Z Oskara Vodafone: i třetí operátor chce být pro bohaté

Vodafone má ve světě pověst prestižního mobilního operátora, který nabízí kvalitní služby a nechá si za ně také řádně zaplatit. Bude takový i Oskar? Zůstane na českém trhu nějaký operátor pro spořivé zákazníky?
Z Oskara Vodafone: i třetí operátor chce být pro bohaté

Číslo Oskara = vizitka chudých?

Historie se opakuje. Před třemi lety se operátor s nouzovým jménem „Paegas“ přejmenoval na T-Mobile: přejmenování bylo zdůvodňováno nejen změnou vlastníka, ale také tím, že se operátor chtěl zbavit (?) nálepky levného poskytovatele služeb pro koncové uživatele. Chtěl být úspěšnější u firemní klientely.

Dnes říká Oskar, tedy Vodafone, přesně totéž: pouhý měsíc po uzavření koupě je nastartováno dvouetapové přebarvení Oskara na Vodafone (nejdříve „Oskar Vodafone“, pak už jen Vodafone). Oskar je vnímán jako operátor pro spíše chudší koncové uživatele a nenese s sebou nálepku prestiže, a to je prý špatně. Volba operátora je, jak říkají odborníci z reklamní branže, též určitý statusový symbol, takže ředitel banky s číslem Oskara na vizitce je něco stejně neslýchaného jako prezident země ve Škodě Favorit.

Pro bohaté a ještě bohatší

Vodafone je světový operátor, dokonce ten největší a jeho standardní strategií je být „značkovým“ operátorem, jehož služby jsou k mání za vyšší ceny. Totéž ale platí o T-Mobilu, i když ne ve všech zemích světa. A Eurotel, dnes jediný lokální operátor, jehož značka nepřesahuje hranice dvou zemí, má tuto pozici už tradičně.

Takže po přebarvení Oskara na Vodafone budeme mít v České republice, v zemi se silně podprůměrnou životní úrovní v rámci EU, tři prestižní operátory. Tři operátory, kteří vlastními slovy usilují především o firemní klientelu. Je to docela kuriózní situace: na jiných trzích obvykle existuje nějaký „domácí operátor pro chudé“, s nižšími cenami i o něco horší nabídkou a nevelkou prestiží. A pak je zde jeden či více globálních a „prestižních“ operátorů.

Pokud se z Oskara stane další „prestižní“ operátor, něco získá, ale něco také ztratí. Dodnes byl poměrně automatickou volbou pro obyčejné zákazníky, jak koncové uživatele i malé firmy a živnostníky. Ti sice neutrácejí nejvíce na hlavu, ale je jich podstatně víc než bohatých manažerů. Oskar se do situace automatické volby – ne nepodobné automobilům Škoda v České republice – dostal příjemnou cenovou politikou i velmi inteligentním marketingem, zejména v prvních letech svého působení. Postupem sice času ztratila cenová politika něco ze své příjemnosti a marketing mnoho ze své chytrosti, ale pořád je zákazníky takto vnímán. Pokud se bude chtít řadit vedle Eurotelu a T-Mobilu, tuto svou odlišnost ztratí, přestane být automatickou volbou.

Je ale také pravděpodobné, že Vodafone nebude v České republice chtít být nejlevnějším operátorem. Není jím nikde, spíše je v řadě zemí tím nejdražším.

Lepší holub na střeše než vrabci v hrsti

Jestli Oskar smaže vybudovanou značku a místo ní posadí značku prestižního, luxusního Vodafonu, bude moci zvednout cenovou nabídku na úroveň konkurence. (Smazání značky nebude trvat dlouho. Vzpomeňme si na Paegas: po roce a půl už nikdo nevěděl, že takový operátor kdy existoval. Marketing s penězi, které operátoři jsou ochotni uvolňovat, je mocnou silou.) Nabídka všech tří operátorů se vyrovná a bude vůbec těžké mezi nimi nalézt výraznou odlišnost. Nabídky pro firemnmí klientelu jsou navíc vždy individuální a ostatně už dnes zde není mezi třemi operátory cenový rozdíl. Vodafone se bude moci plnou parou vrhnout pro získávání firemních zákazníků. Za rok se už skutečně nebude nikdo z manažersko-podnikatelské klientely stydět za to, že má na vizitce předvolbu Vodafonu, největšího světového operátora.

Jenom nevím, jestli tím Vodafone víc neztratí, než nezíská. V české společnosti bude ještě dlouho převládat chudší klientela – nakupující v Lidlech a second handech, plánovitě vyhledávající co nejnižší cenu. Jestli Vodafone zvládne být na trhu zároveň pro ně a zároveň pro nejbohatší, tak zvládl kvadraturu kruhu. Spíš se mu to nepodaří a o levnou klientelu přijde. Co je pro operátora lepší: jeden manažer s pětitisícovým kreditem (ale zároveň s firemní osmdesátiprocentní slevou), nebo dvacet pětistovkových předplacených zákazníků, kde je marže nesrovnatelně větší?

Témata článku: Operátoři, Vodafone, Operátor, Voda, Příjemnost, Oskar, Třetí operátor

Určitě si přečtěte

Vodafone rozsekal internet. Dílky jsou neomezené, první dva stojí po 99 Kč

Vodafone rozsekal internet. Dílky jsou neomezené, první dva stojí po 99 Kč

** Vodafone hlásá revoluci, ale jednoduché to mít nebude ** Pass jsou příplatkové balíčky pro sociální sítě, chatovací aplikace, hudbu a video ** Uživatelé budou zmatení, který provoz se kam počítá

5.  10.  2017 | Kůžel Filip, Posejpal Jan | 81

V říjnu se u Vodafonu urodilo: iPhone 8, nebo nejmenší superphone Xperia XZ1 Compact

V říjnu se u Vodafonu urodilo: iPhone 8, nebo nejmenší superphone Xperia XZ1 Compact

** Nový iPhone 8 startuje na ceně 20 977 Kč, starší modely padly o tisíce ** Další podzimní novinkou je Xperia XZ1 od Sony včetně verze Compact ** Ostatní modely šly s cenou dolů až o tisícovku, třeba Huawei P9 lite

3.  10.  2017 | Pospíšil Aleš | 5

Smart Tab N8: Konkurence spí, Vodafone podřimuje [recenze]

Smart Tab N8: Konkurence spí, Vodafone podřimuje [recenze]

** Nový tablet od Vodafonu má 10palcový displej a podporuje LTE ** Konkurenční výhodou je téměř čistý Android 7.0 Nougat ** Na jedno nabití bez problémů vydrží i celý týden

29.  9.  2017 | Měchura Milan | 27

Vodafone v září: Samsung Galaxy Note 8 a akce na modely S8 a S8+

Vodafone v září: Samsung Galaxy Note 8 a akce na modely S8 a S8+

** Za 8 377 Kč pořídíte solidně vybavený LG Q6 s 13 MPx fotoaparátem ** Za solidních pět a půl tisíce je k mání hliníková Nokia 5 ** Chcete-li slevu, pár měsíců starý LG G6 zlevnil o 3 000 Kč

30.  8.  2017 | Pospíšil Aleš | 3