ČTÚ vyšetřuje O2. Kvůli nucenému dokupování dat

Regulátor zahájil s O2 hned dvě správní řízení, nelíbí se mu automatický dokup dat a že si operátor účtuje peníze bez ptaní. O2 s ČTÚ pochopitelně nesouhlasí...
ČTÚ vyšetřuje O2. Kvůli nucenému dokupování dat

Vodafone a následně O2 zavedli automatický dokup dat. Oba operátoři tvrdí, že myslí hlavně na dobro zákazníků a jejich pozitivní zkušenost s daty, ale mnohým se toto jednání nelíbí. Stížnosti proto dostává i tuzemský regulátor, který už na konci května rozhodl, že obecně vzato jde o agresivní obchodní praktiku a Vodafonu uložil pokutu jeden milion korun. Ten se proti rozhodnutí odvolal.

Výše pokuty je pro firmu velikosti nadnárodního mobilního operátora úsměvná a můžeme si klást otázku, proč ČTÚ neudělil pokutu v maximální výši 10 milionů. Jde ale spíše o precedens do budoucna. Kdyby Vodafone zaplatil, uznal by, že se svými zákazníky hraje nečistou hru.

ČTÚ zahájil s O2 dvě správní řízení

ČTÚ nyní publikoval monitorovací zprávu za srpen, kde říká, že na základě podnětů účastníků a také na základě vlastních zjištění zahájil v měsíci srpnu s O2 správní řízení z moci úřední pro podezření ze spáchání deliktu spočívajícího v porušení zákazu užití nekalé obchodní praktiky. Problém je v tom, že O2 (stejně jako Vodafone) si po vyčerpání standardního limitu účtují data dál bez ptaní.

Pravda, deaktivace a návrat k původnímu schématu zpomalení je možné, ale o to tady nejde. Jde o to, že další peníze jsou účtovány automaticky, aniž by o to zákazník sám žádal.

Vtípky z Twitteru, narážka na správní poplatek ve výši 100 Kč:

O2 toho má „na triku“ víc, ČTÚ s operátorem zahájil ještě další správní řízení pro spáchání správního deliktu spočívajícím v nedodržení zákonem stanovené informační povinnosti týkající se předmětné změny smlouvy, kterou bylo do smluvních podmínek implementováno automatické obnovení objemu dat.

V daném případě má ČTÚ za to, že se jedná o změnu podstatné náležitosti smlouvy, jež vede ke zhoršení postavení účastníků. Společnost O2 tak měla dle regulátora povinnost účastníky informovat o jejich právu smlouvu bez sankce ukončit v případě, že by změnu neakceptovali. Což se nestalo...

O komentář k výše uvedenému jsme požádali i tiskové oddělení O2, obsáhle se vyjádřila Kateřina Mikšovská:

Naši zákazníci byli o nové možnosti používat datovou službu i o vyčerpání FUP opakovaně informováni jak ve vyúčtování, tak i formou SMS. Součástí informace bylo i vysvětlení, jak budou data nad rámec FUP zpoplatněna. Zákazník si nyní nejen z webového portálu, ale i přímo z mobilu může jednoduše nastavit, jak bude data čerpat. O průběhu čerpání dat je zákazník informován prostřednictvím SMS. Zákazník tak má plně pod kontrolou, zda bude datovou službu za stanovených podmínek čerpat či nikoli a ke svému rozhodnutí má všechny potřebné informace. Správně nastavený informační proces i jednoduchou možnost ovládání potvrzuje jak minimální počet stížností, tak rostoucí zájem o „znovuzapnutí“ automatické obnovy dat.

Statistiky nám po čtyřech měsících potvrzují, že obnova dat se ve skutečnosti týká jen velmi malé části náročných zákazníků – zhruba čtyř procent. Tři čtvrtiny z nich patří do věkové skupiny do 35 let a 83 procent jich vlastní chytrý telefon vyšší kategorie. Pro většinu ostatních lidí se tak nic nemění, protože jim stačí základní objem dat v jejich tarifu. Náročným uživatelům jsme naopak přinesli možnost surfovat bez omezení rychlosti například uprostřed sledování videa.

Rozšíření možností čerpat služby je logickým důsledkem rozvoje odvětví a naše společnost již obdobnou změnu v minulosti několikrát uskutečnila, například při plošné aktivaci roamingu. Správnost tohoto postupu přitom potvrzuje i rozhodnutí kontrolních úřadů. Podstatné bylo, že samotná aktivace roamingu byla zdarma a zákazník za něj platí až ve chvíli, kdy skutečně využil nějakou službu v zahraniční síti. Obdobně funguje i obnova dat - zákazníkům se čerpaná data na faktuře objeví až ve chvíli, kdy je skutečně využijí, samotné zpřístupnění možnosti data i po vyčerpání FUP dále čerpat samozřejmě zpoplatněno není.

4% menšina

Můžeme si klást otázku, proč operátor nastavil automatickou obnovu všem, když ony zhruba 4 % zákazníků jsou očividně ti, kteří vědí, co dělají a o službu by si jistě zvládli nastavit sami, ale to nechť si vyhodnotí každý sám.

Samozřejmě budeme kauzu sledovat a očekávat rozhodnutí regulátora. Také nás bude zajímat, jakou sankci ČTÚ případně udělí. Dle § 118 Zákona o elektronických komunikacích (odst. 22, písmeno b), který upravuje správní delikty, to může být až 10 milionů korun.

Jaký máte názor na automatický dokup dat?

Témata článku: Internet v mobilu, O2, ČTÚ, Kauzy, Náležitost, Náročný uživatel

28 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Black_Smoke 18. 9. 2015 21:01:46
    Pro autora článku: Ustanovení § 118 odst. 22 písm. b) zákona o...
  • Hlinda 17. 9. 2015 21:18:25
    Spousta lidí umí jen nadávat u piva. Tak něco pro to udělejte. Jděte...
  • _Rocco_ 17. 9. 2015 12:48:31
    Oblibene oznaceni, ze CR je specificky trh. Ale Polsko, Rakousko nejsou....
Určitě si přečtěte

O2 v září: Špičkový Samsung Galaxy Note 8 a četné slevy [ceník]

O2 v září: Špičkový Samsung Galaxy Note 8 a četné slevy [ceník]

** O 2 800 Kč šel s cenou dolů iPhone 7 s pamětí 256 GB ** O 2 500 Kč levnější můžete mít CAT S60 s termokamerou ** Sleva 2 300 Kč pak platí na loňský Samsung Galaxy S7

9.  9.  2017 | Pospíšil Aleš | 1

Po třech letech platí „bič na operátory“. Čtěte, v čem si spotřebitelé polepšili

Po třech letech platí „bič na operátory“. Čtěte, v čem si spotřebitelé polepšili

** Znát svá práva se vyplatí, kdo je nezná, toho operátoři náležitě podojí ** Od nekalých praktik je mají odradit pokuty počítané z ročního obratu ** Největší změnou je právo odstoupit od smlouvy, když ji operátor změní

4.  9.  2017 | Pospíšil Aleš | 27

T-Mobile: Pád roamingu znamená 10× spotřebu dat a trojnásobek volání

T-Mobile: Pád roamingu znamená 10× spotřebu dat a trojnásobek volání

** Roaming už není strašák, lidé přestali mobil za hranicemi vypínat ** Datový provoz narostl v porovnání s rokem 2016 desetinásobně ** T-Mobile také obsloužil o 20 % více cizinců, nejvíce Němců

2.  9.  2017 | Pospíšil Aleš | 88


komerční sdělení

Komerční sdělení