V zákulisí Eurotelu – jak se hlídá síť

Diskuze čtenářů k článku

Bono vox  |  09. 11. 2001 21:08

 občas mám pocit, že mi chodí vyúčtování za sms, které jsem vůbec neposlala!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Šulit Honin & Dlanča Aňová  |  09. 11. 2001 19:59

Nehádejte se! Přešel jsem u Pekáče z tarifu na twist a problémy jsou tady! Zablokované sítě mna roaming, které odblokoval až pasr ve značkov= prodejně, tuhne telefon... Zajímavé, že předtím s tarifem to nedělal!Našel jsem jednu dost samotnou v lese, tak tam švihnu tnt a stopnu jim to za jak dlouho opraví tu jejich hi-bts ! Předraženej errortel...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
nalim  |  12. 11. 2001 11:00

To je přesně to očem mluvim, ja mam navíc služebního Errortela-tarif a blbne taky, Oskar je na Oskartu, hi a je pritom uplne v pohode, az na to pokryti, ale to se zlepsi....

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
yankee  |  09. 11. 2001 10:53

Jsem zvedav na reakci pana VB, jakozto autora clanku "Konec jednoho mýtu, aneb Eurotel už není "Bůh pokrytí"? " na http://www.gsmweb.cz/.
Zde se zasvecene rozoohnil v tom smyslu, jak PG nechal Eurotel nekde v dalce za sebou v poctu BTS ( sektoru ).
V seznamech na stejne webove strance je k 08.11.01 15:10
uveden počet buněk : 5578.
Realita je 7455.
Takze temer zanedbatelny rozdíl 2000 sektoru.
Doufam, ze se uvedeny autor k tomuto problemu opet vrati a uvede vse na spravnou miru.


Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Michal  |  09. 11. 2001 09:45

Vy si skutečne myslite, ze se jedna o PR clanek? Kdyz by to same bylo napsane o servisnim stredisku Paegasu, ozvali by se zastanci ET nebo OS, psalo by-li se o OS, ozvali by se fandove PG a ET. To, ze ma Ezrotel jedno z nejlepsich monit. site musilogicky vyplivat z toho, jak dlouho je na trhu. Na druhe strane se vam ET zda predrazeny? Z GO si muzete vybrat 3 celkem vyhovujici tarify a u pausalu by sice mohla prijit nejaka vyznamejsi sleva, ale hold za kvalitu se plati.

 

P:S. Aby bylo jasno - nejsem zastancem zadneho operatora, pouze sdeluji svuj nazor po svych zkusenostech.

Bye

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Potěmkin  |  09. 11. 2001 01:38

 Jaký význam má ISO 9001:2000 pro operátora v souvislosti s kvalitou sítě (a poskytovaných služeb)? Proč jste se o tom více nerozepsali?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Martin Zikmund  |  09. 11. 2001 08:43

ISO 9001:2001 má pro operátora ten význam, že podle něj musí upravit veškeré postupy v rámci firmy a ty pak dodržovat, neboť probíhají pravidelné kontroly toho, zda všechno funguje tak, jak vyžaduje tento certifikát. Kromě Eurotelu má ISO 9001:2000 také Český Telecom, který jej získal o něco později. Důvod, proč jsme se o tom nerozepisovali je prostý - když bychom psali o tom, co všechno se spolu s ISO certifikátem v Eurotelu muselo změnit k lepšímu, pak by to jednak ne každého zajímalo a jednak by to spousta čtenářů mohla (poměrně oprávněně) označit za PR. Z tohoto důvodu je také v článku napsáno pouze to, že Eurotel ten certifikát získal.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
nalim  |  08. 11. 2001 15:31

Zařízení a postupy víceméně identické jako u jiných operátorů, to je logické vždyť všichni používají stejnou technologii a je celkem jedno jestli ji vyrábí Siemens nebo Nokia. Kvalita sítě ? ubohá. Málo kdo z vás asi ví že Errortel(ta přezdívka cosi naznačuje) používá několik stupňů kvality přenosu signálu, přičemž pro nás smrtelníky je určen až ten nejhorší - tedy pokud si nepřiplatíte. Neustálé vnucování se této firmy do povědomí se mi už zajídá, zvlášť když ani není pravda to co tvrdí o kvalitách své sítě. V práci využívám služeb této sítě, protože musím, ale jinak Oskar, pokud je signál chodí podstatně líp. 

