Z Oskara Vodafone: i třetí operátor chce být pro bohaté

Vodafone má ve světě pověst prestižního mobilního operátora, který nabízí kvalitní služby a nechá si za ně také řádně zaplatit. Bude takový i Oskar? Zůstane na českém trhu nějaký operátor pro spořivé zákazníky?
Z Oskara Vodafone: i třetí operátor chce být pro bohaté

Číslo Oskara = vizitka chudých?

Historie se opakuje. Před třemi lety se operátor s nouzovým jménem „Paegas“ přejmenoval na T-Mobile: přejmenování bylo zdůvodňováno nejen změnou vlastníka, ale také tím, že se operátor chtěl zbavit (?) nálepky levného poskytovatele služeb pro koncové uživatele. Chtěl být úspěšnější u firemní klientely.

Dnes říká Oskar, tedy Vodafone, přesně totéž: pouhý měsíc po uzavření koupě je nastartováno dvouetapové přebarvení Oskara na Vodafone (nejdříve „Oskar Vodafone“, pak už jen Vodafone). Oskar je vnímán jako operátor pro spíše chudší koncové uživatele a nenese s sebou nálepku prestiže, a to je prý špatně. Volba operátora je, jak říkají odborníci z reklamní branže, též určitý statusový symbol, takže ředitel banky s číslem Oskara na vizitce je něco stejně neslýchaného jako prezident země ve Škodě Favorit.

Pro bohaté a ještě bohatší

Vodafone je světový operátor, dokonce ten největší a jeho standardní strategií je být „značkovým“ operátorem, jehož služby jsou k mání za vyšší ceny. Totéž ale platí o T-Mobilu, i když ne ve všech zemích světa. A Eurotel, dnes jediný lokální operátor, jehož značka nepřesahuje hranice dvou zemí, má tuto pozici už tradičně.

Takže po přebarvení Oskara na Vodafone budeme mít v České republice, v zemi se silně podprůměrnou životní úrovní v rámci EU, tři prestižní operátory. Tři operátory, kteří vlastními slovy usilují především o firemní klientelu. Je to docela kuriózní situace: na jiných trzích obvykle existuje nějaký „domácí operátor pro chudé“, s nižšími cenami i o něco horší nabídkou a nevelkou prestiží. A pak je zde jeden či více globálních a „prestižních“ operátorů.

Pokud se z Oskara stane další „prestižní“ operátor, něco získá, ale něco také ztratí. Dodnes byl poměrně automatickou volbou pro obyčejné zákazníky, jak koncové uživatele i malé firmy a živnostníky. Ti sice neutrácejí nejvíce na hlavu, ale je jich podstatně víc než bohatých manažerů. Oskar se do situace automatické volby – ne nepodobné automobilům Škoda v České republice – dostal příjemnou cenovou politikou i velmi inteligentním marketingem, zejména v prvních letech svého působení. Postupem sice času ztratila cenová politika něco ze své příjemnosti a marketing mnoho ze své chytrosti, ale pořád je zákazníky takto vnímán. Pokud se bude chtít řadit vedle Eurotelu a T-Mobilu, tuto svou odlišnost ztratí, přestane být automatickou volbou.

Je ale také pravděpodobné, že Vodafone nebude v České republice chtít být nejlevnějším operátorem. Není jím nikde, spíše je v řadě zemí tím nejdražším.

Lepší holub na střeše než vrabci v hrsti

Jestli Oskar smaže vybudovanou značku a místo ní posadí značku prestižního, luxusního Vodafonu, bude moci zvednout cenovou nabídku na úroveň konkurence. (Smazání značky nebude trvat dlouho. Vzpomeňme si na Paegas: po roce a půl už nikdo nevěděl, že takový operátor kdy existoval. Marketing s penězi, které operátoři jsou ochotni uvolňovat, je mocnou silou.) Nabídka všech tří operátorů se vyrovná a bude vůbec těžké mezi nimi nalézt výraznou odlišnost. Nabídky pro firemnmí klientelu jsou navíc vždy individuální a ostatně už dnes zde není mezi třemi operátory cenový rozdíl. Vodafone se bude moci plnou parou vrhnout pro získávání firemních zákazníků. Za rok se už skutečně nebude nikdo z manažersko-podnikatelské klientely stydět za to, že má na vizitce předvolbu Vodafonu, největšího světového operátora.

