Zapoměňte na textovky: volání je levnější!

Vidíme to všude kolem sebe – textové zprávy se totiž staly fenoménem, který nikdo neočekával. Proto jsme se zaměřili na nabídky našich operátorů a přišli jsme na poměrně zajímavou věc – textovky jsou dražší než obyčejné volání! Chcete vědět o kolik? Přečtěte si článek se spoustou přehledných grafů.
Zapoměňte na textovky: volání je levnější!

Pokud jste si již prohlédli grafy, mohli jste si všimnout skutečnosti, že srovnáváme mezi sebou pouze předplacené karty našich operátorů. K tomuto kroku jsem se rozhodl proto, že nejvíce textových zpráv posílají především mladí lidé, kteří vlastní právě některou z předplacených karet.

Klepněte pro větší obrázek

Graf první: ceny za textovku u předplacenek jednotlivých operátorů.

Jak jsme výhodnosti určovali? Připravili jsme si dva vzorové rozhovory, které podle mého názoru příliš nevybočují z běžných komunikačních zvyklostí. Zatímco první rozhovor je delší, druhý je maximálně krátký právě proto, abychom pokryly oba dva extrémy v mobilní komunikaci. Musím zde přiznat, že mne výsledky poměrně překvapily.

Klepněte pro větší obrázek

Graf druhý: ceny za minutu hovoru u předplacenek jednotlivých operátorů.

Příklad první:

V prvním příkladě delšího rozhovoru probíhá komunikace mezi dvěma mladými lidmi – Janou a Pavlem, kteří si normálně povídají zážitky ze včerejšího večera. Co si tedy volají?
  • Pavel: Ahoj, tak co jsi dělala včera večer?
  • Jana: V televizi nic nebylo a tak jsem šla do kina. Bylo to super?
  • Pavel: A co hráli pěkného?
  • Jana: Dávali Včera, dnes a zítra. Já si myslela, že to bude totální blbost, ale byla jsem mile překvapená.
  • Pavel: Já jsem na to chtěl taky jít. Proč jsi nezavolala? Já bych šel s tebou rád.
  • Jana: To je mi jasný. Zase bys celý film chroustal PopCorn a já bych vůbec nic neslyšela.
  • Pavel: Ale to jsem určitě nebyl já! To musel být někdo jiný - třeba ten za námi.
  • Jana: Ty myslíš Petra? Včera tam byl taky. Povídali jsme si a on mne doprovodil domů.
  • Pavel: A dál? Pokračuj...
  • Jana: Nejsi ty nějak zvědavý? Já už budu muset končit, někdo sem jde. Zatím ahoj!
  • Pavel: Čau a zase zavolej!

Jak vidíte na přepisu hovoru, zvládnou si mladí lidé v poměrně krátkém časovém úseku sdělit poměrně velké množství informací. Změřili jsme jim tento hovor a v žádném případě (zkoušeli jsme jej několikrát) nebyl delší než dvě minuty. A nyní se podívejme, jak tento rozhovor vypadá v případě, že je přepsán do textovek:

  • Ahoj, co jsi vcera delala?
  • V TELCE NIC NEBYLO A TAK JSEM SI ZASLA DO KINA. BYL TO UZASNY ZAZITEK!
  • A na cem jsi byla?
  • HRALI VCERA DNES A ZITRA. MYSLELA JSEM, ZE TO BUDE BLBOST ALE DOCELA SE MI TO LIBILO. POBAVILA JSEM SE.
  • To bych chtel taky videt, mela jsi napsat a ja bych sel hned s Tebou ;-)
  • JA VIM, MINULE JSI RACHOTIL TIM POPCORNEM TAK SILNE, ZE JSEM SKORO NIC NESLYSELA. :-(
  • To jsem nebyl ja. Ja nechrastim. To byl urcite ten dlouhan, co sedel za nama...
  • MYSLIS PETRA? VCERA JSME SE SEZNAMILI. TAKY TAM BYL. PO KINE ME DOPROVODIL AZ DOMU...
  • A co bylo dal? Dostala jsi ho?
  • NEBUD ZVEDAVY, BUDES BRZO STARY. JA UZ MUSIM BEZET, NAPISU ZASE NEKDY.
  • Tak jo, budu se tesit a hodne uspechu s Petrem...

