Operátoři se neumravnili, ČTÚ tvrdí, že (konečně) zasáhne

Operátoři se neumravnili, ČTÚ tvrdí, že (konečně) zasáhne

V dubnu letošního roku psal předseda Rady Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ) operátorům, aby se umravnili, respektive, aby upravili své podmínky tak, aby na nich nebyli spotřebitelé tolik biti. Apel šéfa tuzemského regulátora se však zdá se nesetkal s velkým pochopením a ten proto v současné době zpracovává podrobnou analýzu smluvních podmínek mobilních operátorů. Úřad o tom stručně informoval prostřednictvím monitorovací zprávy za měsíc září.

ČTÚ dále uvádí, že první výstup své analýzy, kde se zaměřil na ustanovení smluvních podmínek týkající se smluvních pokut a jiných sankčních ujednání už schválila Rada a úřad jej v druhé půli září projednal s Asociací provozovatelů mobilních sítí (APMS), která sdružuje právě naši operátorskou trojici.

Z dosavadních výsledků analýzy lze již v tuto chvíli učinit obecné závěry o tom, že smluvní podmínky operátorů jsou značně rozsáhlé, nepřehledné, obsahující řadu nekonkrétních odkazů, což je v konečném důsledku činí nesrozumitelnými a obtížně pochopitelnými. Cílem ČTÚ je náprava uvedených nedostatků. ČTÚ v této souvislosti informoval APMS, že pokud v rámci samoregulace podmínky neupraví, využije veškeré zákonné prostředky, aby dosáhl žádoucí úpravy smluvních podmínek.“

Klepněte pro větší obrázek
O tom jak operátoři přijali apel Pavla Dvořáka můžeme jen spekulovat...

Máme zde tak další případ, kdy ČTÚ mohl konat před mnoha a mnoha lety nebo alespoň iniciovat změnu příslušných zákonů, aby konat mohl, ale nekonal ani v jednom směru. Namísto toho se oháněl tvrzeními, že trh si poradí sám a nejlepší je nic nedělat a do ničeho nezasahovat. Jsme zvědavi, zda ČTÚ dotáhne celou věc do zdárného konce a změnu k lepšímu konečně pocítí koncový spotřebitel.

ČTÚ se ústy svého tiskového mluvčího Františka Maliny hájí takto:

Byl to právě ČTÚ, který dlouhodobě a doložitelně upozorňoval na to, že tehdy existující právní úprava je natolik nedostatečná, že mu neumožňuje aktivněji vystupovat při ochraně oprávněných zájmů spotřebitelů. K příslušné, úřadem průběžně iniciované změně zákona o elektronických komunikacích, ovšem došlo až v roce 2011, a to s účinností od 1. ledna 2012. Zákon pak ještě dal provozovatelům služeb elektronických komunikací šestiměsíční lhůtu, aby případné nedostatky ve svých všeobecných podmínkách napravili. Avšak úřad nechtěl pasivně čekat, s čím přijdou a již v dubnu ústy předsedy Rady s předstihem upozornil ty největší z nich, aby konali. Kromě toho zahájil podrobnou a průběžnou analýzu smluvních podmínek velkých mobilních operátorů, aby byl připraven vyvinout tlak na operátory ihned po uplynutí zákonem stanovené lhůty.

Témata článku: Operátoři, Ostatní, ČTÚ, Kauzy, Koncový spotřebitel, Náprava, Právní úprava, Dobrý mrav

Určitě si přečtěte

ÚOHS naznal, že se operátoři nedomlouvají. Zpráva budí rozpaky

ÚOHS naznal, že se operátoři nedomlouvají. Zpráva budí rozpaky

** Úřad, který má potírat nekalou soutěž, hledal opatrně a nic nenašel ** Závěr: operátoři v minulosti měli stejné ceny, ale kartel to nebyl ** Čtyři strany opatrné úředničiny překládáme do srozumitelného jazyka

16.  11.  2017 | Pospíšil Aleš | 41

Síťoví a virtuální operátoři na ostří nože. Obhájí si ČTÚ regulaci trhu?

Síťoví a virtuální operátoři na ostří nože. Obhájí si ČTÚ regulaci trhu?

** ČTÚ naznal, že na trhu je něco shnilého, síťoví operátoři ale nesouhlasí ** Naopak virtuálové tvrdí, že stav je ještě mnohem horší ** Pozadí telco byznysu v ČR není tak líbivé, jako reklamy v televizi

14.  11.  2017 | Pospíšil Aleš | 26

Automatické prodloužení smlouvy už se nesmí, operátoři mění podmínky

Automatické prodloužení smlouvy už se nesmí, operátoři mění podmínky

** T-Mobile jasně a srozumitelně napsal, že říct si musíte sami ** Podmínky O2 musí běžný smrtelník přečíst několikrát, než porozumí ** Vodafone podmínky zatím nezměnil, má ale ještě čas

4.  11.  2017 | Pospíšil Aleš | 15