Vyplatí se objednávat mobil ještě před začátkem prodeje?

Předobjednávky telefonů jsou v dnešní době u internetových obchodů běžnou praxí. Mají však tyto akce vůbec nějaký praktický význam? Kdo z nich nakonec vytěží více – prodejce nebo kupujici?
Předprodeje vstupenek jsou již zavedeným a oblíbeným standardem. Protože jsou jednotlivá kulturní vystoupení, sportovní zápasy a další podobné akce limitovány počtem diváků, jsou předprodeje vcelku pochopitelnou cestou, jak může prodejce získat čas. I samotný kupující má delší dobu na rozmyšlenou, zda si vstupenku na danou akci koupit nebo ne. Může pak jednoduše a bez stresu synchronizovat svůj kalendář.

Jsou zde samozřejmě i obavy z toho, že se vstupenky vyprodají a na místě už nebudou k dostání. I proto jsou třeba na fotbalová mistrovství světa vstupenky vyprodány již několik měsíců dopředu. Proč ale k podobnému trendu přistupují internetové obchody nabízející mobilní telefony a další podobné zboží? Vždyť mobilů bude na trhu dostatek a na každého, kdo projeví zájem, se bez problémů dostane.

Proč technika?

O souboji nákup na internetu vs. nákup v kamenném obchodě bychom mohli začít celý další článek. Obecně by se dalo říci, že pravděpodobnost, že se s vašimi penězi během internetového nakupování něco stane, je stejně velká jako pravděpodobnost, že vás před obchodem na ulici ukradnou peněženku. Na druhou stranu mají internetové obchody jedno velké minus. Tím je nemožnost vyzkoušet kupovaný produkt na vlastní kůži.

Mobilní telefony stejně jako další spotřební elektronika jsou však trochu specifické druhy zboží. Pokud se na nich vyskytne závada, stejně ji nepoznáte na první pohled, ale až po delším používání (nejde-li o škrábanec apod.). I proto není prakticky rozdíl mezi koupí v obchodě a na internetu. A proto si prodejci mohou dovolit dávat takové zboží do předprodeje. Po přečtení recenze už o telefonu víte prakticky vše a závady jsou kus od kusu různé, což neovlivní ani prodejce.

Kdo je ve výhodě?

Přemýšlím, proč si lidé zboží vůbec předobjednávají? Vždyť z toho nemají prakticky žádnou výhodu. Pokud navíc prodávající uvede jen předběžnou cenu zařízení, je to podobná situace, jako když podepíšete smlouvu o koupi automobilu a teprve poté se zeptáte na jeho cenu. Jediné, co kupující touto transakcí získává, je dobrý pocit, že telefon už má doma.

Protože jsou do předobjednání přidávány především dlouho očekávané modely, nepředpokládám, že budou po uvolnění do prodeje do obchodního skladu dodány jen v několika kusech. Takže ani tvrzení, že dostanete předobjednaný telefon dříve a na ostatní se dostane až o několik týdnů později během dalších dodávek, neobstojí.

Druhá strana mince

Pokud na něčem nevydělá kupující, o čemž jsme se v předchozích odstavcích částečně přesvědčili, musí vydělat strana druhá – prodejce. Čím déle bude mít internetový obchod telefon v nabídce, tím větší je pravděpodobnost, že na něj nakupující natrefí a objedná si jej. Na druhou stranu jsou ale specifikace telefonů v dnešní době známé i několik měsíců předem, takže nějaký pátek navíc v nabídce e-shopu asi nakupujícího příliš nevytrhne.

Vydělat se dá však nejen na čase, ale také nepozornosti toho, kdo nakupuje. Pokud uvede prodejce předběžnou cenu a nakupující ji pokládá za konečnou, může se ve výsledku ještě hodně divit tomu, kam se nakonec může vyšplhat. Informaci o předprodeji navíc můžete přehlédnout. Že to není žádná výjimka dokazují diskuze, kde se hodně lidí doslova hádá, že telefon XYZ se už přece prodává, když je v obchodě ABC. Neprodává, jde jen o předprodej.

Napadá mě snad jediné hledisko hovořící ve prospěch nakupujících. Pokud si telefon přeobjedná například dvacet lidí a internetový obchod bude mít první objednávku právě na dvacet kusů, je to impuls k tomu, aby se počet objednaných modelů zvýšil. V důsledku toho se i po uvedení na prodejní pulty dostane na více zájemců. I zde si ale myslím, že vedoucí jednotlivých obchodů umějí předvídat situaci, a kupující svůj telefon dostane brzy tak jako tak.

Přednakupovat?

Pokud internetový obchod k předprodejní akci nenabízí žádné speciální nabídky, nevidím snad žádný důvod, proč nepočkat na skutečný začátek prodeje. V té době navíc můžete od ostatních majitelů zjistit další silné a slabé stránky telefonu, lépe se rozhodnout. V opačném případě vydělá pouze ten, kdo stojí za prodejním pultem. Pokud to tedy nejste vy sami.

Jaký máte na internetové předobjednávky názor? Koupili jste si už někdy mobil „předem“?

Diskuze (37) Další článek: Znáte komunikátor T-Mobile MDA Pro?

Témata článku: , Spotřební elektronika, Ostatní majitelé, MOBI, Mobil, Prodej, Sportovní zápas, Pro +, Pře