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
noiz  |  08. 11. 2001 17:20

hahaha dobre joke

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Petr Kadlec  |  08. 11. 2001 17:55

Hehe....Dobre jsi napsal jednu vec, "Oskar, pokud ma signal".....v otm je hacek, on ho poradne nema,  a kdyz ma, tak nema kapacitu :((((

Minuly vikend mi na jednom miste udelal behem minuty 15 handoveru a hovor byl horsi nez morseovka,jeden dilek signalu,obcas nic.

Jo a ty stupne kvality me fakt dostali   

Ten kdo pouziva GO, tak ho kodujou HR, pausal ma FR a velky zakaznik si uziva EFR.

Ja se chlamu, az se lamu

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Ell  |  08. 11. 2001 22:30

No, žádný GSM expert nejsem, ale nevidím důvod, proč by ET nemohl rozlišovat kvalitu přenosu hovoru podle svých skupin zázakazníků. Všechno je to jen o bajtech, kilobajtech a kodovani zvuku, tak proc zatezovat sit GOckama kdyz firemni zakaznici, kteri davaji ET tezky prachy si potrebuji dobre zavolat.

Mám zkušenosti z používání Paegasu, Oskara i Eurotelu. V kvalitě jednoznačně vede ET , za ním je Oskar , který má pomalu lepší síť než Paegas. Já osobně nevidím jediný důvod, proč používat Paegase.

Jinak tento článek se mi velmi líbil, víc takových. Je to sice vysmahnutá reklama pro ET, ale Peagas ani Oskar takovouhle exkurzi pro novináře neudělali, ne? Myslím, že většina lidí, kteří si čtou Mobilmanii mají svůj názor na GSM v Čechách a nenechají si jen tak něco pověsit na nos. Vždyť takováhle kontrola sítě je snad u všech operátorů, ne?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Martin Zikmund  |  08. 11. 2001 22:54

Tento článek není žádná reklama. Je to reportáž z NMC jednoho konkrétního operátora, který se zrovna rozhodl zpřístupnit některé informace o své síti. Kdyby to samé nabídl Oskar nebo Paegas, tak o tom také napíšeme článek. Mimochodem, o Oskarově NMC byla částečně řeč v článku o Hi-Tech Centru. Můžeme napsat pouze to, co nám operátoři zpřístupní. Informace o struktuře a zálohování sítě pak patří mezi obzvláště dobře střežená tajemství.

Jinak NMC je naprosto standardní (a pro síť nezbytný) prvek GSM sítě. Co se ale zálohování BTS/BSC/MSC/SDH/HLR architektury týče, tak to si řeší každý operátor po svém. Stejně tak je to i při postupu v případě výskytu závady na síti. Ten bude mimochodem u Oskara dost podobný, protože stejně jako Eurotel využívá software WatchMark.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
leonidas  |  08. 11. 2001 22:55

Koník je nejlepší u mně na chalupě na Vranovské přehradě, Errortel 1 dílek a Oskar 1-2, SMS se honí po zahradě a volá se z kopce. Vše záleží na místě, kde člověk bydlí. Já mám paušál a SMS za 1,05 Kč a tedy nejlevnější v republice a hlavně "fšude" za tyto prachy. Paegas má smůlu, že mu kus sítě staví SIEMENS, nejhorší německá firma, která ještě zde otravuje. Jejich věci se ser.... a notebook vydrží tak do prvního zapnutí, znám mnoho případů servisáků, které těmito šmejdy vybavili. ERORRTEL má NOKII a to je na tom lépe. Když se zvolí blbej dodavatel, je to průšvih. Údajně problémy GPRS Paegasu má na triku také Siemens, vzpomeňte na S 25 a jeho WAP , který nikdo nerozchodil.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Tomáš  |  09. 11. 2001 09:40

Fakt Siemens? Já měl radost, že celou síť pro Paegase dělá Motorola a proto nevypadá jak ta děravá Oskarova (od siemense, ale technologie snad ericsson).

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
geronimo  |  08. 11. 2001 23:34

Ted je tady ale velky otaznik! Jak to Eurotel vyresi, kdyz bude spojovat hovor s tim nejdulezitejsim zakaznikem, ktery vola nekomu na Goucko? To je mi teda podle vasich teorii zahadou. Osidi toho duleziteho klienta, nebo da pricuchnout nepoznaneho tomu Gouckari?

