Vlastník T-Mobilu hlásí: 24 miliard ztráta. Nebo 12 miliard zisk?

Deutsche Telecom, pod jehož křídla patří i český mobilní operátor, ohlašuje finanční výsledky. Vzhledem k velkým dluhům a odpisům ale není snadné se rozhodnout, je-li koncern ve vysokém zisku nebo ve vysoké ztrátě.
Vlastník T-Mobilu hlásí: 24 miliard ztráta. Nebo 12 miliard zisk?

Evropský telekomunikační obr, který je už na Českém trhu pevně usazen (T-Mobile a PragoNet), a u kterého je značně pravděpodobné, že časem obsadí další kus trhu (kdo jiný je nejpřirozenějším budoucím kandidátem na vlastnictví Českého Telecomu), ohlásil finanční výsledky. A jak tomu dnes u telekomunikačních obrů bývá, na první pohled není z čísel jasné, jestli firma vydělává nebo prodělává, přičemž v obou „variantách“ se pohybujeme v řádu desítky miliard eur.

Za prvních devět měsíců letošního roku firma zaznamenala čistou ztrátu („net loss“) ve výši 24,5 miliardy eur. Pokud od této částky odečteme jednorázové položky („one-off item“), jsme na ztrátě 4,2 miliardy. A pokud budeme brát v potaz často používanou hodnotu používanou pro měření ziskovosti firmy, zvanou EBITDA („earnings before taxes, interest, depreciation and amortization“), byl Deutsche Telecom v zisku ve výši 12 miliard eur.

Jak tomu lze rozumět? Nejdříve k ziskové částce. Dvanáct miliard je číslo, které lze přibližně označit za provozní, operativní zisk (před zdaněním): tj. jako kdyby firma začala na začátku roku hospodařit s převzetím veškerého vybavení, technologií a personálu, měla by na konci září na účtě výše uvedenou částku – s velkým zjednodušením. Znamená to tedy – a je to velmi podobné jako u Českého Telecomu i u podobných telekomunikačních firem v dalších evropských zemích – že tyto společnosti mají profitabilní operace, či přesněji řečeno silně profitabilní. Tržby DT za devět měsíců dosáhly 39 miliard eur (meziroční vzestup o velmi slušných 12 %), takže firma dokáže podnikat s třicetiprocentním provozním ziskem.

Kde se ale vzala čtyřmiliardová ztráta (4,2 miliardy?) Hlavním požíračem zisku jsou odpisy z dřívějších investic, především do technologií a do infrastruktury, tj. do zařízení sloužících k běžnému provozu firmy. Ani v tom není Deutsche Telecom osamocený – podobné náklady ničí i jeho konkurenty.

Výsledná čistá ztráta je ovšem 24 miliard, takže se dostáváme k jednorázovému odpisu ve výši 22 miliard eur. Tento jednorázový odpis je účetní úprava, která říká: některá svá aktiva (např. podíly v jiných firmách) jsme přehodnotili a zjistili jsme, že nemají takovou hodnotu, jakou jsme se dříve domnívali a jakou jsme měli zaúčtovanou. Proto tedy tuto hodnotu snižujeme o jednorázový odpis aktiv. Dvacet dva miliard je ovšem gigantický odpis a potvrzuje právě poněkud zoufalou povahu telekomunikačního byznysu: ukazuje, jak malou hodnotu mají dnes firmy a jiná aktiva, u kterých se ještě před nedávnem hovořilo o hodnotě v desítkách miliard. V případě Deutsche Telecomu šlo o zřejmě největší investiční chybu v celé historii firmy – o nákup amerického operátora VoiceStream za 34 miliard (!) eur.

Deutsche Telecom se tak jednorázovým odpisem zbavil jednoho závaží, ale další, podstatně těžší a na rozdíl od účetní položky „reálné“, ještě zbývá: dluh firmy ve výši 64 miliard. Operační profitabilita firmy a prodeje nepodstatných byznysů a aktiv (např. vlastnictví nemotivostí a kabelový byzys) by měly snížit dluh na cca 50 miliard eur příští rok; i tímto tempem však bude trvat další tři až čtyři roky, než se německý telekomunikační obr zcela zahojí.

A to je i doba, která se odhaduje jako čas nutný k uzdravení celého telekomunikačního segmentu trhu.

Témata článku: Ostatní, Ztráta, Zisk, Mil, Čistá ztráta, Mobil, Telekomunikační segment