Zajímavý koníček: sběratel mobilních telefonů

Chcete vidět český trh mobilních telefonů ve zkratce? Vypravte se do jihomoravských Vedrovic. Právě zde žije dvanáctiletý Michal, který má snad všechny mobilní telefony ve své sbírce. Co na tom, že si je vyrábí sám.
Zajímavý koníček: sběratel mobilních telefonů
Autorem článku je Tomáš Hečko z agentury AMI Communications.

Telefony všude

Michal bydlí ve Vedrovicích poblíž Brna. Je mu dvanáct a jeho vášní jsou mobilní telefony. „Zajímám se o ně asi rok. Nejdříve mě zajímaly auta, ale ty ještě nemůžu řídit. Proto jsem si vybral mobily.“ Mobilní telefony jsou dnes fenoménem – podle posledních údajů je vlastní už prakticky každý druhý Čech. Reklamě operátorů a výrobců nelze uniknout a zvláště pro mladé lidi už není otázkou, zda mobil vlastnit, ale pro jakou značku se rozhodnout. Michal ale není jen nějaký „obyčejný“ mladý uživatel – je skutečným mobilním fanouškem. Vedle svého „opravdového“ Alcatelu najdete v jeho pokoji desítky dalších mobilů – ať už nefunkčních maket nebo dřevěných kopií, které pečlivě vyřezává ze dřeva a obarvuje fixkami.

S trochou nadsázky se dá říci, že Michal je ztělesněním trendu posledních několika let – mladým lidem nedělá nejmenší potíže používat současné komunikační technologie – Internet, textové zprávy, mobilní telefony. Pro většinu náctiletých bylo ještě před několika lety naprosto nemyslitelné, protože něco takového ještě před pár lety jednoduše neexistovalo. Technika je prostě samozřejmost a tak jsou Michalovy makety docela propracované – mají odnímatelné kryty a dřevěné SIM karty v pečlivě vydlabaných „slotech“.

Klepněte pro větší obrázek

Michalův svět

„Ve vědomostech o mobilech Michalovi už nestačím“ přiznává  s mírně rezignovaným úsměvem tatínek. Nemusí se stydět – nestačil by mu i kdejaký prodejce mobilních telefonů. Porovnání funkcí jednotlivých přístrojů a služeb operátorů, nové technologie, výhody a nevýhody jednotlivých telefonů – to všechno Michal sype jako z rukávu. I to je typické – ti nejmladší dnes ve svých znalostech „dříve narozené“ často hravě položí na lopatky.

Michal je ale obrázkem doby i v jiných ohledech – nejen, že telefony sbírá a vyrábí, on je také „prodává“. Na zahrádce rodinného domku najdeme Michalovu prodejnu – nejen výstavku s logem, ale také výlohu „obrandovanou“ značkami mobilů a operátorů lépe, než kdejaký obchod ve velkém městě. Michal by to tak neřekl, ale vnímá to, že fenomén mobilních telefonů dnes nejsou zdaleka jen vlastní přístroje, ale především marketing operátorů a prodejců spojený s prodejem služeb a budováním image jednotlivých značek.

Klepněte pro větší obrázek

A dokonce i pozicování jednotlivých operátorů v Michalově světě vidíme jako na dlani – on sám vlastní Oskar, všechny své dřevěné telefony ale důsledně vybavuje kartami SIM Eurotel. „Oskar – značka pro každého“ – tedy i pro dvanáctiletého Michala, pokýval by hlavou zástupce Oskara. „Aspirativní lídr trhu“, zamnul by si ruce marketingový manažer Eurotelu. A Paegas? Ostrouhal jen zdánlivě – za tři roky bude Michalovu patnáct a je dost pravděpodobné, že se bude chtít „nevázat, ale odvázat“…

Klepněte pro větší obrázek

Bláznivý koníček?

Zdá se vám Michalův koníček bláznivý? Co jste dělali ve dvanácti vy? Slepovali papírová autíčka z „ábíčka“? Chovali křečky?  Hráli si s elektrickými vláčky z NDR? Nebo stavěli balzová letadýlka? Dobrá, ale to bylo v minulém století. Co byste dělali, kdyby už tehdy byly k mání za pár stovek fungující „vysílačky“, po kterých jste tak toužili při prázdninových hrách na vojáky…?

 

Témata článku: Ostatní, Telefon, Mobil, Sběr, Mobilní telefon