Xiaomi slaví, je trojkou ve smartphonech [analýza]

Firmy konečně dopočítaly, jak hospodařily ve 3. čtvrtletí. Šampionem kvartálu se stalo čínské Xiaomi, které je poprvé trojkou ve smartphonech.

Mobilní společnosti po usilovném počítání vystavily účty hospodaření za třetí čtvrtletí letošního. Podle Strategy Analytics vyrostl celý smartphonový trh meziročně o úctyhodných 27 %, když se v období červenec až září vydistribuovalo 320 milionů balení chytrých telefonů. Pořadím v první pětce výrazně zamíchala čínská společnost Xiaomi, které v předchozím čtvrtletí patřila pátá příčka a podle jiných statistik agentury IDC se do první pětice vůbec nevešla.

Smartphony na globálních prodejích všech telefonů zabírají podíl 70 %, celkově všech mobilů se ve sledovaném čtvrtletí podle Strategy Analytics vyskladnilo 460 milionů. „Hloupé“ telefony hrají stále významnou roli na rozvíjejících se trzích, kde mohou být pro některé zákazníky smartphony stále cenově nedostupné. Na vyspělých trzích je ovšem 9 z 10 prodaných telefonů chytrých. O meziroční růst trhu se postaraly hlavně regiony v Africe a Asii. V Evropě a Severní Americe se růst naopak zpomalil.

Top 5 výrobců smartphonů v 3Q 2014 podle distribuovaných kusů (data: Strategy Analytics)

Výrobce Distribuce 3Q14 [mil. ks] Tržní podíl 3Q14 Distribuce 3Q13 [mil. ks] Tržní podíl 3Q13 Meziroční změna
1. Samsung 79,2 24,7% 88,4 35,0% -10,4%
2. Apple 39,3 12,3% 33,8 13,4% 16,3%
3. Xiaomi 18,0 5,6% 5,2 2,1% 246,2%
4. LG 16,8 5,2% 12,0 4,7% 40,0%
5. Huawei 16,5 5,1% 12,7 5,0% 29,9%
Ostatní 150,6 47,0% 100,8 39,9% 49,4%
Celkem 320,4 100,0% 252,9 100,0% 26,7%

Jedničkou uplynulého čtvrtletí je opět Samsung se 79 miliony prodaných smartphonů, i když mnoho důvodů k oslavám mít nejspíš nebude. Sestupný trend je patrný, firma ztratila navzdory rostoucímu trhu významnou část podílu (více než 10 %) a nyní kontroluje již pouze 25 % trhu. Apple sice rostl, ale o něco pomaleji než trh, takže i on na podílu mírně ztratil. Více než 39 milionů prodaných iPhonů ovšem firmě zajistilo pohodlné druhé místo.

Neoddiskutovatelný úspěch Xiaomi ukazuje na to, jak silný je čínský trh. I když se firma kromě několika dalších asijských trhů prosazuje v globálním měřítku jen omezeně, masivní prodeje v Číně ji katapultovaly s 18 miliony dodaných smartphonů na třetí místo s tržním podílem 5,6 %. Xiaomi tak smetlo z cesty domácí konkurenci v podobě Lenova, které se v uplynulém kvartálu do první pětky nevešlo, a další čínskou firmu Huawei odsunulo na nemedailové příčky.

Huawei se prakticky dělí o čtvrté a páté místo s jihokorejským LG. Strategy Analytics hodnotí jako lehce úspěšnější LG, které dodalo 16,8 milionu smartphonů, Číňané pak jen o 300 tisíc kusů méně. Tržní podíl obou soupeřících společností se pohybuje mírně nad 5 %.

Zajímavé je sledovat, kam se poděl ztracený tržní podíl Samsungu. Na jeho úkor rostlo zejména Xiaomi, ale potom také další firmy a značky, které se do první pětky jmenovitě nevešly. Strategy Analytics však poukazuje, že rozhodně nesmíme zapomínat na společnosti TCL-Alcatel, Lenovo, Vivo, Oppo a další. O složení první desítky tak můžeme mít docela dobrou představu, stejně jako o tom, jak čínské značky postupně vytlačují tradiční mobilní výrobce jako Sony, HTC, Motorola, BlackBerry a Nokia (Microsoft).

Diskuze (35) Další článek: Ode dneška můžete využívat LTE síť u Vodafonu také v roamingu

Témata článku: Apple, Huawei, LG, Samsung, Xiaomi, , , , , Masivní prodej, Asijský trh, Nokia Microsoft, #Xiaomi, Sledované čtvrtletí, Smartphone, SLA, Mobilní výrobce, Smartphonový trh, Globální prodej, Pátá příčka, SMA, První pětice,