„Zjednodušte smlouvy“, vyzývá ČTÚ operátory

Smlouvy mobilních operátorů jsou sice formálně správné, ale také zmatené a složité. ČTÚ to ví a vyzývá ke změně. Padne Doporučení úřadu na úrodnou půdu?

Český telekomunikační úřad dnes vydal jeden výjimečný dokument. Výjimečný je tím, že nejde o striktní příkaz postavený na haldě paragrafů, ale o doporučení. Na základě analýzy současného stavu úřad mobilním operátorům doporučuje, jak má vypadat smlouva s koncovým zákazníkem. Dokument se snaží definovat, co je a není fér, upozorňuje na to špatné a doporučuje, jak by to mělo vypadat správně. Za tuto iniciativu nezbývá než úřadu zatleskat. Přejme si, aby tato intervence padla na úrodnou půdu, protože když to naposledy někdejší předseda ČTÚ Pavel Dvořák zkusil po dobrém, nestalo se téměř nic.

Proč „jen“ doporučení? V úvodu dokumentu se dočteme, že „nedostatky nebyly ta­kové povahy, aby Úřad mohl využít zákonných zmocnění a uložil povinnost ke změně smluv­ních podmínek“. Jinými slovy, operátoři balancují na hraně zákona, formálně je vše v pořádku, ale zákazník vidí guláš několika nesrozumitelných dokumentů.

Jedná se o poměrně rozsáhlý dokument, vytrháváme z něj jen ty šťavnatější části, celý si jej můžete projít na webu ČTÚ.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Dokument je řazen podle životního cyklu smlouvy, začínáme tedy s výtkami a doporučeními ke struktuře a formě smlouvy.
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Další na řadě je hromadné a řetězené udělování souhlasů ke kde čemu, které operátoři do svých smluv zapracovali.
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Nesrovnalosti vidí úřad i ve sjednávání smluv po telefonu či přes internet.
Klepněte pro větší obrázek 
Úřad doporučuje do smluv zakotvit tzv. záruku pokrytí, která by zákazníkovi umožnila vyzkoušet služby v místě jeho bydliště a v případě nespokojenosti ve stanovené lhůtě odstoupit od smlouvy.
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
ČTÚ upozorňuje na nefér jednání při vybírání jistin.
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Zakotvit rychlost mobilního internetu do smlouvy? To je v praxi technicky neproveditelné.
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Známý nešvar českých operátorů: automatické prodlužování platnosti smluv.
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
ČTÚ považuje za nefér, že/jak operátoři nechávají propadnout kredit, který si zákazník zaplatil.
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Všímáte si nepoměru ve výčtu toho, co všechno je špatně a několika jednoduchých doporučení? Tato se týkají způsobu vyrozumění o změně smluvních podmínek.
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Výpověď smlouvy a úhrady spojené s předčasným ukončením smlouvy? Vždyť to může být tak jednoduché...

Jak jednoduché by to mohlo být… Fenoménu gulášovitých smluv trojice velkých mobilních operátorů si všiml nejen ČTÚ, ale i někteří virtuálové a třeba Lama si z jednoduchých smluv („na jednu stránku“) udělala konkurenční výhodu. Povede se něčeho podobného dosáhnout i u velkých operátorů? Uvidíme, třeba se v reakci na dnešní výzvu ČTÚ dočkáme nějakého odvážného prohlášení – operátory už jsme o reakci požádali.

Témata článku: Operátoři, ČTÚ, Smlouvy, Operátor, Známý nešvar, Velký mobil, Automatické prodlužování

Určitě si přečtěte

Síťoví a virtuální operátoři na ostří nože. Obhájí si ČTÚ regulaci trhu?

Síťoví a virtuální operátoři na ostří nože. Obhájí si ČTÚ regulaci trhu?

** ČTÚ naznal, že na trhu je něco shnilého, síťoví operátoři ale nesouhlasí ** Naopak virtuálové tvrdí, že stav je ještě mnohem horší ** Pozadí telco byznysu v ČR není tak líbivé, jako reklamy v televizi

14.  11.  2017 | Pospíšil Aleš | 25

Automatické prodloužení smlouvy už se nesmí, operátoři mění podmínky

Automatické prodloužení smlouvy už se nesmí, operátoři mění podmínky

** T-Mobile jasně a srozumitelně napsal, že říct si musíte sami ** Podmínky O2 musí běžný smrtelník přečíst několikrát, než porozumí ** Vodafone podmínky zatím nezměnil, má ale ještě čas

4.  11.  2017 | Pospíšil Aleš | 15

Po třech letech platí „bič na operátory“. Čtěte, v čem si spotřebitelé polepšili

Po třech letech platí „bič na operátory“. Čtěte, v čem si spotřebitelé polepšili

** Znát svá práva se vyplatí, kdo je nezná, toho operátoři náležitě podojí ** Od nekalých praktik je mají odradit pokuty počítané z ročního obratu ** Největší změnou je právo odstoupit od smlouvy, když ji operátor změní

4.  9.  2017 | Pospíšil Aleš | 27

ČTÚ: Pozor na automatické prodlužování smluv a další operátorské triky

ČTÚ: Pozor na automatické prodlužování smluv a další operátorské triky

** Za druhé čtvrtletí 2017 eviduje ČTÚ přes 1600 stížností ** 55 procent procent z nich se týkalo účastnických smluv ** Největší zlo jsou dle zákazníků smlouvy, které operátoři prodlužují

22.  8.  2017 | Pospíšil Aleš | 115