Na mobilech vydělává jen Apple, Samsung a Sony. Ostatní jsou v minusu

Na mobilech vydělává jen Apple, Samsung a Sony. Ostatní jsou v minusu

Podnikat ve výrobě a prodeji smartphonů není na současném přesyceném žádný zlatý důl, jak by si kde kdo mohl myslet. Jen hrstka firem je ve svém podnikání zisková, byť obří objemy prodejů a dosažené tržby mohou vypovídat o opaku. Do zisku se totiž promítají nemalé náklady na výzkum a vývoj, výrobu, distribuci, lidskou práci, marketing a mnoho dalších aktivit. Po odečtení všech nákladů tak zacinká výrobcům v kapse jen zlomek průměrné prodejní ceny smartphonu a někteří na výrobu dokonce doplácejí ze svého.

Podle analýzy bývalého redaktora deníku Guardian Charlese Arthura byly v posledním čtvrtletí roku 2015 ve smartphonovém byznysu ziskové jediné tři velké značky – Apple, Samsung a překvapivě také Sony, které se místo dobývání tržního podílu začalo soustřeďovat na ziskovost a marži. I tak je ale odstup Samsungu a Sony za prvním Applem propastný. Ze sledovaných značek jsou pak další tři – LG, Microsoft a HTC – ve ztrátě. Za každý prodaný mobil doplácí i několik desítek dolarů.

Společnost Distribuované smartphony (mil. Ks) Tržby (mld. Dolarů) Průměrná prodejní cena smartphonu (v dolarech) Provozní zisk/ztráta (mil. Dolarů) Zisk/ztráta na jeden smartphone (v dolarech)
Samsung 81,5 20,4 225,39 1900 23,29
Apple 78,25 51,64 690,5 14410 184,1
LG 15,3 3,22 210,26 –51,47 –3,36
Sony 7,6 3,2 421,58 198,91 26,17
HTC 3,4 0,81 237,05 –128 –37,65
Microsoft 4,5 0,84 185,7 -162 -36,11

Co do objemu prodaných smartphonů je největší Samsung, jinak ale ve všech ukazatelích jednoznačně vítězí Apple. Z průměrné prodejní ceny jednoho iPhonu se mu vrátí 27 % částky v podobě zisku. Svoje hospodaření zefektivnilo Sony, které přestalo nabízet levné modely a narostla tak průměrná cena smartphonu. Z ní mají Japonci zisk přes 26 dolarů, což je ještě lepší výsledek než u Samsungu. S největší ztrátovostí bojuje HTC a Microsoft. Analýza bohužel nezahrnuje čínskou značku Huawei, která nedává k dipozici údaje o přesném počtu prodaných smartphonů ani provozním zisku mobilní divize.

Témata článku: Apple, HTC, LG, Microsoft, Samsung, Sony, Smartphony, Hospodaření a finance, Mobil, Son, Min, První apple, Průměrná cena, SMART a pro, Guardian

Určitě si přečtěte

Xiaomi Mi A1: bez MIUI na věčné časy [recenze]

Xiaomi Mi A1: bez MIUI na věčné časy [recenze]

** Čistý Android není pro každého ** Na svou třídu bohatá porce výkonu ** Na fotkách a výdrži by to chtělo ještě zapracovat

Včera | Herodek Martin | 7

Alcatel Idol 5S: skvělý muzikant s vysokými ambicemi [recenze]

Alcatel Idol 5S: skvělý muzikant s vysokými ambicemi [recenze]

** Idol 5S je nejvyšší telefon z portfolia Alcatelu, výbavou ale spadá do střední třídy ** Hlavním benefitem má být kvalitní zvuk se stereo reproduktory ** Zaujmout zahodlá i skvělým designem a kvalitním hliníkovým tělem

17.  11.  2017 | Miksa Martin | 1

OnePlus 5T: „Pětka“ se zbavuje rámečků a drží lákavou cenu

OnePlus 5T: „Pětka“ se zbavuje rámečků a drží lákavou cenu

** 5T je nový vlajkový model značky OnePlus ** Hlavní změnou je větší displej s tenkými rámečky ** Zachována zůstává špičková výbava, ale také cena

16.  11.  2017 | Miksa Martin | 35