Jenom nevím, jestli tím Vodafone víc neztratí, než nezíská. V české společnosti bude ještě dlouho převládat chudší klientela – nakupující v Lidlech a second handech, plánovitě vyhledávající co nejnižší cenu. Jestli Vodafone zvládne být na trhu zároveň pro ně a zároveň pro nejbohatší, tak zvládl kvadraturu kruhu. Spíš se mu to nepodaří a o levnou klientelu přijde. Co je pro operátora lepší: jeden manažer s pětitisícovým kreditem (ale zároveň s firemní osmdesátiprocentní slevou), nebo dvacet pětistovkových předplacených zákazníků, kde je marže nesrovnatelně větší?

Diskuze (255) Další článek: Mobi: nová internetová doména pro mobilní stránky

Témata článku: Operátoři, Vodafone, Příjemnost, Kuriózní situace, Oskar, Třetí operátor, Voda, Pouhý měsíc, Operátor


Určitě si přečtěte

RECENZE: Xiaomi Redmi Note 5 je téměř bez chyby a má skvělou cenu

RECENZE: Xiaomi Redmi Note 5 je téměř bez chyby a má skvělou cenu

** Kvalitně zpracovaný telefon, na kterém se obtížně hledají chyby ** NFC je zejména v ČR klíčovým parametrem, který zde bohužel chybí ** Povedený mix funkcí si může držet přijatelnou cenovku

Martin Herodek | 80

Amazfit BIP: Vyzkoušeli jsme nejlevnější chytré hodinky od Xiaomi

Amazfit BIP: Vyzkoušeli jsme nejlevnější chytré hodinky od Xiaomi

Odlehčená verze prvních hodinek Xiaomi Huami Amazfit Xiaomi Huami Amazfit Bip míří do ČR za cenu 2 500 Kč Mají vestavěnou GPS a slibují výdrž až 45 dní

Petr Březina | 136

RECENZE: Honor 10 drtí konkurenci nejen duhovými odlesky, ale i výbavou a cenou

RECENZE: Honor 10 drtí konkurenci nejen duhovými odlesky, ale i výbavou a cenou

** Honor 10 opět přichází se skvělým poměrem ceny a výkonu ** Za přijatelnou cenu nabízí bohatou ochutnávku ze světa nejlepších ** Nastávající tuctovost displejů s výřezem zahání zády s odlesky duhy

Jakub Vrbacký | 40

RECENZE: Nokia 6.1 a Android One mají trumfy, které z tabulky nevyčtete

RECENZE: Nokia 6.1 a Android One mají trumfy, které z tabulky nevyčtete

** Výrazně vyšší výkon ve srovnání s předchůdcem ** Čistý Android není pro každého, má ale svoje kouzlo ** Moderní pojetí klasiky bez zbytečných módních výstřelků

Martin Herodek | 14

Xiaomi Redmi Note 5A Prime: levný neznamená odbytý [recenze]

Xiaomi Redmi Note 5A Prime: levný neznamená odbytý [recenze]

** Překvapivě schopný mix parametrů s rozumnou cenovkou ** Slabší výkon kompenzuje HD rozlišením a dostatkem paměti ** Přítomná trojice slotů na karty a infraport se nevidí často

Martin Herodek | 11

Xiaomi Mi 8 zatopí top Androidům. Má špičkový foťák a 3D odemykání obličejem

Xiaomi Mi 8 zatopí top Androidům. Má špičkový foťák a 3D odemykání obličejem

** Vyzkoušeli jsme novinku, která se prodává zatím jen v Číně ** Mi 8 se chlubí vysokým výkonem a velmi dobrým fotoaparátem ** Pokud bude česká cena rozumná, může to být hit

Jan Láska | 21