Vize a strategie Nokie: chytré telefony na prvním místě

Nokia na akci Mobility Conference prozradila, jak si představuje další vývoj v oblasti mobilů a mobilních služeb. Nokia se bude zaměřovat především na výrobu chytrých telefonů. Příští rok se můžeme těšit na mnoho novinek nejen co se týče přístrojů, ale také programového vybavení.
Vize a strategie Nokie: chytré telefony na prvním místě

Žádný telefon, ale počítač

S vizí, že se brzy do rukou většiny uživatelů mobilních telefonů po celém světě dostane spíše malý počítač nežli telefon, zahájil konferenci Mobility Conference Ansi Vajnoki, výkonný vícepresident pro multimedia. Z předvedených grafů Nokia předpokládá nárůst prodeje chytrých telefonů meziročně až o sto procent, přičemž v roce 2008 by se mělo jednat až o 238 milionů zařízení podobného zaměření.

Jak se dalo očekávat, Nokia prezentovala také koláčový graf představující její podíl v tomto odvětví. V třetím kvartálu tohoto roku má Nokia vedoucí postavení díky čtyřiceti procentnímu podílu, jako třetí se po nezařaditelných zařízeních umístily pro zajímavost počítače PalmOne s 14,5 procenty. To však není vše, co bylo hned první a pro nás klíčový den na konferenci zmíněno. Nokia si je vědoma velkých ambicí Symbianu, především pak co se týče řady Series 60. Příští rok se tak můžeme těšit na velký boom symbianových Nokií.

Klepněte pro větší obrázek 

Mobilní fotografie

Základním tématem byla také otázka mobilního fotografování, ke kterému se dospělo z dnes velmi zábavného snímku z roku 1995. Zde jsme mohli vidět tehdejší vizi výrobce, která měla propojit přes její komunikátor všechna myslitelná multimedia jako televizor, videokameru či obyčejné rádio. Tehdy se však ani zdaleka neuvažovalo o integraci těchto zařízení do jednoho přístroje, spíše se mluvilo o vzájemné kompatibilitě.

Nokia ukázala, jakou sílu v sobě skrývají telefony s vestavěným fotoaparátem, pomocí fotografie z Indonésie, na které je zachycen rozhovor s tamější celebritou. Tolik telefonů s fotoaparátem pohromadě jako na této fotografii jsme mohli vidět snad jen na Cebitu. Do konce roku 2005 chce mít Nokia na trhu až dvacet modelů s rozlišením 1,3 Mpix.

Klepněte pro větší obrázek

Ruku v ruce s fotografováním jde i zvyšování kvality displejů. Nokia připravuje aktivní displeje s podporou 262 000 barev. Na tuto hodnotu jsme však zvyklí již z asijských telefonů, proto nás tolik neoslní. Co nás však zajímá více, je debata na téma rozlišení displejů. Zatímco dnes je klasické rozlišení chytrých telefonů 176 × 208 pixelů, v příštím roce by mohlo být až dvakrát větší. Abychom byli přesní, mluvilo se o rozlišení 240 × 320 či dokonce 352 × 416 obrazových bodů. Z prezentace by se dalo dokonce i vytušit něco o podpoře práce na šířku.

Klepněte pro větší obrázek

Pro každého něco

Nedílnou součástí budoucího počínání Nokie bude také ucelené portfolio chytrých telefonů. Výrobce si byl moc dobře vědom toho, že má ve své nabídce velkou mezeru týkající se zařízení, která jsou ovládána pomocí pera. Již dnes na trhu nalezneme přístroje určené k ovládání jednou rukou (Series 60), brzy se objeví i nové telefony z řady Series 80 postavené na filosofii práce s plnohodnotnou klávesnicí. Doteď však chyběl přístroj s dotykovým displejem, což Nokia rychle napravila představením novinky 7710. Tento první zástupce nové řady Series 90 tak přímo útočí na běžné kapesní počítače, které však neumí telefonovat. Sluší se zde zmínit, že Nokia si slibuje mnoho od širokoúhlého displeje tohoto zařízení. V příštím roce bychom se měli dočkat více podobně zaměřených modelů.

 Klepněte pro větší obrázek

Další krok je televize

Jedním z hlavních témat byla i debata na téma videoslužeb, kde bylo zmíněno především Visual radio, které našlo podporu již ve dvou představených novinkách (7710, 3230). Tato nová služba je založena na podobném principu jako klasické RDS běžných radiopřijímačů. Nové „vizuální rádio“ jde však zas o krok dále, jelikož kromě jména právě hrajícího interpreta lze přenášet i interaktivní obsah a tím se účastnit například právě probíhající soutěže. Přijímané informace se přenášejí pomocí datového kanálu, což znamená, že tato služba bude zpoplatněna minimálně cenou příslušnou vašemu tarifu. Nokia a HP, který je klíčovým partnerem tohoto projektu, již novu službu testují například v Helsinkách či Londýně.

