Změna tarifu na „modernější“ prodražila fakturu 6×, zákazníka se zastal ČTÚ

  • Vodafone rušil tarify Na míru a jednostranně měnil smlouvu
  • Dle regulátora porušil operátor zákon i své vlastní podmínky
  • ČTÚ škrtl Vodafonu tučnou tržbu a fakturu snížil na původní částku
Změna tarifu na „modernější“ prodražila fakturu 6×, zákazníka se zastal ČTÚ

Jednostranná změna smlouvy nesmí zákazníky měnit na detektivy. ČTÚ to konstatuje v aktuální monitorovací zprávě s odkazem na případ zákazníka Vodafonu, který dostal avízo (ve vyúčtování) o chystané změně jeho starého „nemoderního“ tarifu na nový a lepší:

Váš Tarif na míru nahradíme modernějším řešením. ... Proto brzy nahradíme Tarify na míru první generace aktuálními tarify s bohatší nabídkou služeb, které od nás navíc získáte za výhodné ceny...“ Po pár měsících šlo avízo s odkazem ještě SMSkou, obě sdělení obsahovaly pouze odkaz na web.

Problém je v tom, že informaci o chystané změně (jednostranná změna smlouvy ze strany operátora) si měl zákazník sám dohledat na v textu na odkazované stránce a že se Vodafone nezabýval ani tím, že by se změnou měl souhlasit i zákazník.

Modernější = dražší

Převedení na nový tarif Smart 100 se u daného zákazníka projevilo šestinásobným navýšením útraty oproti předchozím měsícům. S reklamací u operátora zákazník neuspěl, ČTÚ se však za zákazníka postavil a vyúčtování snížil na původní částku.

Kurz reklamštiny

modernější = dražší nebo
jinak méně výhodný

Operátor při plnění informační povinnosti nepostupoval dle ČTÚ důsledně, když zákazníka prostřednictvím faktury pouze vyrozuměl o tom, že jeho tarif bude nahrazen „modernějším řešením“.

Vodafone se tak nepřípustně vyzul ze své povinnosti informovat zákazníka o změně smlouvy a navíc porušil své vlastní podmínky (bod 1.1.5), když toto ustanovení aplikoval účelově v rozporu s § 1752 občanského zákoníku.

Sečteno a podtrženo, pozor na podobná sdělení, zejména se změnou tarifu operátoři nezřídka mlží. Navíc jde o tak podstatný zásah do smluvního vztahu, se kterým byste měli být transparentně seznámeni. Pokud se vám stane něco podobného a neuspějete s reklamací u operátora, nezbývá, než se obrátit na vyšší instanci.

Diskuze (87) Další článek: Krásná Motorola P30 pro Čínu na tiskových fotografiích. Dočkáme se také evropské verze?

Témata článku: Vodafone, Reklamština, ČTÚ, Tarify, Operáci, Pokřivený trh, Zlodějna, Občanský zákoník, Moderní řešení, Detektiv, Smluvní vztah, Mode, Informační povinnost, Zak, Souhlas, Převedení, Předchozí měsíc, Změna tarifu, Avízo, Faktura, Jednostranná změna, Zákazníci, Operátor, Výhodná cena, Tarif


Určitě si přečtěte