Více mobilů = více problémů

Výrobci se snaží prodávat co nejvíce mobilů a přitom vyšší prodeje znamenají většinou více problémů. Sice nepřímých, ale jsou tu a výrobci s nimi musí počítat. Vysoké prodeje za každou cenu jednoduše nejsou to nejdůležitější.
Více mobilů = více problémů

Levněji, levněji, až budou zadarmo

V poslední době sleduji velmi zajímavý trend. Ceny mobilních telefonů jdou vlivem silné konkurence stále dolů, drahé novinky si svoji vysokou cenu udrží jen velmi krátce. Výrobci se snaží prodat co nejvíce mobilů, čemuž samozřejmě musí přizpůsobovat cenovou politiku na dnešní již téměř nasyceném trhu. Kdo mobil chtěl, ten ho má a výrobci musí nyní uživatele doslova nutit, aby svůj stávající mobil vyměnili za lepší a udělali tak výrobci patřičný obrat. A nejlepší cesta, jak toho dosáhnout, je snižít ceny.

Jako první, alespoň co si pamatuji, se začal vézt na vlně tohoto trendu Alcatel. Manažerský model OT 501 se začal na jaře tohoto roku prodávat v sadě Go a krátce nato v Twistu. To bylo do té doby nevídané a málokdo to čekal. Alcatel tak doslova zničil dosavadní prodeje mobilů konkurence. Kdo by nechtěl dobrý mobil s funkcemi, který konkurence prodává o hodně dráž? A tak se stala další nevídaná věc - v předplacených sadách se objevují další špičkové mobily, které by se dříve prodávaly draze a určitě ne v předplacených sadách; za všechny jmenuji Sony CMD-J5. Dnes se prodává novější model Sony CMD-J6 za nějakých pět tisíc. Koho by před rokem napadlo, že věci vezmou takový spád?

Proč kupovat drahou novinku?

Výrobci tak vlastně škodí sami sobě. Ideálním příkladem budiž opět Alcatel. Dobře vybavený model OT 501 se v sadách a u Oskara prodává ze tak nízké ceny, že nikdo nechápe, jak mohl Eurotel nasadit tak vysokou cenu na model OT 511  v sadě Go. I když jde o mobil jiné kategorie, který je menší a lehčí, má o poznání méně funkcí než OT 501 a případné kupce jen svými fyzickými vlastnostmi asi nepřesvědčí. Vždyť za cenu výrazně nižší mají lépe vybavený model! A tak bych mohl pokračovat dále.

Pomalu a jistě se tak prokousávám k jádru pudla. Hlavním cílem každého podnikání je bezesporu vydělat peníze, a to samozřejmě co nejvíc. Teď je otázkou, zda jít cestou co největších prodejů za nízké ceny s minimální marží, nebo prodat pár hodně drahých modelů. Ještě donedávna šli výrobci první cestou (trh nebyl nasycen a mobil byl výsadou vyvolených), dnes se kloní spíše k variantě druhé. Oběma cestami se protočí stejné peníze. Jenomže ta druhá (současná) je ve výsledku o hodně dražší a tudíž přinese výrobci méně zisku. Ptáte se proč?

Dejme tomu, že výrobce prodá dvacet mobilů za pět tisíc místo toho, aby prodal deset mobilů za cenu deseti. Tržby jsou stejné, do kapsy si výrobce dá sto tisíc. Náklady na výrobu jsou však stejné, ať už je mobil prodáván za jakoukoliv cenu. Celkově tedy na prodeji více mobilů vydělá výrobce samozřejmě méně; o tom ale mluvit nechci, neznám všechny aspekty výroby a další podrobnosti.

Největší problém: opravy

Je tu totiž jiný problém: více mobilů sebou nese více problémů. Když jich prodáte více, je větší šance, že se dříve nebo později některý pokazí. Zde platí jasná přímá úměra: čím více prodaných mobilů, tím více pokažených mobilů. Čím více pokažených mobilů, tím větší náklady na záruční opravy. Z pozáručních oprav už dnes výrobci příliš peněz nemají, protože záruka na mobil je většinou jeden rok (někdy i více), což doba akorát na to, aby po jejím uplynutí majitel mobil vyměnil za jiný; a ten už je opět v záruce.

Navíc výrobci doslova nutí svými novými modely uživatele vyměňovat mobily co nejčastěji, což na jednu stranu zvyšuje obraty, na druhou stranu snižuje zisk (náklady na záruční opravy, technická podpora pro nové mobily, nové programy pro komunikaci, vývoj nových funkcí apod.). Je to začarovaný kruh, z něhož už asi není cesta zpátky. Snad jen kdyby výrobci začali mobily opět prodávat za dražší peníz. Ale to už není za dnešní situace na trhu možné; takový výrobce by totiž dlouho se svojí cenovou politikou nevydržel.

A co vy? Jak často měníte mobily? Máte mobil často v záruční opravě?

 

Témata článku: Ostatní, Sony CMD-J6, Mobil, Začarovaný kruh