Zítřek: směje se celá rodina

Podle nejnovějších informací se potvrzuje, že operátory nových mobilních sítí čeká výnosný trh s atraktivní mobilní zábavou. Zahrajeme si brzo Doom proti ostatním a budeme na to mít?
Zítřek: směje se celá rodina

Klepněte pro větší obrázek

Při zpracování této studie se agentura v červnu 2001 dotazovala více než 3300 respondentů v jedenácti klíčových globálních trzích na třech kontinentech. Respondenti byli vybráni tak, aby reprezentovali hlavní cílovou skupinu produktů 3G. Jednalo se tedy o teenagery, mladé lidi a dospělé s rodinami, kteří všichni v současné době mají mobilní telefon pro osobní použití. Zkoumanými trhy byla Brazílie, Dánsko, Německo, Itálie, Japonsko, Korea, Singapur, Španělsko, Švédsko, Velká Británie a Spojené státy. 

Zábavní služby

Účastníci studie byli dotazováni jednak na mobilní telefony pro sítě třetí generace a také na služby sítí 3G, o které by měli zájem. Bylo jim celkem předloženo přes třicet navrhovaných vlastností, které měli hodnotit podle svého zájmu. 

Respondenti měli zájem v průměru o čtrnáct služeb, což jasně ukazuje, že od mobilů 3G očekávají vícefunkční výbavu. S 81 procenty byly jednoznačně nejpopulárnější zprávy SMS, nejspíš proto, že na tuto službu jsou už zákazníci zvyklí a považují ji za samozřejmost. Prominentní postavení měly také další textové, audiovizuální a informační služby. 

Při rozdělení do tří samostatných oblastí služeb 3G — messagingu/fotografií, zábavy a informací — bylo jasné, že mobil 3G bude vnímán jako zařízení pro zábavu. 

Klepněte pro větší obrázek

Především 72 procent dotazovaných uvedlo, že by chtěli mít na mobilním terminálu k dispozici alespoň jednu zábavní službu. Mezi mladšími respondenty byl zájem ještě větší, devět z deseti „rozhodně“ chtělo minimálně jednu zábavní služba. 

Prvních pět zábavních služeb, které respondentům připadaly nejatraktivnější, bylo:

  • poslouchání rádia
  • objednávání jednotlivých skladeb
  • objednávání hudebních alb
  • sledování televize
  • hraní her — ať už samostatně nebo interaktivně

Respondenti nevnímají mobil jako náhražku ostatních elektronických zařízení, ale spíš jako vícefunkční zařízení, které může posloužit pro zábavu, pokud nemáte zrovna přístup k televizi, videu nebo herní konzoli.  Například tři čtvrtiny zákazníků uvedly, že budou používat služby 3G na cestách nebo mimo domov. 

Klepněte pro větší obrázek

Pokud jde o preferovanou formu placení za širokou nabídku vlastností a služeb, na všech trzích vyšel najevo velice zřetelný vzorec.  Zhruba 70 procent zákazníků by dalo přednost placení za balík služeb před samostatnému placení za jednotlivé služby. 

Nadšení z mobilů

Respondentům bylo promítáno video, jak se budou v budoucnosti používat mobily 3G, a fotografie, jak tyto přístroje budou nejspíš vypadat. Po této prezentaci přes devadesát pět procent představitelů klíčové cílové skupiny uvedlo, že byli nadšeni z vývoje mobilní telefonie. Víc než polovina z nich prohlásila, že byli „velice nadšeni.“ 

Je jasné, že skutečným testem nadšení zákazníků je jejich zájem o koupi zařízení/služby. Pro udržení zájmu v průběhu rozhovoru byl mobil respondentům prezentován jako cenově dostupný. Výsledky byly extrémně pozitivní, skoro šest z deseti dotazovaných prohlásilo, že rozhodně budou chtít mobil 3G.  Pouze čtyři procenta cílové skupiny uvedla, že nebudou mít zájem o jeho koupi.  Největší zájem byl zřejmý na amerických a asijských trzích, v Německu, Španělsku a Velké Británii bylo nadšení trochu slabší. 

Z klíčové tržní skupiny lidí ve věku od 16 do 45 let jich 43 procent dalo najevo nejen silný osobní zájem o 3G, ale také ochotu zaplatit za nové služby víc.

Máme pochybnosti?

Dovolím si říci, že ano. Přestože byl průzkum proveden poměrně důkladně a získaná čísla jsou exaktní, dovolím si vyslovit kacířskou myšlenku: budeme na to mít? Ani jeden z respondentů totiž nebyl dotazován na cenu, kterou by byl ochoten zaplatit. U všech odpovědí tudíž musíme mít na mysli skutečnost, že při nevhodně zvolených cenách (se kterými by byli respondenti seznámeni) by byla určitá část odpovědí poněkud jiná. A to je zádrhel všech lákadel sítí příští generace - nikdo totiž neví, kolik to bude stát nás, běžné zákazníky.

Poznámka: tento článek vychází z tiskové zprávy společnosti Nokia.

Témata článku: Ostatní

6 komentářů

Nejnovější komentáře

  • JV 21. 12. 2001 17:14:35
    Cena je důležitá, ale nejdůležitější je, co to nabídne. První digitální...
  • Lukáš Hora 20. 12. 2001 22:21:22
    Ja jsem jednoznačne pro 3G. Vždyť si to nemusíte pořizovat, bude to jen...
  • Vítek 20. 12. 2001 13:36:10

    Cena je vždycky rozhodující... Ale domnívám se že to bude jako se...


komerční sdělení

Komerční sdělení