ČTÚ pokutuje Vodafone za automatický dokup dat

Po vypršení FUP limitu se automaticky aktivuje další balík dat a uživatel znovu zaplatí. ČTÚ jasně říká, že je to zlo a jde po krku jak Vodafonu, tak O2.
ČTÚ pokutuje Vodafone za automatický dokup dat

Český telekomunikační úřad příjemně překvapil a v relativně krátké době (na úřední poměry) vyhodnotil kauzu automatického dokupování dat po vypršení FUP limitu u datových tarifů Vodafonu (služba „Data nad rámec balíčku“. ČTÚ to označil jako agresivní obchodní praktiku, operátorovi udělil pokutu ve výši jednoho miliónu korun a nařídil upravit všechny smlouvy tak, aby operátor nemohl automaticky aktivovat datové balíčky a účtovat je.

Nevíte, o co jde?

Společnost Vodafone v září 2014 aktivovala zákazníkům, kteří měli sjednaný datový tarif, automaticky a bez jejich souhlasu službu „Data nad rámec balíčku“. Spotřebitelům, kteří vyčerpali datový limit a neprovedli deaktivaci služby, obnovovala příjem určitého objemu dat v původní rychlosti. Samotné obnovení datových služeb zpoplatnila částkou 49 Kč.

Rozhodnutí není pravomocné

Nad výší pokuty se můžeme pousmát, pro firmu velikosti mobilního operátora to není nijak zásadní částka, přesto zaslouží ČTÚ pochvalu. Problém je v tom, že rozhodnutí zatím není pravomocné a jak nám potvrdila tisková mluvčí Markéta Kuklová, Vodafone se hodlá bránit:

„Naši zákazníci potvrzují, že změna účtování dat byl krok správným směrem. Ze statistik vyplývá, že více než ¾ zákazníků, kteří překračují svůj datový limit, využívá automatické dokoupení dat a jsou s touto formou účtování dlouhodobě spokojeni. Těm zákazníkům, kteří s novým účtováním dat nesouhlasili, jsme dle zákona umožnili bez sankce odstoupit od smlouvy. V prvním měsíci, kdy nový způsob účtování dat reklamovali, jsme jim automatické dokoupení dat neúčtovali a pomohli nastavit způsob čerpání dat podle jejich přání.“

„ČTÚ ve svém rozhodnutí potvrdil, že Vodafone provedl změnu účtování v souladu se zákonem. Rozcházíme se však v hodnocení, zda se jedná o novou službu, a proto proti rozhodnutí o pokutě podáme rozklad. V tuto chvíli není rozhodnutí pravomocné.“

V citaci se uvádí, že Vodafone podá rozklad proti pokutě, osobně si však myslím, že nejde ani tak o pokutu, jako spíše nutnost změnit služby a zrušit automatické dokupování dat.

Nezbývá tedy než čekat, jak se bude kauza vyvíjet dál. Jisté však je, že s rozkladem a dalším pokračováním sporu, se pořádně protáhne…

O2 na stejné vlně

Od 15. května podobnou praktiku zavedlo také konkurenční O2. Úřad aktuálně činí kroky před zahájením správního řízení i s touto společností. Účastníkům, kteří mají pocit, že jim byla data neoprávněně účtována bez jejich souhlasu, úřad doporučuje daný postup u operátora reklamovat. Zůstanou jim tak zachována práva a lhůty pro případné vedení řízení o námitce proti vyřízení reklamace.

Aktualizováno: Také od O2 máme reakci na dnešní rozhodnutí ČTÚ: 

„Každý zákazník O2 je o blížícím se vyčerpání základního objemu dat v tarifu jako doposud informován pomocí SMS, nově si může vybrat mezi jejich automatickou a jednorázovou obnovou. Každý zákazník si tak může zvolit, zda využije automatickou obnovu bez omezení rychlosti připojení za výhodnou cenu, či zda si nastavení jednoduše změní pomocí dvou kliků přímo z mobilu. V tom případě může pokračovat tak, jak byl doposud zvyklý - buď využít jednorázový datový balíček, nebo být online se sníženou rychlostí připojení. Řadě zákazníkům, kteří nechtějí být omezeni zpomalením rychlosti po vyčerpání základního objemu dat, používání internetu v mobilu tímto krokem usnadňujeme, ostatní si nastavení mohou jednoduše změnit. O změně fungování proto neuvažujeme.“

Témata článku: Vodafone, Internet v mobilu, Kauzy, Původní rychlost, Markéta Kuklová, Voda, Dnešní rozhodnutí, Auto

Určitě si přečtěte

StreamOn a Video Pass: T-Mobile a Vodafone mají průšvih a měli by jej rychle napravit

StreamOn a Video Pass: T-Mobile a Vodafone mají průšvih a měli by jej rychle napravit

** T-Mobile s Vodafonem představili balíčky pro neomezené video ** Ale pozor, reklamy třeba na YouTube, ukrajují ze základního limitu ** Nevědomky tak můžete prosurfovat cenná data a dokupovat další

17.  11.  2017 | Pospíšil Aleš | 39

ÚOHS naznal, že se operátoři nedomlouvají. Zpráva budí rozpaky

ÚOHS naznal, že se operátoři nedomlouvají. Zpráva budí rozpaky

** Úřad, který má potírat nekalou soutěž, hledal opatrně a nic nenašel ** Závěr: operátoři v minulosti měli stejné ceny, ale kartel to nebyl ** Čtyři strany opatrné úředničiny překládáme do srozumitelného jazyka

16.  11.  2017 | Pospíšil Aleš | 41

Balíčky Vodafone Pass základem vánoční nabídky. Některé budou do ledna zdarma

Balíčky Vodafone Pass základem vánoční nabídky. Některé budou do ledna zdarma

** Letošní vánoční nabídku Vodafonu tvoří balíčky rodiny Pass ** Operátor uvedl ceny zbývajících dvou pro hudbu a video ** Balíčky půjde vzájemně kombinovat

15.  11.  2017 | Láska Jan | 37

Síťoví a virtuální operátoři na ostří nože. Obhájí si ČTÚ regulaci trhu?

Síťoví a virtuální operátoři na ostří nože. Obhájí si ČTÚ regulaci trhu?

** ČTÚ naznal, že na trhu je něco shnilého, síťoví operátoři ale nesouhlasí ** Naopak virtuálové tvrdí, že stav je ještě mnohem horší ** Pozadí telco byznysu v ČR není tak líbivé, jako reklamy v televizi

14.  11.  2017 | Pospíšil Aleš | 26