Výrobci mobilů: nekonečný boj o každého zákazníka a dolar

Třetí kvartál roku skončil a Nokia stále potvrzuje, že je na mobilním trhu nejsilnějším hráčem v tržbách i počtu prodaných modelů. Drží si před ostatními bezpečný náskok, ale ani 14 % by nemuselo v nejbližší době stačit. Motorola, Samsung ani Sony Ericsson se totiž nebudou vzdávat bez boje.
Výrobci mobilů: nekonečný boj o každého zákazníka a dolar
Nic nevypovídá o úspěšnosti výrobců mobilních telefonů více než čísla. Přestože jsou k dispozici jen souhrny celosvětové a situace ve světě ne vždy přesně odráží stav v Evropě potažmo České republice, o zajímavosti není nouze. Jednotné žebříčky jsou bohužel jen těžko k sehnání, a tak se podívejme alespoň na výsledky, kterými se společnosti chlubí v oficiálních tiskových zprávách.

Celosvětový trh ovládají 4 základní hráči. Ač to možná není v Česku zatím patrné, situace na trhu je taková, že společnosti Nokia, Motorola, Samsung a Sony Ericsson zvyšují svoje zisky a pomalu vytlačují menší výrobce. Rozdělení trhu se tak zmenšuje a pokud mobilní divize dalších společností nezískají kladné body, mohly bychom se v budoucnu setkat s dalšími „Benq-Siemensy“.

Nokia

Třiatřicetiprocentní meziroční nárůst počtu prodaných modelů hovoří pro Nokii sice pozitivně, čísla pod položkou tržeb ale nejsou zas tak optimistická. Zvýšení tržeb o čtrnáct procent je ve srovnání s konkurencí opravdu málo, nehledě na fakt, že provozní zisk mobilní divize meziročně klesl o celých 11 %. I přesto je ale výsledek počtu prodaných modelů jeden z nejlepších v několika posledních letech.

  Q3 2005 Q3 2006
prodaných kusů celkem (v milionech)

66,6

88,5

- meziroční nárůst 33%
tržby mobilní divize (v milionech EUR) 5 203 5 949
- meziroční nárůst 14%

Vůbec největší posílení pozic na trhu zaznamenala společnost v oblastech Latinské Ameriky a Pacifické Asie. Úspěchy slaví Nokia především se svými symbianovými smartphony. Na tomto trhu jsou zatím finové bez konkurence, a tak není bez zajímavosti, že z celkového počtu 88,5 milionu prodaných kusů byla hned necelá osmina, přesněji řešeno 10,4 milionu kusů, vybavena mobilním operačním systémem.

Průměrná prodejní cena jednoho telefonu značky Nokia je 93 EUR. Přestože jsou u nás modely této společnosti považovány za předražené, ve srovnání s většinou konkurentů je 93 EUR spíše spodní hranicí. Jen pro srovnání, telefony se zeleným logem Sony Ericssonu se prodávají za průměrnou cenu 147 EUR.

Motorola

Zářný příklad toho, jak jediný model může oživit fungování celé divize. V počtu prodaných kusů zaznamenala Motorola ve srovnání se třetím čtvrtletím loňského roku více než devětatřicetiprocentní nárůst a celkový počet prodaných kusů se ustálil na hodnotě 53,7 milionu. I přesto je ale nárůst provozního zisku Motoroly poměrně nízký (z loňských 968 milionu dolarů na 1 080 mil. dolarů letos). Na tomto nízkém rozdílu se asi nejvýrazněji podepsal loňský prodej podílu amerického operátora Sprint Nextel v tomto období.

  Q3 2005 Q3 2006
prodaných kusů celkem (v milionech)

38,6

53,7

- meziroční nárůst 39%
tržby mobilní divize (v milionech USD)

5 582

7 034

- meziroční nárůst 26%

Modelem číslo jedna je a bude Motorola RAZR. I přes dva roky na trhu je o žiletky neustále velký zájem, výrobní kapacity běží naplno a Motorola chystá nové kryty, nové barvy a další variace na téma RAZR. Velké zvýšení počtu vyráběných kusů se pozitivně promítlo do snížení nákladů na výrobu a možnosti vyšších zisků. A aby toho nebylo málo, na trh se chystá další eso z rukávu, mediálně propíraná Motorola ROKR E2. Zda bude v úspěchu pokračovat a podaří se jí zvýšit už nyní rostoucí podíl společnosti na trhu, to zjistíme v následujících obdobích.

Samsung

Nejtajemnější byl ve své tiskové zprávě Samsung. Hodnoty uváděné v trilionech wonů, jen základní údaje o příjmech a počtech prodaných kusů. Přestože je mobilní divize pro Samsung jen jednou z mnoha, výrazně, konkrétně třetinově, se podílí na celkovém příjmu firmy. Za poslední čtvrtletí ale nemohou být manažeři spokojeni, protože dvouprocentní nárůst tržeb jistě není příliš pozitivní výsledek.