Poradte, jsem v koncich )

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jan  |  08. 11. 2001 23:47

No to snad je jasne: Z go na VIP zakaznika se bude kodovat EFR, zpatky HR.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
nalim  |  09. 11. 2001 12:44

Hoši vím jen jedno, to že Oskar nemá takové pokrytí je celkem logické, takže ty posměšky jsou sice trefné ovšem nic neřeší, neboť Oskar v pozici outsidera nemá co ztratit a může jenom překvapit. Prakticky se mi ještě u Oskara nestalo, že by došlo k výpadku za jízdy během hovoru při přechodu z BTS na jinou, u Errortelu je to naprosto běžná věc a o věrnosti reprodukce platí to samé, podotýkám na stejný telefon (C35i). Vzhledem k tomu jak rozsáhlé jsou obě sítě bych čekal spíš opak.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Petr K.  |  09. 11. 2001 17:07

Jestli je taková kontrola sítě u všech operátorů to tedy nevím, Paegas mě od června do července (cca 6 týdnů) tvrdil že důkladným kontrolním měřením nebyla zjištěna žádná závada na jejich zařízení ve městě kde bydlím a přitom tu evidentně signál po celou dobu nebyl, pouze na místech kde jsou běžně na telefonu všechny dílky tak naskočila na telefonu jedna čárka a když se člověk pohnul tak zmizelo i logo, jinde nebylo vůbec nic, opravili to tiše až po těch 6ti týdnech.

Nyní v říjnu se situace opakovala tak jsem to opět nahlásil ale tentokrát s prosbou aby mne zase netahali 2 měsíce za nos no a opravili to za 3 dny, což tedy považuju za obrovský úspěch. Takže ty termíny co se píšou v článku o Eurotelu ( 4 hodiny, 24 hodin) mě docela překvapily, to u Paegasu rozhodně nehrozí.

Hezký den všem

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Bruce Willis  |  09. 11. 2001 17:21

A tohle je třeba důvod, proč jsem napsal, že je to píár článek. Myslím si totiž, ze paegas i oskar mají taky stanovený, že opravy musí být hotový za xyhodin. Jak to ale v praxi dodržují? A ruku do ohně bych rozhodně nedal za to, že eurotel opraví všechny poruchy do doby uvedené v článku.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Petr K.  |  09. 11. 2001 17:29

A to by mě právě zajímalo. Může se  samozřejmě občas stát výjimka ale pokud většinou Eurotel stihne ve stanovených časech závadu na BTS opravit tak pak by mě nebylo vůbec líto platit o něco víc než u Paegasu a využívat radši jeho služeb. S termíny Paegasu mám totiž ty nejhorší zkušenosti, protože ve městě kde bydlím jsou problémy více než časté a jejich řešení lze počítat téměř vždy na dny až týdny.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Martin Zikmund  |  09. 11. 2001 20:00

Existují výjimky, kdy prostě technik nestihne dojet včas kvůli dopravní nehodě či počasí a v tomto případě to musí také doložit nějakým důkazem (zprávou o počasí, fotografií nehody, apod.) Většinou to ale musí stihnout do stanoveného limitu a také to tak stihne. Kdyby tyto lhůty totiž nedodržoval, tak mu bude odebrán certifikát ISO 9001:2000. Pokud by pak zákazník zjistil, že nějaká závada nebyla odstraněna do stanoveného časového limitu, pak může úřad ISO sám kontaktovat a žádat o prošetření celé záležitosti a případné odebrání certifikátu.

Právě díky tomuto certifikátu si dovoluji tvrdit, že všechny údaje, které jsou v mém  článku jsou správné a nejsou to pouze plané řeči, které tady pán s poněkud neoriginální přezdívkou označuje jako PR. ISO 9001:2000 je prostě mezinárodní standard a společnost ho buď splňuje a nebo nesplňuje. Nic mezitím není. Pokud ho totiž přestane splňovat, tak jí bude odebrán.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Bruce Willis  |  12. 11. 2001 12:01

Už mě to fakt nebaví, tahle debata totiž nemá vítěze, stojí tu stále názor proti názoru.

Jen drobounká připomínka, která se téhle debaty až tak netýká: to, že vám mé jméno připadá neoriginální je jen a jen váš problém. Martin Zikmund taky není nic moc extra. A stejně jako vy ani já nemůžu za to, jak mě maminka s tatínkem pojmenovali...

