Na mobilech vydělává jen Apple, Samsung a Sony. Ostatní jsou v minusu

Na mobilech vydělává jen Apple, Samsung a Sony. Ostatní jsou v minusu

Podnikat ve výrobě a prodeji smartphonů není na současném přesyceném žádný zlatý důl, jak by si kde kdo mohl myslet. Jen hrstka firem je ve svém podnikání zisková, byť obří objemy prodejů a dosažené tržby mohou vypovídat o opaku. Do zisku se totiž promítají nemalé náklady na výzkum a vývoj, výrobu, distribuci, lidskou práci, marketing a mnoho dalších aktivit. Po odečtení všech nákladů tak zacinká výrobcům v kapse jen zlomek průměrné prodejní ceny smartphonu a někteří na výrobu dokonce doplácejí ze svého.

Podle analýzy bývalého redaktora deníku Guardian Charlese Arthura byly v posledním čtvrtletí roku 2015 ve smartphonovém byznysu ziskové jediné tři velké značky – Apple, Samsung a překvapivě také Sony, které se místo dobývání tržního podílu začalo soustřeďovat na ziskovost a marži. I tak je ale odstup Samsungu a Sony za prvním Applem propastný. Ze sledovaných značek jsou pak další tři – LG, Microsoft a HTC – ve ztrátě. Za každý prodaný mobil doplácí i několik desítek dolarů.

Společnost Distribuované smartphony (mil. Ks) Tržby (mld. Dolarů) Průměrná prodejní cena smartphonu (v dolarech) Provozní zisk/ztráta (mil. Dolarů) Zisk/ztráta na jeden smartphone (v dolarech)
Samsung 81,5 20,4 225,39 1900 23,29
Apple 78,25 51,64 690,5 14410 184,1
LG 15,3 3,22 210,26 –51,47 –3,36
Sony 7,6 3,2 421,58 198,91 26,17
HTC 3,4 0,81 237,05 –128 –37,65
Microsoft 4,5 0,84 185,7 -162 -36,11

Co do objemu prodaných smartphonů je největší Samsung, jinak ale ve všech ukazatelích jednoznačně vítězí Apple. Z průměrné prodejní ceny jednoho iPhonu se mu vrátí 27 % částky v podobě zisku. Svoje hospodaření zefektivnilo Sony, které přestalo nabízet levné modely a narostla tak průměrná cena smartphonu. Z ní mají Japonci zisk přes 26 dolarů, což je ještě lepší výsledek než u Samsungu. S největší ztrátovostí bojuje HTC a Microsoft. Analýza bohužel nezahrnuje čínskou značku Huawei, která nedává k dipozici údaje o přesném počtu prodaných smartphonů ani provozním zisku mobilní divize.

Témata článku: Apple, HTC, LG, Microsoft, Samsung, Sony, Smartphony, Hospodaření a finance, Apple

16 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Adam Skluzáček 24. 3. 2016 19:22:19
    Mohl by mi někdo osvětlit situaci a vysvětlit, proč někdo vyrábí produkt,...
  • Yeezey 18. 3. 2016 13:53:08
    Tak apple je král, samsung od applu umí dobře kopírovat, proto má asi...
  • Jiří Drunčík 18. 3. 2016 9:51:07
    No upřímně optimalizaci systému má Sony zvladnutou na jedničku aktualizace...
Určitě si přečtěte

Honor 9: Modelka v blyštivých šatech si věří na největší jména showbyznysu

Honor 9: Modelka v blyštivých šatech si věří na největší jména showbyznysu

** Líbí se vám Huawei P10? Tady jej máte v hezčím balení a levněji ** Líbit se budou hlavně malé rozměry a světelná hra na zádech ** Prodej začne už zítra, cena zní 12 990 Kč

Dnes | Kůžel Filip, Láska Jan | 21

BlackBerry KEYone: moderní pisatel má konečně za jedna [recenze]

BlackBerry KEYone: moderní pisatel má konečně za jedna [recenze]

** BlackBerry rovná se klávesnice, a to opět výtečná ** Bezpečný Android a geniální BlackBerry Hub ** Je dnešní doba ochotna ťukat písmenka na klávesnici?

25.  6.  2017 | Vrbacký Jakub | 27

Huawei P9 Lite (2017): bestseller má pokračování [recenze]

Huawei P9 Lite (2017): bestseller má pokračování [recenze]

** Čínská značka přichází s dalším smartphonem střední třídy ** Zařízení je určeno pro masy ** Povedlo se namíchat rozumnou výbavu za dobrou cenu?

22.  6.  2017 | Láska Jan | 13

OnePlus 5 je zde! Číňanům se podařilo srazit cenu top modelu pod 14 tisíc

OnePlus 5 je zde! Číňanům se podařilo srazit cenu top modelu pod 14 tisíc

** OnePlus 5 nepřináší revoluci mezi top smartphony ** Ukazuje ale, že i vlajkový model se dá nabízet výrazně levněji ** Nižší cenu umožňuje zejména specifický model distribuce bez prostředníků

20.  6.  2017 | Láska Jan | 100


komerční sdělení

Komerční sdělení