Vyzkoušeno: handsfree za volantem má smysl

Pokuta za řízení s telefonem v ruce je to nejmenší. Pokud se bez mobilu neobejdete pořiďte si bondovku, nebo nevolejte vůbec.

Slyšíme to ze všech stran: „Telefonovat za jízdy je nebezpečné, používejte handsfree.“ Už v roce 2002 psal Marek Lutonský, že Telefonování za volantem je nebezpečnější než řízení pod vlivem alkoholu! O pár let později se zamysleli i naši zákonodárci, a tak je od července 2006 součástí dopravního zákona klauzule, která se telefonování dotýká. Kdo řídí s mobilem u ucha, páchá dopravní přestupek, může dostat pokutu a přijít o cenné body. Jak jsme však zjistili, není to ten nejhorší možný trest...

Tiskové zprávy, statistiky, zákony a kázání pojišťoven však mají omezený účinek. Že se při telefonování bez handsfree prodlužuje reakční doba o 30 %? Pro drtivou většinu lidí je velice těžké si představit, jaké to může mít následky v praxi. My jsme si díky T-Mobilu a jeho projektu jaXmobilem představu udělali. Zúčastnili jsme se akce Call&Drive na závodním okruhu v Sosnové u České Lípy, která byla zaměřena právě na určení rozdílu mezi řízením automobilu s mobilem u ucha a s náhlavní soupravou.

Kvantifikovat rozdíly mezi oběma způsoby telefonování v běžném provozu by bylo velice obtížné. Podmínky závodního okruhu se od veřejných silnic v mnohém liší, ale pro ilustraci, myslím, poslouží velice dobře. Na níže popsaných třech stanovištích jsme se zaměřili na různé aspekty řízení, které mělo navodit krizové situace, jež mohou na silnici nastat. Faktor spěchu byl na okruhu nahrazen stopkami a motivací být rychlejší, než kolegové. Chodce a ostatní auta nahradily plastové kužely, zledovatělý povrch simulovala kluzná fólie.

Klepněte pro větší obrázek
Při všech jízdách nás svými otázkami dokonale zaměstnávaly hostesky T-Mobilu

 Škola bezpečné jízdyJízda zručnostiRychlost reakce
 Bez HFS HFRozdílBez HFS HFRozdílBez HFS HFRozdíl
Kamil32,47s31,57s2,85%45,50s43,91s3,62%33,82s31,32s7,98%
Martin40,77s34,09s19,60%*38,31s33,53s14,26%37,22s30,56s21,79%
Renata48,54s46,99s3,30%71,44s62,28s14,71%52,00s43,91s18,42%
Jiří35,43s34,01s4,18%59,44s37,28s59,44%34,06s31,03s9,76%
Eva42,35s40,47s4,65%90,87s56,43s61,03%41,72s38,62s8,03%
Jindra36,15s31,90s13,32%40,25s34,31s17,31%33,84s32,25s4,93%
Jan32,23s32,64s-1,26%47,16s41,69s13,12%47,10s33,34s41,27%
Filip30,78s28,56s7,77%70,15s39,28s78,59%44,37s33,18s33,73%
Zdeněk33,92s32,35s4,85%41,79s33,44s24,97%40,16s34,82s15,34%
Štěpán32,71s31,33s4,40%41,07s29,60s38,75%35,13s31,47s11,63%
Tomáš38,84s37,23s4,32%100,07s54,00s85,31%50,81s45,32s12,11%
Ivo34,69s31,30s10,83%47,29s37,19s27,16%35,34s33,19s6,48%
Michal31,09s27,90s11,43%38,28s32,56s17,57%37,12s34,97s6,15%
Roman28,37s29,04s-2,31%41,28s29,87s38,20%34,22s32,19s6,31%
Vratislav33,03s30,23s9,26%47,38s33,69s40,64%38,47s38,22s0,65%
Aleš33,46s30,85s8,46%40,72s31,12s30,85%34,57s32,78s5,46%
Ondřej34,84s30,77s13,23%47,53s37,40s27,09%36,66s34,90s5,04%
Martin34,27s30,96s10,69%*33,09s41,65s-20,55%38,32s37,20s3,01%
Petr29,49s29,00s1,69%42,15s37,63s12,01%31,15s32,15s-3,11%
Petr35,57s32,65s8,94%52,01s47,06s10,52%33,45s31,97s4,63%
Michal34,11s30,26s12,72%41,53s37,38s11,10%34,91s34,03s2,59%
Průměrné hodnoty 7,28%  28,84%  10,58%

* hvězdičky označují případy, kdy nebyl telefon držen u ucha, ale byl použit hlasitý odposlech

Tato poněkud nepřehledná tabulka ukazuje výsledky několika novinářů ve třech disciplínách. Prvně jsme řídili a telefonovali s mobilem u ucha, napodruhé jsme stejnou trasu projeli s volnýma rukama a bezdrátovou bondovkou na uchu. Výsledky byly ovlivněny mnoha faktory. Významnou roli hrály řidičské zkušenosti: byli mezi námi začátečníci, ale i jeden závodník. Občas zastávkovala technika (ať už automobil, nebo telefon). Hodnoty by jistě vypadaly jinak, kdyby se napřed jelo s handsfree a až potom s telefonem u ucha. Napodruhé už bychom lépe znali trať i auto a rozdíl mezi naměřenými hodnotami by se zmenšil.