Pěknej den.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Martin  |  09. 11. 2001 01:03

Neřekl bych, že operátoři (ať už kterýkoliv) používají nějaké stupně kvality dle zákazníka. Co ale používají snad všichni je preference zákazníka - tj. třeba u Eurotelu ma GO nejnižší preferenci na BTS a u paušálů to potom roste dle provolaných částek (alespoň takové mám informace - ne podle tarifu, ale podle provolané měsíční částky nebo možná minut, to nevím jistě) až po zvláštní skupiny VIP zákazníků a zaměstnanců či techniků Eurotelu (těchto skupin by mělo být, jestli si dobře vzpomínám, asi 8), maximální preferenci potom mají hovory na tísňové linky bez ohledu na to, kdo volá. Při běžném provozu prakticky nic nepoznáte, ale vzpomeňte si na Silvestry - mám Eurotel paušál a docela dost provolám - i během Silvestru nemívám ŽÁDNÝ problém jak s uskutečnění nebo přijetím hovoru, ale hned vedle mne stojící člověk s GO si prostě nezavolá (síť obsazena), stejně tak ani nepřijme hovor. V praxi by to potom mělo fungovat tak, že když se pokusí volat člověk s vyšší prioritou než je GO, ale BTS je momentálně "plná", bude údajně "shozen" hovor, který na této BTS uskutečňuje člověk s nejnižší prioritou (takže GO). Tyto informace mám neoficiálně z oficiálního zdroje a má to více méně stejným způsobem fungovat u všech tří našich operátorů.

PS: článek je dle mého názoru dobrý (hlavně pro laické pochopení dohlížení na síť), jen je zajímavé, že ve stejnou dobu se objevují prakticky totožné články na Mobil Serveru i Mobilmanii... čím to asi bude ?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Ell  |  09. 11. 2001 18:09

Přesně takový názor mám taky, jen jsem to nedokázal výše tak dobře popsat. U mne to byla pouze domněnka, neznám nikoho kdo by mi to potvrdil.

Se silvestrem mám úplně stejné zkušenosti. Vedle mne stojí chlápek, který má paušál ET a platí měsíčně celkem slušné obnosy a on volá a volá a volá. Já s GO dostanu občas spojení. Zkusil jsem tedy přepnout na Twist - naprosto zbytečné. Ten už se nedovolá vůbec.

Vůbec jsem neměl na mysli (jak někteří psali v rekaci na můj příspěvek) nějaké kódování FR, EFR, ....

 

Ale jinak znovu opakuji: tento článek se mi moc líbil. Asi se těžko někdy dostanu do řídících center, přesto že mě to zajímá. A proč zrovna článek o Eurotelu? Proč ne, když to nabídl. Stejnou šanci přece měli všichni operátoři.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Martin Zikmund  |  09. 11. 2001 20:14

Články jsou o tom samém z jednoho prostého důvodu - Eurotel pozval novináře (snad poprvé od svého vzniku) do NMC svoji sítě. Za MobilManii jsem tam byl já, za konkurenci Rosťa Kocman. Druhý den vyšli kupodivu na obou serverech články o tom samém tématu. Teď je již jen na vás čtenářích, abyste si vybrali ten lepší.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Bruce Willis  |  08. 11. 2001 12:31

Tedy klobouk dolů, tak dobrý reklamní článek už jsem doho nečetl. Fakt parádní PR. Je sice otázka, co dělá takový text na stránkách Mobilmanie, ale nešť.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jack D.  |  08. 11. 2001 12:57

Myslím, že dnes se naše oba milé servery MM s MS vydaly stejnou cestou, alespoň co se tohoto článku týče!  Jinak jsem rád, že MM popíchla i konkurenci svou recenzí na T68 a ta teď odpovídá "stejnou mincí"! Jen tak dál. Držím všem palce.

Hezký den

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Vobr Obr  |  08. 11. 2001 13:02

Presne tak. Pr clanek se vsim vsudy. Protoze jsem pr delal, tak si to dovedu docela zive predstavit. Nechybi ani "nezavisle zminky" ze existuji i jini operatori nez neuveritelne predrazeny Eurotel. 

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Marek Lutonský  |  08. 11. 2001 13:25

Napřed definujte, co to je PR článek. Že by to bylo každé téma, které píše o vašem neoblíbeném operátorovi nebo mobilním telefonu?

