Jednostranná změna smlouvy nesmí zákazníky měnit na detektivy. ČTÚ to konstatuje v aktuální monitorovací zprávě s odkazem na případ zákazníka Vodafonu, který dostal avízo (ve vyúčtování) o chystané změně jeho starého „nemoderního“ tarifu na nový a lepší:
„Váš Tarif na míru nahradíme modernějším řešením. ... Proto brzy nahradíme Tarify na míru první generace aktuálními tarify s bohatší nabídkou služeb, které od nás navíc získáte za výhodné ceny...“ Po pár měsících šlo avízo s odkazem ještě SMSkou, obě sdělení obsahovaly pouze odkaz na web.
Problém je v tom, že informaci o chystané změně (jednostranná změna smlouvy ze strany operátora) si měl zákazník sám dohledat na v textu na odkazované stránce a že se Vodafone nezabýval ani tím, že by se změnou měl souhlasit i zákazník.
Modernější = dražší
Převedení na nový tarif Smart 100 se u daného zákazníka projevilo šestinásobným navýšením útraty oproti předchozím měsícům. S reklamací u operátora zákazník neuspěl, ČTÚ se však za zákazníka postavil a vyúčtování snížil na původní částku.
Kurz reklamštiny
modernější = dražší nebo
jinak méně výhodný
Operátor při plnění informační povinnosti nepostupoval dle ČTÚ důsledně, když zákazníka prostřednictvím faktury pouze vyrozuměl o tom, že jeho tarif bude nahrazen „modernějším řešením“.
Vodafone se tak nepřípustně vyzul ze své povinnosti informovat zákazníka o změně smlouvy a navíc porušil své vlastní podmínky (bod 1.1.5), když toto ustanovení aplikoval účelově v rozporu s § 1752 občanského zákoníku.
Sečteno a podtrženo, pozor na podobná sdělení, zejména se změnou tarifu operátoři nezřídka mlží. Navíc jde o tak podstatný zásah do smluvního vztahu, se kterým byste měli být transparentně seznámeni. Pokud se vám stane něco podobného a neuspějete s reklamací u operátora, nezbývá, než se obrátit na vyšší instanci.