Z Oskara Vodafone: i třetí operátor chce být pro bohaté

Vodafone má ve světě pověst prestižního mobilního operátora, který nabízí kvalitní služby a nechá si za ně také řádně zaplatit. Bude takový i Oskar? Zůstane na českém trhu nějaký operátor pro spořivé zákazníky?
Z Oskara Vodafone: i třetí operátor chce být pro bohaté

Číslo Oskara = vizitka chudých?

Historie se opakuje. Před třemi lety se operátor s nouzovým jménem „Paegas“ přejmenoval na T-Mobile: přejmenování bylo zdůvodňováno nejen změnou vlastníka, ale také tím, že se operátor chtěl zbavit (?) nálepky levného poskytovatele služeb pro koncové uživatele. Chtěl být úspěšnější u firemní klientely.

Dnes říká Oskar, tedy Vodafone, přesně totéž: pouhý měsíc po uzavření koupě je nastartováno dvouetapové přebarvení Oskara na Vodafone (nejdříve „Oskar Vodafone“, pak už jen Vodafone). Oskar je vnímán jako operátor pro spíše chudší koncové uživatele a nenese s sebou nálepku prestiže, a to je prý špatně. Volba operátora je, jak říkají odborníci z reklamní branže, též určitý statusový symbol, takže ředitel banky s číslem Oskara na vizitce je něco stejně neslýchaného jako prezident země ve Škodě Favorit.

Pro bohaté a ještě bohatší

Vodafone je světový operátor, dokonce ten největší a jeho standardní strategií je být „značkovým“ operátorem, jehož služby jsou k mání za vyšší ceny. Totéž ale platí o T-Mobilu, i když ne ve všech zemích světa. A Eurotel, dnes jediný lokální operátor, jehož značka nepřesahuje hranice dvou zemí, má tuto pozici už tradičně.

Takže po přebarvení Oskara na Vodafone budeme mít v České republice, v zemi se silně podprůměrnou životní úrovní v rámci EU, tři prestižní operátory. Tři operátory, kteří vlastními slovy usilují především o firemní klientelu. Je to docela kuriózní situace: na jiných trzích obvykle existuje nějaký „domácí operátor pro chudé“, s nižšími cenami i o něco horší nabídkou a nevelkou prestiží. A pak je zde jeden či více globálních a „prestižních“ operátorů.

Pokud se z Oskara stane další „prestižní“ operátor, něco získá, ale něco také ztratí. Dodnes byl poměrně automatickou volbou pro obyčejné zákazníky, jak koncové uživatele i malé firmy a živnostníky. Ti sice neutrácejí nejvíce na hlavu, ale je jich podstatně víc než bohatých manažerů. Oskar se do situace automatické volby – ne nepodobné automobilům Škoda v České republice – dostal příjemnou cenovou politikou i velmi inteligentním marketingem, zejména v prvních letech svého působení. Postupem sice času ztratila cenová politika něco ze své příjemnosti a marketing mnoho ze své chytrosti, ale pořád je zákazníky takto vnímán. Pokud se bude chtít řadit vedle Eurotelu a T-Mobilu, tuto svou odlišnost ztratí, přestane být automatickou volbou.

Je ale také pravděpodobné, že Vodafone nebude v České republice chtít být nejlevnějším operátorem. Není jím nikde, spíše je v řadě zemí tím nejdražším.

Lepší holub na střeše než vrabci v hrsti

Jestli Oskar smaže vybudovanou značku a místo ní posadí značku prestižního, luxusního Vodafonu, bude moci zvednout cenovou nabídku na úroveň konkurence. (Smazání značky nebude trvat dlouho. Vzpomeňme si na Paegas: po roce a půl už nikdo nevěděl, že takový operátor kdy existoval. Marketing s penězi, které operátoři jsou ochotni uvolňovat, je mocnou silou.) Nabídka všech tří operátorů se vyrovná a bude vůbec těžké mezi nimi nalézt výraznou odlišnost. Nabídky pro firemnmí klientelu jsou navíc vždy individuální a ostatně už dnes zde není mezi třemi operátory cenový rozdíl. Vodafone se bude moci plnou parou vrhnout pro získávání firemních zákazníků. Za rok se už skutečně nebude nikdo z manažersko-podnikatelské klientely stydět za to, že má na vizitce předvolbu Vodafonu, největšího světového operátora.

Jenom nevím, jestli tím Vodafone víc neztratí, než nezíská. V české společnosti bude ještě dlouho převládat chudší klientela – nakupující v Lidlech a second handech, plánovitě vyhledávající co nejnižší cenu. Jestli Vodafone zvládne být na trhu zároveň pro ně a zároveň pro nejbohatší, tak zvládl kvadraturu kruhu. Spíš se mu to nepodaří a o levnou klientelu přijde. Co je pro operátora lepší: jeden manažer s pětitisícovým kreditem (ale zároveň s firemní osmdesátiprocentní slevou), nebo dvacet pětistovkových předplacených zákazníků, kde je marže nesrovnatelně větší?

Témata článku: Operátoři, Vodafone

255 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Jackie 22. 9. 2005 16:57:45
    Nevím, ale Vodafone bude mít co dělat, aby si udržel ,,chudé'' zákazníky,...
  • Adam Vojtíšek 13. 8. 2005 19:49:27
    jako by to s tím odkupováním operátorú nestačilo teť se sem hrne zase...
  • Jirka 15. 7. 2005 22:41:02
    Pleteš si to se současným tarifem 'Mezi námi'. 300 minut nejen bylo, ale...
Určitě si přečtěte

Vodafone obohatil nabídku o Nokii 3, starší modely zlevnily [ceník]

Vodafone obohatil nabídku o Nokii 3, starší modely zlevnily [ceník]

** Novou Nokii 3 můžete mít za necelé čtyři tisíce ** Zlevňovaly iPhony, Huawei P10 (lite) a Xperia XCompact ** Suveréně nejdražším zařízením se stal 12.9 iPad Pro za 37 777 Kč

31.  7.  2017 | Pospíšil Aleš | 1

Vodafone Smart V8: kdeže loňské sněhy jsou [recenze]

Vodafone Smart V8: kdeže loňské sněhy jsou [recenze]

** Vodafone Smart V8 je letošní jedničkou modelové řady od Vodafonu ** Svou výbavou se řadí do nižší střední třídy ** Lákat bude na kovové zpracování nebo čtečku otisků prstů

30.  7.  2017 | Měchura Milan | 9

Vodafone Smart N8: dravější konkurence mu bere vítr z plachet [recenze]

Vodafone Smart N8: dravější konkurence mu bere vítr z plachet [recenze]

** Evoluce osvědčeného konceptu bez výrazných chyb ** Konkurence nespí a pořádně Vodafonu zatápí ** Zajímavý poměr cena/výkon už není tak atraktivní jako dříve

27.  7.  2017 | Herodek Martin | 14

TOP 10: Nejprodávanější smartphony v Česku za červen 2017

TOP 10: Nejprodávanější smartphony v Česku za červen 2017

** V červnu jsme nejvíc kupovali modely s cenovkou do 7 tisíc ** Ze značek převládá Samsung a Huawei ** Nejoblíbenějším smartphonem od Applu je iPhone SE

21.  7.  2017 | Láska Jan | 8


komerční sdělení

Komerční sdělení