Včera Eurotel oznámil omezení posílání textových zpráv z internetu. Po nedávném zpoplatnění textovek T-Mobilem zůstává jediným operátorem, který nabízí původní funkcionalitu webové brány, Oskar.
Za zprávy se u TMO platí
T-Mobile na konci loňského roku oznámil, že 4. února zpoplatní svoji webovou SMS bránu. Posílání zpráv je proto od tohoto data možné pouze přes portál t-zones, kdy za zprávu platíte stejně, jako kdybyste ji posílali z mobilu. Platíte rovněž za přeposílání e-mailů z t-zones na mobil, zdarma jsou pouze notifikace o příchozích zprávách.
Je jasné, že tímto krokem T-Mobile vyvolal řadu protestů, které časem přešly v oficiálně organizovaný bojkot. T-Mobile částečně ustoupil a nabídl dvacet až sto zpráv měsíčně zdarma, dle tarifu. I přesto jsou jasná omezení tohoto řešení: textovky z webu mohou posílat zákazníci TMO, nikdo jiný si textovku z t-zones nepošle.
T-Mobile argumentuje tím, že provoz brány je drahý a operátor na něm nevydělává. Provoz brány v t-zones nyní zaplatí (alespoň z části) uživatelé. A i když počet odeslaných zpráv určitě rapidně poklesl, není to pro T-Mobile žádná ztráta, protože dříve nedostával za tuto službu ani korunu; dnes si vydělá alespoň něco. Z podnikatelského pohledu je na každý pád lepší tento finanční model.
Eurotel nabídl sponzorované textovky
Po T-Mobilu se k omezení zasílání zpráv z internetu přidal i Eurotel, jehož nové řešení vstoupí v platnost 17. března, tedy už skoro za týden. Eurotel textovou bránu ale nezpoplatnil, jen omezil její délku na pouhých šedesát znaků z původních více než sedmi set. Do zbytku zprávy pak vkládá reklamní text. Posílání textovek je i nadále zdarma a zákazníkům Eurotelu je může poslat kdokoliv, tedy i majitelé Oskara, TMO nebo i ti, kdož žádný mobil nemají.
Přečtete si: Eurotel omezil zasílání SMS z internetu.
Eurotel chce tímto krokem omezit stále rostoucí provoz SMS brány, která v současné době generuje pouze náklady. Ty se ale nebudou hradit z peněz těch, co zprávy posílají, ale z peněz inzerentů. Nebude to asi mnoho, ale na každý pád to jsou finance do plusu a omezením provozu (uživatelé mnohdy raději pošlou plnou textovku z mobilu než krátkou z webu) mohou klesnout náklady. Opět lepší podnikatelský model než SMS brána zcela zdarma.
Eurotel na tiskové konferenci rovněž poznamenal, že pokud by uživatelé měli zájem posílat SMS bez omezení délky, je připraven jim nabídnout řešení za peníze podobně jako T-Mobile. To má prý už připravené a může jej prakticky kdykoliv spustit.
A co Oskar?
Posledním operátorem, který nabízí SMS bránu v nezměněné podobě, je Oskar. Ten zatím umožňuje zasílat zprávy zdarma a bez omezení délky; omezení je pouze v určitém počtu poslaných zpráv na jedno číslo denně. Podle Igora Přerovského, tiskového mluvčího, Oskar zatím o změně současného stavu neuvažuje. Oskar by tedy i nadále měl být zdarma a neměl by vkládat do textu reklamu. Nicméně nic netvrá věčně a i Oskarovy podnikatelské záměry se mohou v budoucnu změnit.
Operátoři nechtějí na posílání SMS prodělávat
Provozování jakýchkoliv služeb zdarma není pro podnikatelské subjekty příliš výhodná záležitost. Je proto logické, že operátoři jako racionální ekonomické subjekty nechtějí provozovat webové SMS brány bez toho, aniž by se jim alespoň částečně vrátily náklady. Proto vymýšlejí různé možnosti, jak zajistit alespoň částečnou návratnost investic a provozních nákladů. Dvě řešení už na trhu existují, lze ale použít ještě jedno: operátor totiž může zasílání zpráv z internetu zrušit zcela, čímž eliminuje náklady na provozování služby a tím zlepší svoje finanční ukazatele. Uživatelé tak budou odkázáni pouze na posílání SMS z mobilu - to ale operátorovi zcela jistě vadit nebude.
Na textovkách z internetu lze ale vydělat i jinak, a sice prodejem textovek za velkoobchodní ceny dalším subjektům, kteří zprovozní svoje vlastní SMS brány. Cena bude pro uživatele nižší nebo srovnatelná jako při posílání z mobilu, brána jim však nabídne větší pohodlí, možnost pracovat se seznamy jmen, archívem zpráv apod. Na textovkách tak bude vydělávat nejen operátor, ale i ona firma, která bránu provozuje. Základem úspěchu této služby je však zrušení bezplatné SMS brány operátora, k čemuž se zatím odhodlal jen T-Mobile; a ten už tuto službu firmám nabízí.
Přečtěte si: Analýza: blíží se konec webových SMS bran.
Za všechno se platí
Je jasné, že každé opatření, které omezí používání čehokoliv, není populární. Nedivíme se proto, že se zpoplatnění či omezení zasílání textovek z webu uživatelům nelíbí. Taková je ale realita a je nutné se s tím smířit. Příspěvky typu „půjdu se oběsit, když zpoplatní SMS z webu“ nebo „to si přece nemohou dovolit“ ničemu nepomohou. Budoucnost je totiž jasná: webovým SMS branách zdarma a bez omezení délky odzvonilo. Budou buď placené, sponzorované nebo nebudou vůbec.
Diskuse: Jakou formu placených SMS bran preferujete a kolik jste ochotni za textovku z webu zaplatit?