  Q3 2005 Q3 2006
prodaných kusů celkem (v milionech)

26,8

30,7

- meziroční nárůst 15%
příjmy mobilní divize (v milionech EUR)

3 616

3 682

- meziroční nárůst 2%

Za ziskem Samsungu stojí z velké části pozitivní přijetí nových tenkých třígeneračních modelů „Ultra Edition“ evropskou částí populace. Spolu s multimediálními modely se 3G telefony prosazují i na ostatních trzích, což vyneslo Samsungu patnáctiprocentní nárůst počtu prodaných modelů. S číslem 30,7 milionu telefonů patří korejcům třetí příčka ve světovém srovnání.

Sony Ericsson

Posledním chybějícím článkem velké čtyřky je konsorcium Sony Ericsson. Čtvrtá příčka v počtu prodaných modelů, jednoznačné prvenství v meziročním srovnání zisků i prodejnosti. Sony Ericsson vydělal v uplynulém období na mobilních telefonech přes 2,9 miliardy EUR a zaznamenal tak 42% nárůst ve srovnání se stejným obdobím loňského roku. Ještě o jedno procento více než zisky stouply počty prodaných kusů. Cifra se zastavila těsně pod hranicí 20 milionů.

  Q3 2005 Q3 2006
prodaných kusů celkem (v milionech)

13,8

19,8

- meziroční nárůst

43%
tržby mobilní divize (v milionech EUR)

2 055

2 913

- meziroční nárůst 42%

Podle oficiálního vyjádření společnosti se Sony Ericsson snaží dobýt každou kategorii mobilních telefonů některým svým modelem. Na celkovém zisku za poslední období se ale nejvíce podílel fotomodel K800i z řady Cyber-shot, Walkman W810i a kompaktní 3G model K610i. I když Sony Ericssonu zatím vychází odhad na pokoření hranice 950 milionů prodaných modelů (všech značek) v roce 2006, svým osmiprocentním tržním podílem se o zvyšování stará jen menšinovou částí.

Podíly a tržby dalších společností už jsou ve srovnání s vedoucí čtyřkou zanedbatelné. Po úspěchu čokoládového KG800 začíná sláva LG pomalu opadat a nárůst tržeb se pohybuje jen kolem šesti procentních bodů. Ještě hůře je na tom šestý Benq-Siemens, jehož odchod z trhu je podle některých analytiků již nevyhnutelnou záležitostí.

Nokia na čele, Motorola snižuje náskok

Celkově bylo ve třetím kvartále letošního roku prodáno podle společnosti Strategy Analytics na 256 milionů mobilních telefonů, tedy o 22 % více než ve stejném období loňského roku.

Co se tržních podílů týče, první příčka je již několik let záležitostí společnosti Nokia. Podle oficiální tiskové zprávy jí patří celých 36 % trhu s mobilními telefony. O 3,8 % si v uplynulých třech měsících polepšila Motorola a v současnosti si drží laťku na hodnotě 22,4 % trhu. Samsung a Sony Ericsson jsou s větším odstupem a výsledky 12 % resp. 8 % zatím v bezpečné vzdálenosti od svých úhlavních konkurentů.

Vezmeme-li v potaz celkový počet prodaných kusů za poslední tři měsíce podle Strategy Analytics a oficiálně oznámené počty prodaných modelů, pak výsledky vycházejí nepatrně odlišně:

  • Nokia – 35 %
  • Motorola – 21 %
  • Samsung – 12 %
  • Sony Ericsson – 8 %
  • Ostatní – 25%
Jako tradičně mohou i letošní Vánoce výrazně zamíchat kartami a rozestavět tržní pozice mobilních výrobců úplně odlišným směrem. Sony Ericsson s modelem W850i a Nokia N93 už pomalu zbrojí. Doufejme, že tímto je výčet teprve u začátku, konkurence nezůstane pozadu a vánoční trh zastihne mobilní výrobce v té nejlepší kondici.

Témata článku: Motorola, Nokia, Samsung, Smartphony, Ostatní, Motorola Razr, Motorola Rokr E2, Nokia N93, Nokia N93i

23 komentářů

Nejnovější komentáře

  • GARRY 23. 10. 2006 0:30:36
    Myslím si ještě,že ekonomické výsledky značky VERTU tam také započítány...
  • aquila, aquila 22. 10. 2006 18:59:17
    autor (zrejme nevedome) povytahoval k nokii z jej spravy dost nepresne...
  • solidsnake 21. 10. 2006 16:20:33
    myslím že si to vystihl dost přesně
    btw BQS je mi líto jsou to dobré...
Určitě si přečtěte

Huawei se dotahuje na Apple, Xiaomi slaví návrat do Top 5 [výsledky 2Q 2017]

Huawei se dotahuje na Apple, Xiaomi slaví návrat do Top 5 [výsledky 2Q 2017]

** Trh smartphonů roste pomaleji než v minulosti ** Jedničkou zůstává Samsung následovaný Applem ** Čínské značky se pomalu ale jistě derou vzhůru

Včera | Láska Jan | 4

Lenovo Moto G5: černý kůň střední třídy [recenze]

Lenovo Moto G5: černý kůň střední třídy [recenze]

** Nenápadný navenek, povedený uvnitř ** Lenovo Moto G5 potěší výbavou, ale hlavně čistým Androidem ** Díky speciální úpravě přežije déšť i polití

16.  8.  2017 | Miksa Martin | 16


komerční sdělení

Komerční sdělení