Uvědomujete si, že každý článek, ve kterém zmíníme nějakou značku, lze vaším pohledem označit jako PR? V takovém případě se asi budete smířit s tím, že MobilMania je PR časopis. Jenže komu děláme reklamu, když píšeme o všech operátorech a všech mobilech? To bychom ještě měli nějak domyslet.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
SVB  |  08. 11. 2001 13:46

Neumim sice spravne definovat PR clanek, ale pokud se tim mysli clanek, ktery je jednoznacne pozitivni pro subjekt, ktery k nemu dodal podklady, pak tohle PR clanek byl.
Nicmene na tom nevidim nic spatneho - je jasne, ze kdyz ET dela akci pro novinare, tak pak napisete o ET. Jindy zase napisete (PR clanek) o Oskarovi (uz tu taky byl, a myslim, ze ne jeden). Informacni hodnotu clanek ma, protoze je v nem dost podrobne popsana technika kontroly site a neshledavam na nem nic zavadneho. Me se libil.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Marek Lutonský  |  08. 11. 2001 14:03

A tím můžu jen souhlasit.

Z pohledu firmy je reklamní každý článek, kde se o ní píše alespoň trochu pozitivně. Jenže pokud jsme médium zaměřené na produkty a služby, nemůžeme přece stále jen kritizovat; část článků samozřejmě bude pozitivní. Netvrdím, že se naše témata musí líbit každému, ale vykřikování o reklamě, PR a zaplacených článcích je zbytečné. Raději bychom od dotyčných přivítali konkrétní výtky.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Air  |  08. 11. 2001 14:34

naprosty souhlas. Myslim, ze ti prvni prispivajici by si meli uvedomit, ze to samy bylo napsany o Oskarovi (kdyz napisete jeste o Paegasu, tak uz nemaji co rypat). Jiste, do jiste miry to zavani zastinenou reklamou, ci jakymsi Public relations, ale myslim si, ze redaktori tohoto IT casopisu jednak asi nemaji takove znalosti jako zamestnanci tech krizovych center (nechci vas urazit), aby to mohli kriticky zhodnotit (treba jako nejaky telefon) a i kdyby je meli, tak pochybuju, ze nekdo z vas je takovy machr, ze se v techhle technologiich perfektne orientuje a muze napsat co se mu na systemu od toho operatora zda dobry a co ne. Takze to proste jinak nez popisnym nastinenim tohoto centra Eurotelu skoncit nemohlo. Kriticke nastineni by asi bylo jednak nudny, protoze by temer nikdo nevedel o cem je rec, no a jak jsem rekl, asi by to redaktori taky jen tak nezvladli - myslim orientovat se ve vsem. Myslim ze maji uz tak dost prace...

Pokud to dobre chapu, tak ten clanek mel slouzit pro informaci, aby nastinil jak to chodi. Tezko tady ted bude nekdo z vas podrobovat kritice system Eurotelu. Pro tento ucel to slouzit nemelo, tenhle server neni pro machry na telekom. technologie ale spis pro lidi, co se zajimaj o telefony.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Utahs  |  08. 11. 2001 15:33

Co se mě týče, tak se mi článek taktéž líbil. Konečně se také píše pro ty, co je to zajímá. Mezi námi je spousta lidí, kteří technikou žijí a zajímají se o ní. Kdyby se takovéto články vůbec neobjevovaly, kde bychom se měli těchto informaci nabažit? Zavolat operátorovi?? Zajít na prodejnu?? Nebo si snad koupit bulvární tisk???
Apropo, k reklamě. Není snad propagaci daného výrobku či společnosti i reklama záporná?? Myslím, že každopádně. Zároveň ale zastávám názor, že naše země je tak směšně malá i s třemi opetátory, že se zde (zvláště ke směru MM) ani nedá mluvit o propagaci. Všichni víme, co máme, a když se mluví o ET, zákazníkům Pg či Oskara se to přirozeně nelíbí. Uvažoval ale někdo o tom, zda jsou služby právě vašeho operátora perfektní? Každý má něco. Někdo docela výhodné ceny, někdo zase zajímavé a jistě využitelné služby, ale nikdo není tak perfektní, aby uspokojil všechny. Náš národ si stěžuje pořád, nic mu není vhod a i kdyby byla cena hovoru 1Kč/min, bylo by křiku. Uvědomme si to!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Mobilní Laik  |  08. 11. 2001 18:11

Jenom drobné připodotknutí.  Reklamou je i článek, kde se o firmě nehovoří vůbec kladně. Jak říká přísloví jedné komunity: "Špatnej kšeft, taky kšeft, špatná reklama taky reklama".   )

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Bruce Willis  |  08. 11. 2001 16:36

Neozýval jsem se poměrně dlouho, protože jsem se musel věnovat vytváření PR článků, kterážto činnost mě živí.