Škola bezpečné jízdy – na vodou skrápěné kluzné fólii jsme měli za úkol vyhnout se umělé překážce. To mělo simulovat krizovou situaci vzniklou na zledovatělé silnici. Spíše než o potřebu držet volant oběma rukama zde šlo o cit a odhad adheze automobilu (vzhledem k tomu, že jsme v něm seděli poprvé, to byl úkol velice těžký). Tomu odpovídá i nejnižší průměrná hodnota zhoršení času naměřeného s telefonem u ucha. Oproti druhým dvěma úkolům zde významnější roli hrála vybavenost auta systémem ABS. Vyzkoušeli jsme si obojí.

Jízda zručnosti – úkolem bylo co možná nejrychleji prokličkovat vytýčenou trasu tam a zpět, za každý sražený kužel byla přičtena trestná sekunda. Branky byly velice blízko u sebe, jízda tedy probíhala v relativně nízké rychlosti a znamenala horečné točení volantem od jedné krajní polohy ke druhé. Podle očekávání se zde rozdíl mezi řízením jednou a oběma rukama projevil zdaleka nejvíce a průměrná hodnota se přiblížila statistikami udávaným 30 %. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
V této disciplíně znamená řízení jednou rukou skutečný problém

Rychlost reakce – značně diskutabilní byl způsob měření této veličiny. Na signál startovacího zařízení jsme vystartovali na dráhu krátkého oválu s plynulými zatáčkami, kde jsme se opět celkem dobře obešli bez obou rukou. Tato klíčová veličina by si jistě zasloužila poněkud sofistikovanější metodu měření, možná by ani nebylo nutné provádět jej přímo v automobilu, ale i výsledná průměrná hodnota přes deset procent jasně dává za pravdu našim zákonodárcům, kteří zakázali řízení s mobilem u ucha.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Když si prohlédnete řidiče za volantem této Vitary, odhalíte způsob, jak se někteří snažili přidržovat telefon mezi ramenem a uchem. Ani řízení s nakloněnou hlavou však není žádná výhra

Řízení s handsfree? Pouze menší zlo

Už v úvodu jsem naznačil, že se dá telefonování při řízení srovnat s jízdou pod vlivem alkoholu. Jaký je však rozdíl mezi telefonováním s a bez handsfree? Naše testy potvrdily, že to skutečně není jedno a nejde o zanedbatelný rozdíl. Proto se přidávám na stranu statistik a pojišťoven a říkám: „Když chcete telefonovat za volantem, určitě to dělejte s náhlavní soupravou a řiďte oběma rukama.“ Je to skutečně to nejmenší, co pro své bezpečí můžete udělat. K mnoha dnes prodávaným telefonům dnes dostanete sluchátka s mikrofonem, jestli chcete více, kupte si Bluetooth sluchátko, investice několika stokorun se může zcela zásadně vyplatit. Rozhodně vás nevytáhne ze smyku, ale posune kritickou hranici a jednou ze třech (čtyřech, pěti…) případů se do takové kritické situace vůbec nemusíte dostat.

Důležité je však říct, že telefonování v jakékoliv podobě zaměstnává značnou část mozkové kapacity, která je potřebná k udržení pozornosti a vozu na silnici. Chcete-li jezdit bezpečně, netelefonujte vůbec. Někdo vám volá? Zastavte na nejbližším odpočívadle a zavolejte mu zpět. Nebo se alespoň snažte hovor co možná nejvíce zkrátit.

Klepněte pro větší obrázek
Handsfree - to nejmenší, co můžete udělat pro (nejen) svoji bezpečnost

V testech T-Mobilu chybělo srovnání časů s jízdou za plné pozornosti. Už bez stopek jsme si to vyzkoušeli na dálnici po cestě domů. Po chvíli telefonování jsme se přistihli, že jediné co z jízdy vnímáme je jediný bod, a to auto v koloně před námi. Pozornost se dělí mezi obě náročné činnosti a ve výsledku trpí obě. Zjistíte, že ani druhé straně „drátu“ se nevěnujete tak, jak byste to zvládli v klidu domova, nebo kanceláře.

Témata článku: Dopravní přestupek, Průměrná hodnota, Handsfree, Rychlost reakce, Volant, Smysl