Pro ČTÚ a Teligen: „My jsme vám říkali, že je tu draho!“

Teligen přiznal chybu, na kterou jsme upozornili. Pokazil si reputaci a opravil analýzu. ČTÚ se už nemůže chlubit celoplošným poklesem cen.

ČTÚ si myje ruce nad zfušovanou analýzou Teligenu, kterou zveřejnil v monitorovací zprávě za měsíc duben. Z původní zprávy vyplývalo, že ČR na tom s cenami telekomunikací není tak špatně. Bohužel (pro ČTÚ) si nikdo ze zhruba 440 úředníků a pěti členů Rady nevšiml, že v analýze jsou chyby, které bijí do očí a analýzu s klidem přebral…

ČTÚ minulý týden obdržel od společnosti Teligen informaci, že výpočet cen košů byl pro Českou republiku, vlivem „systémového updatu, který zahrnoval i migraci dat do novější verze Excelu“, chybný. Proto společnost Teligen předmětné srovnání opravila,“ uvádí ČTÚ.

A víte, od koho se o chybách dozvěděl Teligen? Odpověď zní: moje maličkost. Na ČTÚ bohužel nikomu nepřišlo divné, že v některých případech měly ceny v ČR spadnout až o polovinu, což potvrzuje odtržení úřadu od reality. Teligen po našem upozornění dlouho hledal chybu u nás. „Použili jste správnou verzi metodiky T-Basket?“ Co na tom, že tato data nejsou veřejně přístupná a my jsme jen přepočítali jimi předložené rovnice z Monitorovací zprávy?

 
Zfušované analýzy Teligenu si nikdo nevšiml. Nebetyčné chyby odhalila MobilMania.cz a důvěryhodnost Teligenu dostala ránu...
 

Chyby, které Teligen udělal, jej stály důvěryhodnost. Všechny instituce, které si od něj analýzy kupují, totiž dostaly opravenou verzi analýzy s komentářem „Sorry, udělali jsme chybu…“ Protože pokud se takto závažné chyby stanou u jednoho trhu, dá se pak věřit číslům u těch ostatních? Co když nešlo o výjimku?

Na fatální chyby v propočtech u první analýzy jsem přišel jen díky tomu, že ČTÚ prozradil s jakým, že tarifem bylo podezřele příznivých výsledků dosaženo. Regulátor je nyní opatrnější a tuto informaci v opravené analýze (ke stažení v PDF) už nenajdeme, takže výsledky už nelze ověřit. Máme tedy nová data, ale jejich transparentnost je pochybná.

Jsme na chvostu zemí OECD

Nová data lépe zapadají do reality českých telekomunikací. Tak například zpochybněné spotřební koše obsahující 300 a 900 hovorů: v tom prvním obsadila ČR bronzovou příčku (od konce) a oproti listopadu 2011 se v únorovém šetření propadla o dvě příčky.

Vlevo listopad 2011, vpravo grafy k únoru 2012

Klepněte pro větší obrázek
Ceny v dolarech pro jednotlivé země OECD v případě zákazníka, který provolá cca 600 minut.
ČR je třetí od konce

Pokud vezmeme v úvahu i kupní sílu obyvatelstva zemí OECD, skončila ČR u stejného koše těsně předposlední před Maďarskem. To je zlepšení. Tři měsíce zpět jsme byli ještě poslední a Maďarsko před námi...

Klepněte pro větší obrázek
Ceny v USD (dle parity kupní síly) pro jednotlivé země OECD v případě zákazníka, který provolá cca 600 minut.
ČR je předposlední

Posun k lepšímu vykázala ČR i v koši 900 hovorů (v nominálních cenách), kdy jsme poskočili z 29 místa na 27 příčku. Dle hrubého odhadu zlevnil balík služeb v tomto koši o 10 dolarů, tedy necelé dvě stovky. Nepatrné zlepšení pozice ČR si můžeme všimnout i v případě, že do srovnání zakomponujeme paritu kupní síly.

Klepněte pro větší obrázek
Ceny v USD (v nominálních cenách) pro jednotlivé země OECD v případě zákazníka, který provolá cca 1 800 minut.
ČR je devátá od konce
Klepněte pro větší obrázek
Ceny v USD (dle parity kupní síly) pro jednotlivé země OECD v případě zákazníka, který provolá cca 1 800 minut.
ČR je v tomto srovnání šestá od konce.

Kompletní opravenou analýzu si můžete stáhnout zde. Další vybrané grafy srovnávající nominální ceny na jednotlivých trzích přikládám se stručným komentářem níže:

Klepněte pro větší obrázek
Ceny v USD (v nominálních cenách) pro jednotlivé země OECD v případě zákazníka, který provolá cca 200 minut.
ČR je sedmá od konce
Klepněte pro větší obrázek
Ceny v USD (v nominálních cenách) pro jednotlivé země OECD v případě zákazníka, který provolá cca 80 minut na předplacené kartě. ČR je šestá od konce
Klepněte pro větší obrázek
Ceny v USD (v nominálních cenách) pro jednotlivé země OECD v případě zákazníka, který pošle 400 SMS.
ČR je sedmá od konce

Pokud bychom vzali v úvahu kupní sílu zákazníků na jednotlivých trzích, ČR si v každém případě ještě o fous pohorší. Každopádně je jasně vidět, že naše domovina patří k nejdražším trhům v rámci OECD. Tedy, pokud má nyní Teligen vše o pořádku...

Diskuze (55) Další článek: Facebookový tarif O2 oficiálně: 75 Kč měsíčně za kámoše v kapse

Témata článku: , , , , , Nejdražší trh, Balík služeb, Pro +