Jak je vidět, pošle Pavel šest textových zpráv a Jana jemu pět. Pomineme tedy závěrečné rozloučení a budeme počítat se skutečností, že každý z nich pošle pět textových zpráv. Dáme li tyto hodnoty do grafu, uvidíme tyto hodnoty:

Klepněte pro větší obrázek

Z grafu je velmi dobře patrná skutečnost, že s výjimkou programů TwistSMS a FunGO (což jsou však speciální textovkové programy s dražšími hovory) vychází běžný hlasový hovor v délce dvou minut levněji než pět textovek, které musí Pavel i Jana odeslat.

Příklad druhý:

Druhý rozhovor je poněkud skromnější – dva lidé (Franta a Lenka) se domlouvají na místě, kde se večer setkají. Rozhovor je skutečně krátký a oba jej stihnou za jednu minutu:
  • Franta: Ahoj, můžu mluvit?
  • Lenka: Jistě, proč voláš?
  • Franta: Chci se zeptat, v kolik se sejdeme.
  • Lenka: Ve čtyři na našem obvyklém místě.
  • Franta: Zase u sochy?
  • Lenka: Kde jinde.
  • Franta: Tak jo, budu se těšit. Ahoj!
  • Lenka: Ahoj!

Rozhovor je skutečně krátký a kratší je ještě více po přepsání do pouhých dvou textových zpráv:

  • Ahojky, v kolik se sejdeme? Petr
  • Ve ctyri u sochy. Tesim se. Pavla

Klepněte pro větší obrázek

Při předávání krátkých zpráv se však karta obrací - jedna odeslaná textovka je ve většině případů levnější nebo stejně drahá jako minuta hovoru.

Je to tak!

Ano, je tomu přesně tak – až na malé vyjímky tvořené „textovkovými“ tarify předplacených karet je při větším počtu textovek běžný hovor o poznání levnější nejen pro volajícího, ale také pro volaného. Ten pak může za stejnou cenu, kterou by utratil za textovky zavolat zpět a zdvojnásobit tak dobu vzájemného hovoru.

Naopak je zde patrná výhoda textovek pro krátké domlouvání nebo pro upřesnění již známých skutečností, které lze vyřídit jednou, maximálně dvěma zprávami.

Témata článku: Operátoři, Vodafone, O2, T-Mobile

145 komentářů

Nejnovější komentáře

  • dada kmetova 9. 6. 2007 14:26:55
    ja bi som chcela mat kredit za 300 da sa to da moje cislo0902656546 prosim...
  • bredy 25. 4. 2002 0:23:07

    Mne se rapidne zlevnili SMSky...

  • Rebel 20. 4. 2002 12:39:58
    To si jen myslis. 1 miliarda zprav a ze by nic nevydelali?
Určitě si přečtěte

Sigfox v praxi: Jak internet věcí pomáhá k lepšímu vínu

Sigfox v praxi: Jak internet věcí pomáhá k lepšímu vínu

** Internet věcí už není prázdná fráze ** Čekali byste chytrou elektroniku ve vinohradu na jihu Moravy? ** Čerstvé informace každých 30 minut umožní šetrně pracovat s chemií

17.  8.  2017 | časopis Computer, Michlovský Jakub

Srpnový ceník O2: pět novinek a štědré slevy na iPhony a modely Huawei

Srpnový ceník O2: pět novinek a štědré slevy na iPhony a modely Huawei

** iPhone 7 32 GB nyní pořídíte těsně pod 20 tisíc korun ** Novinky náleží do střední třídy, Huawei Y6 2017 vyjde na 3 995 Kč ** Na konci léta nabízí O2 slevu až tři tisíce no nový mobil, za úpis

5.  8.  2017 | Pospíšil Aleš | 3


komerční sdělení

Komerční sdělení