Pozor na smluvní automatiku, varuje ČTÚ

Trocha nepozornosti a operátor vás má v hrsti další dva roky. Automatické prodloužení můžete odmítnout, ale ne vždy hrají operátoři fér...
Pozor na smluvní automatiku, varuje ČTÚ

Automatické prodlužování smluv patří ke stálicím operátorského nebe. Na tento nešvar jsme několikrát upozorňovali i na MobilManii, naštěstí stále platí, že operátor vám musí dát o prodloužení avízo a vy ho můžete odmítnout. Teorie a praxe se ale někdy rozchází, což potvrzuje Český telekomunikační úřad (ČTÚ), který se automatickému prodlužování operátorských smluv věnuje v aktuální monitorovací zprávě. Regulátor konstatuje, že se mu množí stížnosti na prodloužení, aniž by k němu zákazník dal souhlas. Pokud by se vám to také stalo, máte zastání v legislativě.

Zákon mluví jasně, konkrétně jde o § 63, odst. 10 zákona č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích:

Podnikatel poskytující veřejně dostupnou službu elektronických komunikací nebo zajišťující veřejnou komunikační síť je povinen informovat spotřebitele způsobem, který si zvolil pro zasílání vyúčtování, a to nejdříve 3 měsíce a nejpozději 1 měsíc před uplynutím účinnosti smlouvy obsahující ujednání o automatickém prodloužení smlouvy, o možnosti a způsobu, jak ukončit smlouvu.

Přeloženo do češtiny: operátor má povinnost vás upozornit nejdříve 3 měsíce a nejpozději 1 měsíc před uplynutím účinnosti smlouvy, pokud se v ní nachází ujednaní o automatickém prodloužení, o tom, že k prodloužení smlouvy dojde a o možnosti a způsobu, jak smlouvu ukončit. Informace musí být poskytnuta způsobem, který jste si zvolili pro zasílání vyúčtování.

Operátoři mohou platit miliony

Podle ČTÚ se velmi často tato informace nachází utopena v textu vyúčtování. Ojedinělé nejsou ani případy, kdy je informace vytištěna nikoliv na první straně vyúčtování, ale až na některé z následujících stran, například u specifikace služby, které se prodloužení závazku týká. Je proto na místě věnovat vyúčtování náležitou pozornost. Zejména tomu drobnému písmu někde na třetí straně dole... Neměla by chybět ani přesná informace o datu, kdy končí původní závazek a kdy dojde k prodloužení závazku včetně poučení, jak prodloužení odmítnout.

V případě, kdy došlo k automatickému prodloužení smlouvy a jako spotřebitelé si nejste vědomi toho, že by vaše smlouva obsahovala ujednání o možnosti automaticky prodloužit závazek, nebo máte za to, že ze strany operátora nebyla dodržena informační povinnost, máte možnost obrátit se na ČTÚ se stížností či žádostí o prošetření věci. Neposkytnutí informací o automatickém prodloužení smlouvy spotřebiteli je správním deliktem, za který v případě prokázání hrozí uložení sankce ve výši až deset milionů korun.

Témata článku: Operátoři, Ostatní, ČTÚ, Hospodaření a finance, Lobby, Pozor, Automatické prodloužení, Auto

42 komentářů

Nejnovější komentáře

  • nemesis10 17. 5. 2016 17:03:04
    Tak dnes jsem se "pobavila" - před rokem jsem od O2 objednala internet s...
  • Jozef Cmar 16. 5. 2016 19:20:23
    Jakub Kocůrek to tady hezky popsal a právem dostane spoustu mínusů... Kdy...
  • trojanbyms 16. 5. 2016 15:36:55
    Češi radi kupujú to čo by Nemci nekúpili ani bez viazanosti. 😃
Určitě si přečtěte

iPhony příliš nenadchly. Apple táhnul dolů celý americký akciový trh

iPhony příliš nenadchly. Apple táhnul dolů celý americký akciový trh

14.  9.  2017 | Kůžel Filip, Schwarzmann Marek | 83

Google prý dokončuje jednání o koupi mobilní divize HTC

Google prý dokončuje jednání o koupi mobilní divize HTC

8.  9.  2017 | Kůžel Filip, Javůrek Karel | 7

Po třech letech platí „bič na operátory“. Čtěte, v čem si spotřebitelé polepšili

Po třech letech platí „bič na operátory“. Čtěte, v čem si spotřebitelé polepšili

** Znát svá práva se vyplatí, kdo je nezná, toho operátoři náležitě podojí ** Od nekalých praktik je mají odradit pokuty počítané z ročního obratu ** Největší změnou je právo odstoupit od smlouvy, když ji operátor změní

4.  9.  2017 | Pospíšil Aleš | 27

ČTÚ: Pozor na automatické prodlužování smluv a další operátorské triky

ČTÚ: Pozor na automatické prodlužování smluv a další operátorské triky

** Za druhé čtvrtletí 2017 eviduje ČTÚ přes 1600 stížností ** 55 procent procent z nich se týkalo účastnických smluv ** Největší zlo jsou dle zákazníků smlouvy, které operátoři prodlužují

22.  8.  2017 | Pospíšil Aleš | 115


komerční sdělení

Komerční sdělení