Líbí se mi vaše částečne hysterická reakce. Pracoval jsem v novinách a teď právě v PR. Kdybych jako novinář přišel s takovýmto článkem, myslím, že by mě sice nevyhodili, ale stačil by ještě jeden podobný a musel bych si hledat jinou práci. Naopak pro současného zaměstnavatele přesně takové texty píšu.

Trošku mi připadá, jako byste byl na první akci pro novináře. Eurotel by asi divil, jak snadné je dostat pozitivní informace o sobě na nezávislý server. Obvykle se snaží píáři "koupit" si kousíček prostoru pro svou firmu chlebíčky, tričky a dalšími dárky. Na vás evidentně stačí ještě míň (ačkoliv kdoví, jestli i chlebíčky nebyly...).

Byl by takový problém zavolat nějakému nezávislému odborníkovi na danou problematiku (v krajním případě konkurentovi) a pak ho v textu ocitovat? Byl by takový problém zeditovat text tak, aby vyznění nebylo tak pozitivní, jako reklamy a bilboardy ET? Pokud jste odpověděl ano a myslíte si, že by to problém byl, jste špatný, VELICE ŠPATNÝ novinář. 

A to že každý článek, v němž zmíníte nějakou značku lze označit za PR... Každý bezpochyby ne. Jen ten, v němž nezmíníte jediné negativum. Jako příklad ne-PR textu může posloužit třeba text o ericssonu t68, v němž se autor nebojí zmiňovat i negativa a chyby. Chcete mi snad tvrdit, že síť ET je naprosto bez jediné chybičky?

Drobné pé es: Možná by vám prospělo malinko víc odstupu, navážet se do mě, že ET je můj neoblíbený operátor a proto se ozývám... ufff. Mám v paži všechny tři, myslím, že jsou to pěkní vydřiduši.

Jinak MM přeji co nejmíň podobných textů. Úplně by stačilo, kdybyste si drželi svůj snadard. Zatím sem chodím raději než na Mobilserver.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Marek Lutonský  |  08. 11. 2001 16:59

Vše, co jsem chtěl, jsem už napsal. Snad jen pár věcí:

- Toto je reportáž z dohledového centra, nikoli článek hodnotící kvalitu sítě a služeb Eurotelu.

- "Eurotel by asi divil, jak snadné je dostat pozitivní informace o sobě na nezávislý server" ... Copak účelem nezávislého serveru je sbírat negativní informace? Na MobilManii se snažíme dávat články, které jsou pro naše čtenáře zajímavé. Když k nám firma protlačí něco, o čem si myslíme, že naše čtenáře nebude zajímat, má smůlu, může se třeba postavit na hlavu, ale my o ní nebudeme psát. Když ale Eurotel poprvé za několik let udělá exkurzi do dohledového centra, tak z toho je titulní článek dne, protože víme, že v něm jsou informace, jež naše čtenáře zajímají.

Jinými slovy: články nerozlišujeme podle toho, jestli je lze označit jako PR nebo ne, ale podle toho, jestli jsou v nich zajímavé informace.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Mobilní Laik  |  08. 11. 2001 18:06

Drahý B.W. Zbytky klasického nnovinářského mlžení ve Vás jsou pevně zakousnuty a jen tak se jich nezbavíte. článek, který kritizujete, není o síti Eurotelu ale o dozoru nad sítí. Je možné, že síť Eurotelu nějaké chyby má, ale asi ne tak dozor nad ní. Takže opusťte novináři oblíbené překrucování faktů sloužící jen a jen zviditelnění sebe samého. Ostatně kdeže ty PR články smolíte? Nezačíná jméno Vašeho zaměstnavatele, resp. jméno, pod nímž na trhu vystupuje, jedním z písmen jdoucích za sebou v abecedě? "O" nebo "P"......

