemích vnitrostátní lety, se sice běžně mobilními telefony volá i za letu, ale většinou se na dodržování tohoto bezpečnostního opatření pečlivě dohlíží. Důvodem jsou obavy z možného rušení rádiové letecké navigace a dalších elektronických prvků.

Převrat v telefonování v letadle

Doposud bylo telefonování v letadle omezeno pouze na palubní telefony, které byly například vestavěny do sedadel. Společnosti Airbus ale nainstalovala na palubu letounu typu A320 systém, který dovoluje komunikovat přes GSM mobily i během letu, a to bez bezpečnostních rizik. Výzkum použitelnosti technologie GSM na palubě letadel započal zhruba před dvěma lety díky aktivitám sdružení Wireless Cabinet. To nastartovalo vývoj ve spolupráci s několika předními výrobci letadel a dodavateli mobilních technologií (Airbus, Inmarsat, Siemens nebo Ericsson).

Systém firmy Airbus byl po několikaletém vývoji úspěšně otestován během okružního letu z Toulouse. Testoval se prostřednictvím několika mobilních telefonů různé koncepce. Zkoušelo se samozřejmě volání a přijímání hovorů vůči mobilním telefonům na pevné zemi, dále na pevné linky a také mezi mobilními telefony na palubě navzájem. Kromě hovorů se testovaly i ostatní běžné mobilní služby jako textové zprávy, e-mail, přístup na internet přes GPRS atd.

Testovanou technologii – software i hardware – vyvinul Airbus ve spolupráci s firmou Icarelink, která se specializuje na telekomunikace. Systém pracuje tak, že na palubě letadla je vytvořena pikobuňka mobilní sítě. Telefony na palubě letadla jsou do této pikobuňky přihlášeny, z ní jsou hovory přepojeny přes server a satelitní systém Globalstar do pozemských telekomunikačních sítí. Pikobuňka na palubě letadla zaručí dostatečné pokrytí signálem. Mobilní telefony proto mohou vysílat s minimálním výkonem, protože se nemusejí snažit vyhledávat signál.

Nebude to zítra

Airbus kromě zkoušky systému GSM jako takového provedl ještě další testy. Na palubu letadla A340-600 instaloval více bezdrátových systému současně a zkoušel za letu jejich současné fungování. Současně byly v provozu systémy mobilní komunikace GSM a UMTS, dále pak systém Bluetooth a také síť Wi-Fi. Jako satelitní spojení se zemí byl použit Inmarsat SWIFT 64.

Provozovat pikobuňky na palubě letadel je velice zajímavá a chvályhodná myšlenka. Vždyť mít svůj mobilní telefon při mnohahodinovém letu plně k dispozici je velmi lákavé. Zatím je ale nápad ve stádiu úspěšně provedených testů, proto nečekejte, že se letadlem s instalovanou pikobuňkou proletíte za několik týdnů. Podle oznámení společnosti Airbus se počítá s instalací systému do všech letadel až v roce 2006.

Otázkou také zůstává, jakým způsobem budou řešeny poplatky za volání a další služby, které bude možné využívat z paluby letadel. Vzhledem ke spojení prostřednictvím satelitní mobilní sítě je ale zřejmé, že nepůjde o zcela levnou záležitost.

Další informace: oficiální zpráva společnosti Airbus

Témata článku: Ostatní

19 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Han Solo 19. 9. 2004 20:32:27

    Kritické přístroje pro navigaci (kompas, výškoměr, rychloměr) jsou...

  • Han Solo 19. 9. 2004 20:22:50
    Wi-Fi za letu je už přece běžná věc, u Boeingu i Airbusu, třeba Lufthansa...
  • notch 18. 9. 2004 21:36:18
    Tak to uz jses velkej a navic frajer, ze jsi porusil zakaz a ohrozil...

komerční sdělení

Komerční sdělení