ČTÚ: voláme za 1,28 Kč/min, svět je čím dál růžovější

Cítíte se telekomunikačně-spokojenější? Podle čísel byste měli! ČTÚ vydal Výroční zprávu za rok 2014. Z haldy nudy vybíráme pár zajímavostí.
ČTÚ: voláme za 1,28 Kč/min, svět je čím dál růžovější

Český telekomunikační úřad publikoval výroční zprávu za loňský rok. Má 142 stran (PDF), je plná nečtivého textu, odborných výrazů, zkratek, grafů, tabulek, statistik a laické veřejnosti skvěle poslouží jako uspávací prostředek. Ale není divu, pokrývá širokou působnost úřadu.

Na úvod tuzemský regulátor konstatuje, že máme za sebou dynamický rok plný změn – síťoví operátoři staví LTE, počet virtuálních operátorů na trhu přesáhl hranici osmdesát a jejich tržní podíl se blíží hranici 6 %, změnila se legislativa, respektive Zákon o elektronických komunikacích atd.

Také se zastavil růst počtu SIM karet, na konci roku 2014 jich bylo necelých 14 milionů. Potenciál k růstu se nabízí snad jen v segmentu M2M tarifů (stroje), jinak je trh nasycen. Roste ale počet přenesených čísel, loni to bylo 752 tisíc přenosů, což je meziročně o 52 % více. A od zavedení přenositelnosti v roce 2006 bylo do konce roku 2014 přeneseno celkem 2 937 216 telefonních čísel.

Neomezené tarify = nižší cena za jednotku

ČTÚ nás obšťastnil zjištěním, že voláme stále levněji. Průměr za loňský rok činil 1,28 Kč za minutu, což bylo o pětinu méně, než v roce předchozím. Loni jsme provolali asi 19,7 miliard minut a odeslali 9,6 miliard SMS zpráv, což v obou případech znamená 8% meziroční nárůst. Když to rozpočítáme, vychází to na cca 4 minuty na SIM kartu a den, resp. necelé 2 SMS na SIM a den.

 

Jste nad průměrem nebo pod ním?

 

Podle ČTÚ platili v prvním pololetí 2014 firemní zákazníci za minutu hovoru v průměru o 26 % méně než nepodnikatelské subjekty. Na firemních tarifech stála průměrná minuta 1,06 Kč, zatímco u soukromých osob to bylo 1,45 Kč. Nejlevněji z klasických operátorů vycházela průměrná minuta u Vodafonu, kde lidé platili 1,26 Kč.

Klepněte pro větší obrázek
Tuzemský regulátor do zprávy (po vzoru Teligenu) zakomponoval cenové srovnání na základě spotřebních košů. Definoval čtyři: předplacenka, nízká, střední a vysoká spotřeba.

Počet zákazníků využívajících internet v mobilu loni narostl o 22 % (z pěti na necelých šest milionů), průměrná útrata za datové služby (ARPU) je 84,13 Kč (meziročně o 1,5 % více).

Co bude dál

V letošním roce čeká ČTÚ aukce kmitočtového spektra v pásmech 1800 a 2600 MHz a pásmech 3,6-3,8 GHz. Úřad má rovněž v úmyslu úzce komunikovat s Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), který mimochodem aktuálně šetří, zda mezi sebou operátoři nemají kartelovou dohodu.

Témata článku: Operátoři, Virtuální operátoři, LTE, ČTÚ, Firemní tarif, Průměrná útrata, Zákazník využívajících, Min, Svět, Vysoká spotřeba, Kč/min

Určitě si přečtěte

Síťoví a virtuální operátoři na ostří nože. Obhájí si ČTÚ regulaci trhu?

Síťoví a virtuální operátoři na ostří nože. Obhájí si ČTÚ regulaci trhu?

** ČTÚ naznal, že na trhu je něco shnilého, síťoví operátoři ale nesouhlasí ** Naopak virtuálové tvrdí, že stav je ještě mnohem horší ** Pozadí telco byznysu v ČR není tak líbivé, jako reklamy v televizi

14.  11.  2017 | Pospíšil Aleš | 25

Automatické prodloužení smlouvy už se nesmí, operátoři mění podmínky

Automatické prodloužení smlouvy už se nesmí, operátoři mění podmínky

** T-Mobile jasně a srozumitelně napsal, že říct si musíte sami ** Podmínky O2 musí běžný smrtelník přečíst několikrát, než porozumí ** Vodafone podmínky zatím nezměnil, má ale ještě čas

4.  11.  2017 | Pospíšil Aleš | 15

Vodafone Smart E8: čekání na Godota [recenze]

Vodafone Smart E8: čekání na Godota [recenze]

** Primárně telefon, až potom chytré zařízení ** Podprůměrný displej vadí víc než nízký výkon ** Pomalý, rozvážný, přesto stabilní a odladěný

3.  11.  2017 | Herodek Martin | 5