Nic ve zlém.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Martin Zikmund  |  08. 11. 2001 22:40

Rád bych se zeptal v čem konkrétně se Vám zdá můj článek "PR." Snad v tom, že je zde popsána struktura sítě Eurotelu včetně zálohování jednotlivých prvků, atd. nebo v tom, že se zde píše o tom, že ET provádí měření kvality pokrytí svoji i ostatních mobilních sítí stejně jako každý jiný mobilní operátor na světě?

Chtěl bych se také zeptat, jak byste si asi představoval "volání nezávislému odborníkovi na danou problematiku." To si vážně myslíte, že by takový odborník přišel k Eurotelu a řekl si: "Dejte mi všechny informace o Vaší síti a hlavně její slabá místa a já Vám ji zkritizuji!" To asi ne, že? Jediný, kdo dokáže říci, co je v Eurotelu špatně je, kupodivu, zase jen technik Eurotelu (a to rozhodně ne každý) a případně technik Nokie, který má síť Eurotelu na starosti. Eurotel se totiž asi nebude nikde chlubit s tím: "Tady máme problém, a když nám přestřihnete tady ten kabel, tak nám spadne půlka sítě." To samé je to samozřejmě také v případě Oskara a Paegasu. Pravda, mohl jsem do článku napsat, že Eurotel má v NMC na stěně horší displej než Oskar v Hi-Tech Centru. To by teprve bylo PR, nebo snad ne?

Jinak to srovnání s recenzí na telefon nebo nějakou službu není příliš na místě. Reportáž a recenze jsou dvě naprosto odlišné věci a jak napsal Marek Lutonský, tak cílem tohoto článku nebylo napsat, že v NMC Eurotelu mohli mít lepší klimatizaci, výkonější počítače a větší monitory, cílem bylo seznámení širší veřejnost s tím, jak vypadá dohled nad takovou rozsáhlejší GSM sítí.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Bruce Willis  |  09. 11. 2001 09:11

Nemyslím si, že byste ten textík psali programově jako PR. Prostě bych to považoval za novinářské selhání. V čem konkrétně je text PR? Podobně, ne-li naprosto stejně by totiž dohled nad sítí byl popsán v tiskové zprávě Eurotelu. Podobně tiskové zprávy, byť na naprosto jiné téma čas od času také vytvářím.

Chápu, že se vás jako novinářů silně dotýká nařčení z toho, že vaše texty nejsou nezávislé a objerktivní, leč já jako čtenář z nich ten pocit opravdu mám. Tedy spíš z tohoto textu, většina ostatních, které jsem na MM četl byla OK. Nezávislý server = objektivní informace = informace ověřené z více zdrojů. Někde se pletu? Znamená to, že vydá-li třeba paegas (oskar, eutrotel, telecom, aliatel a kdovíkdo ještě) tiskovou zprávu o tom, jak je skvělý a jak báječnou má síť, a vám bude tato zpráva připadat zajímavá, že ji bez jakéhokoli ověřování jako vlastní text zveřejníte, protože vaše čtenáře to zajímá? V tom případě pánbu s váma (náma). Podobnou taktiku totiž použil ET. Jen místo toho, aby tiskovou zprávu přímo vydával, nechal na vás, ať ji napíšete.

Jediný, kdo dokáže říci, co je v Eurotelu špatně je, kupodivu, zase jen technik Eurotelu (a to rozhodně ne každý) a případně technik Nokie, který má síť Eurotelu na starosti.  To myslíte vážně? Jediný, kdo dokáže říct, co je špatně na škodovce je jen zaměstnanec škodovky?  

Možná proto je práce novináře tak těžká. Dá to velkou práci ověřovat informace, které zveřejňuji.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Martin Zikmund  |  09. 11. 2001 19:42

Pokud vydá Eurotel, Oskar, Paegas či kdokoliv jiný tiskovou zprávu o tom, jak je skvělý, tak ji vůbec nevydáme. Pokud ale napíše, že má novou zajímavou službu jako třeba Mobilní průvodce, Volání do zahraničí přes zahraniční linky za cenu internetového volání či službu na bázi LBS, pak o této službě napíšeme z vlastních zkušeností. Pokud si budeme myslet, že je služba dobrá a že nemá žádné zápory, což je třeba v případě Oskarova volání do zahraničí, kde prostě těžko budete vytýkat operátorovi, že zlevnil voláním, pak si v článku přečtete, že je tato služba skvělá, podobně jako by to bylo v tiskové zprávě.

