Ty tomu zjevně rozumíš jako koza petrželi.
Assembler je, řekněme zjednodušeně, mnemonický zápis nativního kódu CPU, zvaného též "strojový kód". Dále pak existují vyšší jazyky, jejichž překladače pak překládají buď přímo do strojového kódu (typicky C, C++), nebo do jakéhosi mezikódu, který je pak prováděn pomocí interpretu (např. Java, .NET aplikace). I přes různé optimalizace (např. typu Just-In-Time compiler) interpretovaný kód ani zdaleka takové rychlosti a efektivity, jako optimalizovaný překlad do strojového kódu, a je mnohem náročnější na systémové prostředky.
V případě výkonem limitovaného zařízení, jakým bezpochyby mobilní telefony a komunikátory jsou, se možnosti interpretovaného kódu omezují na psaní high-level aplikací, které využívají služeb interpretu/systému (který je, překvapivě, v nativním kódu). Jakmile dojde na aplikace náročné na výkon (dekódování nějakého formátu, který systém nepodporuje, náročné výpočty), je interpretovaný jazyk na takovém zařízení prostě nepoužitelný. Video s 0,5 FPS moc koukatelné nebude...
Osobně proti interpretovanému kódu nic nemám, v mnoha případech, zejména na workstation/server PC, dokáže u specifických aplikací urychlit a zjednodušit vývoj bez vlivu na použitelnost aplikace, a/nebo do jisté míry zajistit kompatibilitu mezi různými zařízeními, jako v případě J2ME. Ovšem tam, kde výkon/možnosti interpretovaného kódu končí, většinou nastupuje nativní kód, byť třeba jen jako knih.ovna využívaná interpretovaným kódem pro náročné operace. Omezit platformu, které má konkurovat smartphonům, na sandboxované Javové aplikace, je hloupost.
Omez se příště ve svých reakcích na obory, kterým rozumíš... Co třeba zkusit doupe.cz?