Uvažujete o výměně vaší karty SIM za bankovní a stále se nemůžete rozhodnout? Chcete vědět, jak taková výměna probíhá? Jeden z našich stálých čtenářů popisuje zkušenosti s bankovní kartou IPB.
Uvažujete o výměně vaší karty SIM za bankovní a stále se nemůžete rozhodnout? Chcete vědět, jak taková výměna probíhá? Jeden z našich stálých čtenářů popisuje zkušenosti s bankovní kartou IPB.
Jeden z našich stálých čtenářů se rozhodl zkusit služby GSM Bankingu. Jako vlastník postžirového účtu a současně uživatel mobilního telefonu Motorola M3888 s předplacenou kartou Pegas Twist se po shlédnutí demonstrační aplikace rozhodl vyzkoušet banku v kapse na vlastní kůži. A o svoje zkušenosti se podělil i s námi:
„Potřebujete výměnu stávající SIM karty za bankovní – ve Zlíně v Paegasu jsem 15 min čekal ve frontě (bylo odpoledne 15:30 hodin) a samotný zákrok trval dalších 15 minut. Po převedení zůstane původní číslo i telefonní seznam, což mne potěšilo. Poplatek 400 Kč mi odečetli z kreditu na kartě. Zajímavost: je to jeden z mála způsobů, jak dosáhnout záporného kreditu na předplacené kartě – já měl po výměně minus 60 korun.
Na vyměněnou kartu vám nahrají (v mém případě ve Zlíně v kanceláři Poštovní Spořitelny) samotnou bankovní aplikaci – v Paegas menu vám přibude k položce Paegas info další položka IPB. Při nahrání aplikace vám vygenerují polovinu přístupového kódu, druhou polovinu dostanete jako normální textovku a kompletním kódem se zprovozní bankovní služby. Po zaregistrování si zvolíte PIN, který se už všude posílá šifrovaně. PIN musíte psát při zadávání požadavku i při příjmu bankovní SMS (to paltí pro všechny bankovní aplikace).
Celá operace (včetně předvedení interaktivního dema na počítači a jeho eventuálního zaslání na osobní mail) trvá zhruba tři čtvrtě hodiny a je vhodné se na ni telefonicky objednat dopředu. Já jsem měl štěstí, že přede mnou nebyl nikdo a byl dokonce přítomen i správný člověk, který celou operaci umí. Personál Poštovní Spořitelny byl velmi ochotný a dokonce kvůli mému bankovnictví byl i půlhodinu přesčas. Vzhledem k tomu, že zprovoznění bankovních služeb je u IPB zdarma, tak je skoro malý zázrak, jak se ty služby vylepšují.
Nahráním bankovní aplikace jsem získal tyto telefonu tyto možnosti:
- aktuální zůstatek;
- historie pohybů na účtu
(posledních 10, v mé Motorole M3888 jen 5); - běžný příkaz k úhradě (cena 1,50 Kč + případně 2 Kč při převodu do jiné banky, tj. levnější než příkaz kartou);
- prioritní příkaz k úhradě (cena 3 Kč + 2 Kč do jiné banky, což se ale nevyplatí – stejně se to v tomto případě platba kousne na clearingovém centru). Řádově v sekundách převedou peníze na jiný účet, pokud je to v rámci jedné banky. Zatím pouze s kódem IPB (5100), ale od března se má slučovat s kódem ČSOB a kód 5100 zanikne, takže to bude fungovat v rámci celé ČSOB;
- online převod na termínovaný vklad nebo spořicí účet, včetně jejich rušení a vypovídání;
- zasílání pohybů na účtu a ostatních výpisů bezplatně na soukromý e-mail (jen nešifrovaný, ale ve tvaru, na který musíte mít speciální prohlížeč).
Dlouhodobé zkušenosti:
- odezvy přes SMS jsou rychlé, řádově v sekundách (po zkušenosti s textovkami mezi Paegasem a Eurotelem jdoucími třeba i více než 24 hod je to příjemné, prodlev jsem se v skrytu duše obával);
- přijatelné ceny (do června se neplatí ani zprovoznění ani žádné měsíční poplatky, a prý to snad zůstane);
- jediný problém: na mé Motorole M3888 mi příchozí bankovní SMS nejde posouvat kurzorem, musím počkat, až sama přeroluje (kurzor má víc funkcí a při pokusu přerolovat zprávu to skočí do hlavního menu), jedná se ale o vlastnost telefonu.“
GSM banking u IPB má jednu velkou výhodu: pokud se plánuje nějaký výpadek obsluhující aplikace, dojde vám textovou zpráva. Např. u eBanky se takovou zprávu dozvíte jen přihlášením do klientského systému.