Vyšší sazba DPH zdraží volání a internet

Novela zákona o DPH schválená poslaneckou sněmovnou počítá s přeřazením desítek položek zboží a služeb z 5procentní do 22procentní sazby daně. Co to pro nás znamená? Jak se k situaci postaví mobilní operátoři?
Vyšší sazba DPH zdraží volání a internet
DPH neboli daň z přidané hodnoty tvoří společně se spotřební daní skupinu nepřímých daní. Nepřímé daně jsou charakteristické tím, že jsou součástí ceny zboží, zaplatí je konečný spotřebitel (poplatník), teprve pak jsou odvedeny do rozpočtu. Důležitou roli hraje fakt, zda je, či není společnost plátcem DPH. Povinná registrace se týká všech firem, jejichž obrat za poslední tři kalendářní měsíce přesáhl 750 000 Kč. Ostatní firmy se mohou stát plátcem DPH dobrovolně, na základě jejich dodavatelsko-odběratelských vztahů.

Proč se daň zvedla?

Nepřímou daň, jak bylo již řečeno, zaplatí zákazník (poplatník) tím, že si koupí jistý druh zboží (služby). Z systému platby vyplývá, že se jedná o velice spolehlivý příjem do státní pokladny. Obyvatelé České republiky denně nakoupí statisíce položek zboží, využijí množství služeb. S každou učiněnou platbou odvádí část peněz státu, který se získanými prostředky hospodaří.

Důvody, které povedou (?) ke zvýšení DPH u většiny služeb a vybraných položek zboží od 1. ledna 2004 jsou vysvětlovány různě. Za prvé se spojují s avizovanou reformou veřejných financí (na její adresu mimochodem ekonomové poznamenávají, že je málo razantní). Vláda pod tlakem okolností naplánovala množství nepopulárních kroků, které mají zastavit prohlubující se deficit veřejných financí. Nepopulární kroky spočívají ve škrtání výdajů a snaze o maximalizaci příjmů. Zvýšení DPH, nebo v tomto případě přeřazení celé řady služeb do vyšší procentní sazby, zaručí dle některých ekonomických expertů zhruba deset miliard korun.

Druhý pohled souvisí s plánovaným vstupem České republiky do Evropské unie. Účast ČR v prestižním spolku nejvyspělejších evropských zemí přinese našinci obrovské množství výhod. EU má ale množství požadavků. Jedním z nich, který se ještě před vstupem dotkne českých občanů, je sladění nepřímých daní s EU. K tomuto sladění musí dojít nejpozději v okamžiku vstupu České republiky do EU, tedy v květnu roku 2004. Evropská unie předepisuje kandidátským zemím, které zboží může podléhat snížené dani. Minimální standardní výše DPH je stanovena na 15%. Průměrná výše standardní DPH je nyní v EU 19,5%, snížená daň dosáhla 8%.

Shrnutím vyřčených faktů získáme následující: přeřazení určitých služeb a vyjmenovaného druhu zboží do vyšší procentní sazby daně by se Česká republika nevyhnula. Rozhodnutím zavést změny od 1. ledna 2004 však požadavku EU dostojí o 4 měsíce dříve. Teoreticky existovala také možnost snížit výši standardní DPH, dejme tomu na 18%, tím zdražit určité služby o 13%, zároveň však zlevnit většinu zboží o 4%. Pokud zákon neprojde senátem, případně jej vrátí parlamentu na stůl prezident, bude pro takové úvahy prostor. Na druhou stranu je třeba podotknout, že mnohé ze zemí evropské patnáctky, kde se výše standardní DPH pohybuje mezi 15 – 17%, se k této hranici dopracovávaly několik let.

Lze nezdražit?

Způsob, jak kompenzovat zvýšení DPH u určitého produktu či služby, je snížení marží. Pokud se totiž firma rozhodne snížit marži, sníží tím cenu výrobku, která se po připočtení 22 % DPH změní pouze o rozdíl mezi sníženou marží a zvýšeným DPH. Jestliže tedy poskytovatel služby (výrobce) sníží marži o 12 % u výrobku, který prodával před zvýšením sazby DPH za  600 Kč (630 Kč s 5 % DPH), nabídne nyní tu samou službu za 540 Kč (567 Kč vč. 5 % DPH). Nyní se připočte 22 % DPH, které činí po zaokrouhlení 119 Kč.

To znamená, že celková cena by nyní činila 659 Kč. Kdyby obchodník marži nesnížil a přenesl zvýšení procentní sazby DPH plně na zákazníka, zaplatí spotřebitel 732 Kč. Otázka zní, nakolik budou firmy ochotny a schopny snižovat svoje marže. Žádný podnik nedokáže žít z podstaty a výše marže určuje výši jeho zisku. Zvlášť u menších podniků proto můžeme očekávat přenesení onoho 17procentního zdražení na koncové zákazníky. Lépe na tom budou s tvorbou nových cen velké společnosti – např. mobilní operátoři. 

Co na to operátoři

Mobilní komunikace patří mezi nejvíce ziskové obory nejen u nás, ale v celé Evropě. V České republice využívá služeb mobilních operátorů několik milionů lidí. Každý z nich utratí měsíčně stovky korun. Sedmnácti procentní zdražení představuje pro mnohé uživatele mobilních sítí výrazný zásah do rozpočtu. Nespokojený zákazník hledá automaticky lepší podmínky u konkurence, operátorům se tudíž otevírá široký prostor pro manévrování.