Nemůžete porovnávat Škodovku, kterou si kdokoliv může koupit, otestovat a rozebrat do posledního šroubečku se sítí GSM. To, že chyby ve struktuře sítě dokáže odhalit jen člověk, který je s touto strukturou seznámen, myslím smrtelně vážně. Možná proto jsou technici GSM sítí tak dobře placení. Kdyby kdokoliv, kdo si koupí předplacenou kartu Go a přečte si článek, ke kterému je tato diskuse, dokázal říci: "Aha, ten vysokofrekvenčí spoj mezi BTS 12352 a 12733 bude lepší nahradit pevným spojem a celé BSC, které má na starosti tuto LAC bude lepší vybavit větším diesel generátorem," tak nemusejí GSM operátoři vyhazovat tolik peněz za neustálé testování svých sítí a optimalizaci rozmístění vysílačů a vysílacích kanálů, apod.

Nic ve zlém, ale máte poněkud zkreslené představy o tom, jak vůbec taková GSM síť vypadá a funguje. Možná můžete říci tam a tam je špatné pokrytí, tam mi nefuguje handover a támhle nefunguje GPRS, ale to jsou pouze dílčí a o celkovém stavu sítě nic nevypovídající problémy. Dokud o dané síti nic nevíte, tak nemůžete posuzovat její chyby. Za tím si stojím a budu si za tím také stát.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Bruce Willis  |  12. 11. 2001 12:16

Je pravda, že mám poněkud zkreslené představy o tom, jak vůbec taková GSM síť vypadá a funguje, ale přiznám se, že je mi to upřímně fuk. Jen vím, že problémy, které označujete za dílčí, já naopak považuju za nejzásadnější, a právě podle nich si vybírám operátora. Je mi ukradené, jak to funguje, zajímá mě, jestli to funguje tak, jak já požaduji. A troufám si tvrdit, že toto je postoj naprosté většiny uživatelů mobilních telefonů. Možná by proto stálo za to předefinovat problémy podstatné a nepodstatné.

A víte, že mám pořád pocit, že můžu porovnávat škodovku se sítí gsm. Z uživatelského hlediska to prostě dělat můžu a taky to dělám.

V konečném důsledku totiž u obou rozhoduje marketing, tedy třeba i to, kolik pozitivních textů o dané firmě vychází a kolik z nich novináři otisknout, kolik tužek, triček, igelitek a chlebíčků firmy rozdají či kolik návštěv ve svých výrobních halách uspořádají.  Při čtení tohoto článku jsem získal pocit, že jste dobrým objektem marketingových snah. Kdybych pracoval v PR agentuře a měl cokoli společného s telekomunikacemi, s radostí bych se na vás obracel.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
johnik  |  08. 11. 2001 12:10

Minimálně třetí týden nefunguje GPRS v Třebíči a okolí, operátoři tvrdí, že je vše v pořádku, firemní prodejna v Třebíči o poruše ví, ale nemůže nic, mimo ohlášení dělat. Odpovědi na e-mail jsem se též nedočkal. Pokrytí je prachbídné, v budovách 0, venku do 20 %. Co je tedy na tom nejlepším pokrytí a nejdéle fungujícím GPRS? 

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Patrik Chrz  |  08. 11. 2001 10:03

Docela by mě zajímaly informace k těm chloridovým bateriím. Co to je zač? To jsou nabíjecí nebo jednorázové, pořád v akci nebo nějakým zvláštním způsobem aktivované (jako např. ty ZINC AIR), atd a jak jsou veliké, a jakou mají kapacitu vzhledem ke své velikosti.. Nebylo by na škodu napsat sem nějaké informace o nich.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
dusan  |  20. 11. 2001 09:57

Baterie mylně uvedené jako "chloridové" jsou ve skutečnosti olověné bezúdrždové akumulátory značené Chloride Powersafe. Nejběžněji používané typy jsou 12V 100Ah a 12V 150Ah sestavené do 48V sad. Pro zvýšení kapacity se používá paralelní spojení až 4 ks těchto sad.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Patrik Chrz  |  20. 11. 2001 11:25

To je škoda. Já se těšil na pojednání o hypersupermoderních "chloridových bateriích" s nějakou speciální technologií a brutálním výkonem a ony jsou to obyčejné "baterky do auta".

Já vím, že mají asi 10x větší výkon, ale nic světoborného. Škoda

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor