Pozor na smluvní automatiku, varuje ČTÚ

Trocha nepozornosti a operátor vás má v hrsti další dva roky. Automatické prodloužení můžete odmítnout, ale ne vždy hrají operátoři fér...
Pozor na smluvní automatiku, varuje ČTÚ

Automatické prodlužování smluv patří ke stálicím operátorského nebe. Na tento nešvar jsme několikrát upozorňovali i na MobilManii, naštěstí stále platí, že operátor vám musí dát o prodloužení avízo a vy ho můžete odmítnout. Teorie a praxe se ale někdy rozchází, což potvrzuje Český telekomunikační úřad (ČTÚ), který se automatickému prodlužování operátorských smluv věnuje v aktuální monitorovací zprávě. Regulátor konstatuje, že se mu množí stížnosti na prodloužení, aniž by k němu zákazník dal souhlas. Pokud by se vám to také stalo, máte zastání v legislativě.

Zákon mluví jasně, konkrétně jde o § 63, odst. 10 zákona č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích:

Podnikatel poskytující veřejně dostupnou službu elektronických komunikací nebo zajišťující veřejnou komunikační síť je povinen informovat spotřebitele způsobem, který si zvolil pro zasílání vyúčtování, a to nejdříve 3 měsíce a nejpozději 1 měsíc před uplynutím účinnosti smlouvy obsahující ujednání o automatickém prodloužení smlouvy, o možnosti a způsobu, jak ukončit smlouvu.

Přeloženo do češtiny: operátor má povinnost vás upozornit nejdříve 3 měsíce a nejpozději 1 měsíc před uplynutím účinnosti smlouvy, pokud se v ní nachází ujednaní o automatickém prodloužení, o tom, že k prodloužení smlouvy dojde a o možnosti a způsobu, jak smlouvu ukončit. Informace musí být poskytnuta způsobem, který jste si zvolili pro zasílání vyúčtování.

Operátoři mohou platit miliony

Podle ČTÚ se velmi často tato informace nachází utopena v textu vyúčtování. Ojedinělé nejsou ani případy, kdy je informace vytištěna nikoliv na první straně vyúčtování, ale až na některé z následujících stran, například u specifikace služby, které se prodloužení závazku týká. Je proto na místě věnovat vyúčtování náležitou pozornost. Zejména tomu drobnému písmu někde na třetí straně dole... Neměla by chybět ani přesná informace o datu, kdy končí původní závazek a kdy dojde k prodloužení závazku včetně poučení, jak prodloužení odmítnout.

V případě, kdy došlo k automatickému prodloužení smlouvy a jako spotřebitelé si nejste vědomi toho, že by vaše smlouva obsahovala ujednání o možnosti automaticky prodloužit závazek, nebo máte za to, že ze strany operátora nebyla dodržena informační povinnost, máte možnost obrátit se na ČTÚ se stížností či žádostí o prošetření věci. Neposkytnutí informací o automatickém prodloužení smlouvy spotřebiteli je správním deliktem, za který v případě prokázání hrozí uložení sankce ve výši až deset milionů korun.

Témata článku: Operátoři, Ostatní, Hospodaření a finance, ČTÚ, Lobby

42 komentářů

Nejnovější komentáře

  • nemesis10 17. 5. 2016 17:03:04
    Tak dnes jsem se "pobavila" - před rokem jsem od O2 objednala internet s...
  • Jozef Cmar 16. 5. 2016 19:20:23
    Jakub Kocůrek to tady hezky popsal a právem dostane spoustu mínusů... Kdy...
  • trojanbyms 16. 5. 2016 15:36:55
    Češi radi kupujú to čo by Nemci nekúpili ani bez viazanosti. 😃
Určitě si přečtěte

V zahraničí jsou to gigabajty, my jsme loni prosurfovali bídných 521 MB

V zahraničí jsou to gigabajty, my jsme loni prosurfovali bídných 521 MB

** V průměru voláme pod 1 Kč/min. Méně přecházíme, virtuálové živoří ** Loni jsme přenesli 88 petabajtů dat, což je jen 521 MB na hlavu ** Na 10,5 mil. obyvatel připadá 14,1 mil. SIM karet, M2M tarifů bylo 0,8 mil.

24.  5.  2017 | Pospíšil Aleš | 29

Lobbisté chtějí ochránit zisky a bombardují „bič na operátory“

Lobbisté chtějí ochránit zisky a bombardují „bič na operátory“

** Rada ČTÚ je kompletní a pro spotřebitele je to dobrá zpráva ** Operátoři lobbují proti novele zákona, která je má omezit ** Začínající aukce kmitočtů čtvrtého operátora nepřinese

21.  5.  2017 | Kůžel Filip | 5