Nvidia Tegra v roce 2015: stokrát výkonnější než dnes

Nvidia se začala na mobilní segment soustředit teprve nedávno, ale má už obrovské plány do budoucna. Mobilní zařízení budou výkonnější, než si dokážete představit.

Společnost Nvidia, která se donedávna zabývala především výrobou grafických karet, potažmo samotných grafických čipů, se dostala nejen k čipsetům, ale v roce 2009 také začala dodávat první řešení pro úsporné mobilní zařízení. Tím byl tehdy například hudební přehrávač Zune HD od Microsoftu, který obsahoval platformu Tegra APX.

Nvidia zjednodušeně využila znalostí z oblasti grafických čipů, vyvinula extrémně malý a úsporný model a začala ho dodávat s procesorem od ARMu. Asi největší tlak Nvidie se ale objevil až s příchodem dvoujádrového procesoru ARM Cortex-A9, který se spolu s osmijádrovou GeForce ULV grafikou objevil v platformě Nvidia Tegra 2.

Klepněte pro větší obrázek

Nvidia Tegra 2 patří mezi nejrychlejší mobilní platformy současnosti, konkurence je však v této oblasti dostatečná a z obecného pohledu Tegra 2 svým výkonem konkurenci neuniká. To však nemusí vydržet, Nvidia totiž výrazně tlačí vývoj v této oblasti dopředu a od této chvíle je tak na konkurenci, zda dokáže udržet krok.

Nvidia Tegra 3 alias Kal-El

Pokud přeskočíme jen mírně vylepšenou Tegru 2 s podporou 3D zobrazení a trochu vyšší frekvencí procesoru (1,2 GHz), tak se dostaneme ke třetí generaci této platformy. Nvidia Tegra 3 s kódovým označením Kal-El (Superman) alias Nvidia Tegra 3 přinese až čtyři procesorová jádra ARM Cortex-A9 s frekvencí 1,5 GHz a 12jádrový grafický čip s podporou trojrozměrného zobrazování i nahrávání. Dle Nvidie bude grafika až třikrát výkonnější, než v případě Tegry 2 a celkový procesorový výkon v některých případech překoná i desktopové Core 2 Duo T7200 od Intelu s frekvencí 2 GHz.

Klepněte pro větší obrázek
Čtyřjádrový 
Kal-El - Nvidia Tegra 3 (28 nm)

Nvidia tento výkon a jeho rozdělení do čtyř vláken při zobrazování webových stránek prezentovala na videu, stejně tak na syntetickém testovacím programu CoreMark, ke kterému se ještě vrátíme.

Stejně jako u předchozích verzí, i zde bude Nvidia rozdělovat na dva druhy podle segmentů. Výkonnější verze T30 bude určena pro větší mobilní zařízení jako tablety, slabší AP30 pak do malých mobilních telefonů. U tabletů se dočkáme podpory Full HD rozlišení (i vyššího 2 560 × 1 600), akcelerace HD videa i jeho enkódování je samozřejmostí. Největší změnou ale bude výrobní technologie, která už bude spoléhat na 28nm postup. První vzorky jsou dostupné dokonce již nyní, první zařízení s Nvidia Tegra 3 se tak na trhu objeví už koncem tohoto roku. Tablety konkrétně v srpnu, mobilní telefony až později.

Hvězdná budoucnost

Nvidia kromě nadcházející generace Tegra 3 také představila svůj plán vývoje dalších generací, a to až do roku 2014, respektive 2015.

Klepněte pro větší obrázek

V roce 2012 se představí Wayne (Batman), který bude dvakrát výkonnější než Nvidia Tegra 3 a desetkrát oproti Tegra 2. Reálná dostupnost v zařízeních bude opět později, předpokládejme tedy začátek roku 2013. V roce 2013 se ale představí další nováček s označením Logan (Wolverine), který bude až padesátkrát výkonnější, než Tegra 2 (dvoujádrový model).

U těchto modelů nejsou pochopitelně žádné podrobnosti, očekávat lze ale opět pokročilejší výrobní proces, který umožní vyšší frekvenci, nižší spotřebu a menší rozměry. Výhled do budoucnosti je zakončen rokem 2014, kdy by Nvidia měla uvést Stark (Iron Man), jež se bude chlubit až 75× větším výkonem, než u Nvidia Tegra 2. Osm procesorových jader bude v tomto případě asi standardem.

Klepněte pro větší obrázek

Čísla jsou to sice marketingová, ale alespoň trochu je v úvahu vzít můžeme. Na pomoc si vezmeme syntetický testovací program CoreMark, ve kterém Nvidia prezentovala výkon současné a budoucí platformy Kal-El.

Klepněte pro větší obrázek
Zajímavé srovnání efektivity i se staršími procesory

Výsledná čísla ale berte se značnou rezervou, nevypovídají totiž o celkovém výkonu, natož v oblasti grafiky. Jedná se o specifický test, který se zaměřuje jen na úzkou oblast a nebere v úvahu řadu optimalizací a dalších možností dané architektury.

Stonásobný výkon v roce 2015

Pokud půjde vývoj v oblasti mobilních zařízením podle těchto představ, a zatím není důvod, proč by tomu tak nemělo být, v polovině tohoto desetiletí budeme mít mobilní zařízení o velikosti v mobilu, která budou mít stokrát vyšší výkon, než jaký máme dnes.

Ať už ten výkon dokážeme využít jakkoli, čekají nás mnohem větší možnosti, než si vůbec dokážeme představit. Alespoň z pohledu výkonu, který máme neustále při sobě a který můžeme využít. Ohledně vývoje tohoto segmentu si můžete přečíst i článek z našeho serveru VTM.cz s názvem Mobilní počítač: „Budete asimilováni, odpor je marný“.

Diskuze (4) Další článek: Motorola Pro: je libo Android zabalený do ostružiny?

Témata článku: , , Reálná dostupnost, Wayne, Výkon, Zajímavé srovnání, Sto, První řešení, Mobilní počítač, Nadcházející generace, ULV