Zisky amerických operátorů budou stále klesat

Průměrná výtěžnost z hovorného na jednoho uživatele má klesnout během čtyř let o deset dolarů měsíčně. Úbytek nevyváží ani datové služby a 3G technologie. Vyplatí se vůbec operátorům do těchto technologií investovat?
Zisky amerických operátorů budou stále klesat

Se zajímavou prognózou přišla společnost Yankee Group: příjmy z „bezdrátového telefonování“, jak nazývá mobilní komunikaci, počítané na uživatele mají v příštích letech jen a jen klesat. Vysoce sestupnou tendenci plateb za hovorné údajně nevyváží ani růst příjmů z datových služeb realizovaných přes mobily. V loňském roce dosahoval průměrný příjem operátora na zákazníka (ARPU) v USA 51,36 dolarů, letos má klesnout už pod 50 dolarů a v roce 2007 má činit příjem z hovorného cca 42,12 dolarů plus zhruba 6 dolarů průměrných měsíčních příjmů z dat.

Změnou operátora ušetří

Pokles nemá být samozřejmě způsoben tím, že by Američané telefonovali méně – spíše naopak, v intenzitě užívání mobilů zdatně dohánějí Evropu a východní Asii. Na rozdíl od menších trhů (ČR nebo Slovensko jsou dobrými příklady) ale panuje v USA v mobilní telefonii „brutální“ konkurence. Působí zde šest obřích celofederálních operátorů (Verizon, Cingular, AT+T, Sprint, T-Mobile a Nextel) a velký počet menších až středních operátorů, kteří se soustřeďují hlavně na výnosné městské aglomerace.

Kromě této konkurence působí na snižování cen i snadnost změny operátora. Každý měsíc tuto změnu provede až milion Američanů (!) a výměna, jak je dobře známé, probíhá beze změny telefonního čísla. (Toto pochopitelně nešlo dobrovolně: příkazem a proti velkému odporu to v Americe přikázal FCC, obdoba českého ČTÚ). Povinná přenositelnost čísla při změně operátora tak působí jako katalyzátor změn, různých marketingových akcí a slev pomáhajících přetahovat klientelu.

Na druhé straně ale platí, že služby, které nevytvářejí a nevyžadují loajalitu klientely, jsou často budovány způsobem „quick and dirty“, a to platilo rovněž pro kvalitu služeb mobilní telefonie v USA ještě v nedávné době, v porovnání se západní Evropou. Nyní je už americký mobilní trh považován za vysoce kvalitní. Zajímavé je, že uživatelů mobilní telefonie je v USA zatím jen 153 milionů z celkové populace 290 mil. – porovnejte český trh, kde operátoři už udávají stejný počet „zákazníků“ jako je součet všech obyvatel ČR.

Nevydělají ani data

I když jde jen o prognózu, je rovněž pozoruhodné, že nepřisuzuje větší tržby datovým službám, jako jsou různé typy připojení k internetu přes mobil (běžné, vysokorychlostní atd.), SMS/MMS, online hry a stahování hudebního či filmového obsahu. Za čtyři roky se za tyto služby má utržit méně než desetinu částky, kterou lidé protelefonují – opět srovnejme s ambicemi evropských (též českých) operátorů, které jsou vyšší. Zklamání z tržeb mimo volání vyjadřuje také japonský operátor (NTT) DoCoMo, který je spustil jako první. V rozhovoru udává šéf firmy, že přes gigantické investice do vybudování infrastruktury pro 3G a vytvoření řady služeb jeho firma získala jen 2 mil. uživatelů (v Japonsku je jich celkem 80 mil.) a služba je vysoce ztrátová.

Témata článku: Nokia, Zisky

2 komentářů

Nejnovější komentáře

  • JaB 25. 8. 2004 23:31:24
    Chce si prostě zavolat, případně poslat SMS, a dnes čím dál důležitější...
  • wenzza 25. 8. 2004 15:41:41
    Já chci jen volat, sem tam SMS a levnější WAP. A ARPU
    má operátor ode...
Určitě si přečtěte

O2 bude O2 nejméně do roku 2022, Španělům za to zaplatí 900 milionů korun

O2 bude O2 nejméně do roku 2022, Španělům za to zaplatí 900 milionů korun

** Než tzv. rebranding, raději poplatek za právo užívat známku O2 ** Původně měl operátor právo používat jméno O2 do ledna 2019 ** 39 % telefonů v síti O2 umí LTE, kolik prodatují operátor neuvedl

28.  7.  2017 | Pospíšil Aleš, Láska Jan | 15


komerční sdělení

Komerční sdělení