Celkově se může situace na trhu mobilních služeb vyvinout následovně: operátoři promítnou vyšší sazby DPH do ceny svých produktů. Firem, které jsou plátci DPH se to nijak nedotkne. Naopak koncový zákazník pocítí citelné zdražení. Za službu, za kterou byl zvyklý platit 500 Kč měsíčně, mu najednou operátor vyúčtuje o 80 Kč víc. Na jedné minutě hovoru, za kterou normálně platil 5,7 Kč mu bude nyní účtováno 6,6 Kč.

Prvotní reakce operátorů na plánované zvýšení DPH nebyly nijak sdílné. Prostřednictvím tiskových mluvčích vzkázali veřejnosti, že předběžně počítají se 17procentním zdražením. Tisková mluvčí T-Mobilu Martina Kemrová komentovala záležitost slovy: "Zvýšení DPH se do cen našich produktů a služeb promítne, nicméně o tom, jakou měrou, bude ještě rozhodnuto." O něco radikálnější stanovisko nabídl mluvčí Eurotel Jan Kučmáš, když prohlásil, že firma počítá se 17procentním růstem.

Velmi krátká doba stačila na to, aby operátoři začali svá rezolutní stanoviska mírnit. Na tak konkurenčním trhu, jakým mobilní komunikace bezpochyby je, není prostor pro experimenty. Pokud by se dva ze tří operátorů rozhodli ceny o zmíněných 17 procent navýšit, zatímco třetí operátor by navýšil ceny třeba pouze o 7 %, znamenalo by 10 % rozdílu pro mnohé zákazníky dostatečně silný impuls ke změně operátora. Toho si jsou operátoři vědomi, proto lze očekávat zajímavou strategickou hru.

Zvýšit nebo nezvýšit?

Předpokládejme, že se operátoři rozhodnou shodně zvýšit cenu svých služeb o 17 %. Zákazníci by se mohli rozdělit do tří skupin. První skupina se smíří s tím, že za mobilní komunikaci zaplatí více peněz a mobil bude používat ve stejné míře. Druhá skupina zákazníků bude chtít udržet výdaje za služby operátorů na stejné úrovni jako před zdražením, proto omezí používání mobilu. Třetí skupina zákazníků pak může být navýšením ceny o 17 % natolik rozhořčena, že přestane mobil používat úplně (tato varianta však není východiskem, neboť podraží i telefonování z pevné linky)

Operátoři by rázem čelili velikému problému. Jak druhá, tak i třetí skupina zákazníků představuje obrovský počet lidí, tudíž i finančních prostředků, které tečou z jejich kapes do kapes operátorů. Pokud by jedna skupina zákazníků omezila používání mobilního telefonu, znamenalo by to pro operátory veliké ztráty (nehovoříme přitom o těch zákaznících, kteří by se rozhodli s mobilní komunikací skoncovat úplně). Pokud by však operátoři 17 % zdražení eliminovali snížením vlastních marží a celkové navýšení ceny srazili třeba na 8 %, mohli by se vyhnout dramatickým výkyvům v používání mobilního telefonu.

Hlavu operátorům zamotají také předplacené karty. Ceny dobíjecích kuponů jsou nyní zaokrouhleny na určitou částku, která v sobě obsahuje 5 % DPH. Zákazníci používající předplacené karty tak při koupi kuponu počítají s určitým počtem minut, které mohou provolat.

Zdraží také Telecom

Český Telecom v pelotonu společností přichystaných zdražovat své služby samozřejmě nechybí. Zástupci Českého Telecomu již dříve uvedli, že firma růst DPH do svých cen alespoň částečně promítne. Podle Vlastimila Sršně z tiskového oddělení takové zvýšení daně musí mít vliv na koncové ceny. "V této chvíli je předčasné říci, jak konkrétně se to do cen promítne," dodal. Marketingový ředitel GTS David Duroň uvedl, že opatření negativně ovlivní rozvoj telekomunikací a internetu zejména pro domácnosti.

Dražší internet

Očekávat od Telecomu pružnou reakci by bylo asi velmi bláhové. Vzhledem k „rychlosti“ s jakou se daří zavádět „vysokorychlostní“ ADSL a paušál na vytáčené připojení, se zvýšení DPH na rozšiřování internetu do českých domácností krátkodobě asi opravdu projeví. Vše bude záviset na tom, jestli se naplní sliby o paušálu na vytáčené připojení už na konci tohoto roku, stejně jako na tom, zda se technologie ADSL zbaví pověsti nejpomalejšího a nejdražšího vysokorychlostního připojení k internetu v Evropě.

Internet se prodraží také uživatelům, kteří se připojují přes mobil. V případě tarifů, které nereflektují čas ani stažená data (např Data Nonstop od Eurotelu) se zvýšení zřejmě projeví prostým přičítáním. Místo dosavadních 1050 Kč měsíčně, zaplatíme za Data Nonstop částku 1220 Kč. Ostatní tarify, které zohledňují stažená data se zdraží pravděpodobně dle stejného modelu.

Témata článku: Ostatní, DPH, Široký prostor, Volání, Internet, Sazba


komerční sdělení

Komerční sdělení