Volvo S60: recenze mobilu na čtyřech kolech

Zajímavý mobil se nachází v útrobách aut švédské automobilky Volvo. Jeho příbuznost se staršími typy mobilů Ericsson není náhodná - vždyť obě firmy mají stejnou zemi původu. Integrovaný mobil je velmi praktická a užitečná věc. Co tato "hračka" umí?
Volvo S60: recenze mobilu na čtyřech kolech

Integrovaný mobil není v autech vyšší střední či luxusní třídy žádnou vzácností. I automobilka Volvo patří mezi ty, které do svých autíček podobné věcičky zabudovávají. Je logické, že pohodlí mobilu, který ovládáte kdesi na palubní desce, není takové, jako u běžného kapesního přístroje, nicméně podle prvních zkušeností je to stále lepší řešení než mobil v handsfree.

Ovládání i na volantu

Mobil ve Volvu má několik částí. Předně je to klávesnice umístěná vlevo na středovém panelu palubní desky, je tedy hezky po ruce. Tlačítka jsou velká, abyste na ně dobře viděli, a mají optimální zdvih, takže se i pohodlně mačkají. Je zde běžná číselná klávesnice a pokud znáte mobily Ericsson, zaplesáte nad standardním rozložením kláves Yes, No, Clr a dvou šipek vlevo a vpravo. Mezi Yes a No je pak tlačítko pro zapnutí a vypnutí mobilu. Na vypnutý mobil se samozřejmě nikdo nedovolá; to, zda je mobil zapnutý, poznáte podle svítící diody na této klávese.

Hlasitost zvuku ovládáte běžně ovladačem rádia; při volání se rádio vypne. Ovládání hlasitosti najdete rovněž na volantu, stejně jako klávesy Yes a No a šipky pro pohyb v menu. Většinu funkcí tedy můžete ovládat přímo z volantu, takže na tlačítka na středovém panelu nemusíte při jízdě ani sáhnout - to samozřejmě přispívá k bezpečnosti jízdy.

Klepněte pro větší obrázek
Klávesnice je vlevo rádia, ovládání pak na volantu a displej pod ukazatelem teploty.

Klepněte pro větší obrázek
Detail na klávesnici.

Dva řádky stačí

Další část mobilu se nachází na palubní desce vlevo pod rychloměrem. Jde o dvouřádkový textový displej, podobný, jaký byl k vidění např. na modelech Ericsson GH688 a podobných; jen má o jeden řádek méně. Menu a vůbec všechny funkce v něm jsou zobrazeny přehledně a srozumitelně. Je zkrátka vidět, že Ericsson má v malých displejích praxi - to ostatně potvrdil např. na kouscích jako GF768 nebo GA628. Na jednořádkovém displeji byly všechny důležité a podstatné informace. Zkrátka kdo šetří (místem), má za tři.

Klepněte pro větší obrázek
Velikost displeje postačuje.

Poznámka: Zde si dovolím drobnou kritiku. Pokud máte slunce za zády a jeho paprsky osvětlují palubní přístroje, na displeji mobilu, který je společný s ukazatelem palubního počítače, neuvidíte vůbec nic. Jedete-li v takové situaci jedním směrem třeba po dálnici, máte zkrátka smůlu.

Pozor, mluví na tebe opěrka

Další neméně důležitá část se nachází v opěrce řidičovy hlavy. Ano, hádáte správně, je tam sluchátko, resp. reproduktor. Abyste si o něj neopírali při jízdě hlavu, je umístěn po straně. Zkrátka, máte ho přímo u ucha, takže slyšíte naprosto skvěle. Anténa a mikrofon jsou pak umístěny ve zpětném zrcátku; mikrofon je tedy od úst daleko tak akorát, aby vás druhá strana slyšela docela jasně a srozumitelně. Ke kvalitě přenášeného zvuku mám však jednu výhradu. Zatímco reproduktor zní skvěle, volaný si vašeho kvalitního hlasu příliš neužije, protože mobil zní jako kdyby neměl EFR, váš hlas bude znít zkrátka jaksi plechově. I přesto je ale srozumitelný.

Klepněte pro větší obrázek
Reproduktor je zabudován v opěrce hlavy.

Intimní hovory

Poslední částí mobilu je pak „intimní“ sluchátko, které je schováno v loketní opěrce. Opěrka je sice trošku vzadu, takže vytahování sluchátka za jízdy je docela problematické, ale protože za jízdy nemůžete telefonovat s mobilem v ruce, může vám to být jedno. K čemu takové sluchátko slouží, je jasné - ne každý hovor musí nutné slyšet všichni cestující. Sluchátko tak nahrazuje možnost běžných sad handsfree, kdy si můžete mobil z držáku jednoduše vytáhnout.

Klepněte pro větší obrázek

Karta SIM se zasunuje do malého šuplíku pod klávesnici. Jakmile je vložena, mobil z ní přečte data a zobrazí na displeji název sítě - ale jen tehdy, pokud byl mobil předtím zapnut. Abyste nemuseli neustále vytahovat SIM ze svého mobilu, je vhodné pořídit si druhou kartu se stejným číslem - tuto funkci dnes nabízí Eurotel a T-Mobile.

Klepněte pro větší obrázek
Šupliček na SIM najdete pod klávesnicí.

Vše, co potřebujete

A co mobil umí? Všechno, co je potřeba. Podobnost se staršími Ericssony je opravdu evidentní. Za jízdy je možné listovat v telefonním seznamu a v seznamu uskutečněných a zmeškaných hovorů, všechna ostatní menu jsou zakázána a lze je používat jen tehdy, pokud auto stojí (resp. jede pomaleji než 8 km/h). Tuto možnost můžete samozřejmě vypnout, nicméně je vhodné ji pro vyšší bezpečnost nechat zapnutou.

V paměti mobilu máte místo na sto čísel, kromě toho můžete využít čísla na SIM. Do pamětí můžete přidávat nová čísla, již vložená editovat či mazat. Zkrátka jako v běžném mobilu. Můžete rovněž číst a psát textové zprávy, stejně jako si měnit vyzvánění, jeho hlasitost nebo  zobrazit délku posledního hovoru. Je jasné, že WAP, GPRS a podobné "blbůstky" chybí, na to malý displej nestačí. Nicméně si dokáži představit třeba takové wapování přes GPRS na velkém displeji…

Je to pohoda

Zkrátka integrovaný mobil v autě má cosi do sebe a myslím, že oproti běžné sadě handsfree zvyšuje bezpečnost jízdy - ovládání je na volantu a mobil vám při jízdě nedovolí psát třeba textové zprávy. Samozřejmě že i samotné volání je náročné na pozornost, kterou odvádí od řízení, ale s tím se už každý musí vypořádat sám.

37 komentářů

Nejnovější komentáře

  • FoG 20. 5. 2002 22:02:37
    Ne.
  • Vhailor 19. 5. 2002 22:56:19

    Fajn,super....když mi ho doručíš rychle,možná ti přenechám svou 6510 i...

  • Jos€ 19. 5. 2002 16:41:02
    coz ovsem nic nemeni na faktu ze je to pravda

komerční sdělení

Komerční sdělení