Změna tarifu na „modernější“ prodražila fakturu 6×, zákazníka se zastal ČTÚ

  • Vodafone rušil tarify Na míru a jednostranně měnil smlouvu
  • Dle regulátora porušil operátor zákon i své vlastní podmínky
  • ČTÚ škrtl Vodafonu tučnou tržbu a fakturu snížil na původní částku

Jednostranná změna smlouvy nesmí zákazníky měnit na detektivy. ČTÚ to konstatuje v aktuální monitorovací zprávě s odkazem na případ zákazníka Vodafonu, který dostal avízo (ve vyúčtování) o chystané změně jeho starého „nemoderního“ tarifu na nový a lepší:

Váš Tarif na míru nahradíme modernějším řešením. ... Proto brzy nahradíme Tarify na míru první generace aktuálními tarify s bohatší nabídkou služeb, které od nás navíc získáte za výhodné ceny...“ Po pár měsících šlo avízo s odkazem ještě SMSkou, obě sdělení obsahovaly pouze odkaz na web.

Problém je v tom, že informaci o chystané změně (jednostranná změna smlouvy ze strany operátora) si měl zákazník sám dohledat na v textu na odkazované stránce a že se Vodafone nezabýval ani tím, že by se změnou měl souhlasit i zákazník.

Modernější = dražší

Převedení na nový tarif Smart 100 se u daného zákazníka projevilo šestinásobným navýšením útraty oproti předchozím měsícům. S reklamací u operátora zákazník neuspěl, ČTÚ se však za zákazníka postavil a vyúčtování snížil na původní částku.

Kurz reklamštiny

modernější = dražší nebo
jinak méně výhodný

Operátor při plnění informační povinnosti nepostupoval dle ČTÚ důsledně, když zákazníka prostřednictvím faktury pouze vyrozuměl o tom, že jeho tarif bude nahrazen „modernějším řešením“.

Vodafone se tak nepřípustně vyzul ze své povinnosti informovat zákazníka o změně smlouvy a navíc porušil své vlastní podmínky (bod 1.1.5), když toto ustanovení aplikoval účelově v rozporu s § 1752 občanského zákoníku.

Sečteno a podtrženo, pozor na podobná sdělení, zejména se změnou tarifu operátoři nezřídka mlží. Navíc jde o tak podstatný zásah do smluvního vztahu, se kterým byste měli být transparentně seznámeni. Pokud se vám stane něco podobného a neuspějete s reklamací u operátora, nezbývá, než se obrátit na vyšší instanci.

Diskuze (87) Další článek: Krásná Motorola P30 pro Čínu na tiskových fotografiích. Dočkáme se také evropské verze?

Témata článku: , , , , , , , Mode, Detektiv, Moderní řešení, Pro +, Občanský zákoník, Informační povinnost, Souhlas, Avízo, Zákazníci, Předchozí měsíc, Tarif, Výhodná cena, Jednostranná změna, Převedení, Změna tarifu, Faktura, Smluvní vztah, Operátor,