Tip: Přečtěte si víc o službě Visual Radio

Velká pozornost byla věnována i sdílení videa v reálném čase, což je nejdůležitější element v sítích třetí generace. Nokia v tomto smyslu zmínila, že komerčně dostupným modelem 6630 si otevřela cestu do nové éry jejích chytrých telefonů. Budoucí snažení vidí především v kompatibilitě s rozmanitými PC klienty, což je logický krok pro rozšíření této služby mezi uživatele. Zmíněn byl i tzv. video streaming, který je dostupný již dnes. Tato služba však počítá s rozšířením o TV vysílání, které lze sledovat prostřednictvím GPRS, EDGE či WCDMA. Nejde tedy o klasický rádiový, nýbrž o datový přenos. Pro rok 2006 se dokonce chystá i podpora digitálního vysílání založeného na IP technologii.

Budoucnost vidí Nokia i ve službě zvané Media Charger, pod níž se skrývá infrastruktura s bohatým mediálním obsahem. Tato služba je dostupná již dnes, otázkou však zůstává, zda bude mít vedle takových portálů jako je například Eurotel live! úspěch. Zajímavější vize se týkala, doslovně přeloženo, videa na cestu. Pokud nevíte co si pod tím představit, jedná se o podporu například klasických filmů pro vaše mobilní zařízení. Tento trend vznikl díky velkému vývoji v paměťových mediích, zmíněny byly dokonce i pevné disky pro mobilní telefony. Brzy se třeba můžeme dočkat toho, že si filmy místo na DVD budeme půjčovat na paměťových kartách.

Tip: A nejde jen o filmy, ale také o hudební alba, jak si můžete přečíst v tomto článku

Budoucnost je v 3D

Za zmínku stojí i záměr Nokie v inovaci dosavadního uživatelského rozhraní symbianových telefonů Series 60. Zásadní změnou v budoucím počínání je užití vektorové grafiky, čímž se dosáhne nezávislosti grafických objektů na rozlišení a velikosti displeje. Potěší také chystané 3D ikony, které by se měly v Series 60 objevit již brzy. Malou bolístkou pro uživatele, avšak velké plus pro operátory, je podpora přizpůsobení uživatelského rozhraní dle potřeb nadnárodních operátorských skupin. Tímto krokem si Nokia zajistí větší zájem o prodej nových smartphonů. Již dnes má na trhu 16 modelů, které prodává více než 100 operátorů.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Nezajímavěji však působil výhled do vzdálenější budoucnosti platformy Series 60. Můžeme se těšit na rozlišení až 640 × 480 bodů, užití dotykových displejů a tím spojené ovládání pomocí pera, široké portfolio modelů od nejnižší třídy až po špičkové zařízení. Ve srovnání s tímto výhledem se již jako drobnost jeví podpora plnohodnotných klávesnic.

Témata článku: Nokia, Telefony, Strategie, Ucelené portfolio, Telefon, Vize

Určitě si přečtěte

Doogee Mix: bez rámečků a s velkou porcí paměti [recenze]

Doogee Mix: bez rámečků a s velkou porcí paměti [recenze]

** Doogee Mix dostává bezrámečkový design do nižších cenových pater ** Zaujme také vysoká operační paměť 6 GB RAM a velké úložiště ** Vše kazí jen špatně odladěné prostředí a slabší fotoaparát

8.  12.  2017 | Miksa Martin | 14

Vybrali jsme nejlepší telefony, které si v prosinci 2017 můžete koupit

Vybrali jsme nejlepší telefony, které si v prosinci 2017 můžete koupit

** Vybíráme největší mobilní hity v několika kategoriích ** Smartphony dělíme podle výbavy a ceny, aby si mohl vybrat každý ** Své místo mají i tablety a tlačítkové telefony

1.  12.  2017 | Kůžel Filip, Láska Jan | 60

Vybrali jsme 11 tlačítkových mobilů pod stromeček. Je jich už jako šafránu

Vybrali jsme 11 tlačítkových mobilů pod stromeček. Je jich už jako šafránu

** Klasické tlačítkové mobily se stávají okrajovou záležitostí ** Některým lidem k používání přitom bohatě postačují ** Ze zhruba stovky dostupných modelů vybíráme 11 nejlepších

24.  11.  2017 | Láska Jan | 9

Google už žije v nové éře, Česko tam zatím pustit nechce

Google už žije v nové éře, Česko tam zatím pustit nechce

** Google loni ohlásil posun od „mobile first“ k „AI first“. ** Letos tuhle strategii opravdu naplňuje. ** Nové možnosti vypadají fantasticky, ale my můžeme jen tiše závidět.

7.  10.  2017 | Kůžel Filip, Láska Jan | 25