Vysvětlujeme: proč operátoři dostali milionové pokuty?

Všichni tři mobilní operátoři dostali tento týden od antimonopolního úřadu mnohamilionové pokuty. Není to poprvé, co jsou v podobném sporu. Tentokrát se ale možná zdá, že jeden úřad neví, co dělá ten druhý.

Eurotel, Oskar i T-Mobile rozhodně nemají na růžích ustláno. Nestačí, že musí vést konkurenční boj sami proti sobě, ale navíc také s českými úřady. Válečná sekyra byla naposledy vykopána před pár dny, kdy dal antimonopolní úřad všem třem mobilním operátorům vysokou pokutu v souhrnné výši 44 miliónů korun. Obvinění stojí na smlouvách o výhradním přímém propojování mezi operátory, které byly uzavřeny v letech 2000 a 2001.

Za co platit 44 miliónů?

Pokud vám doposud není jasné, čím se to vlastně operátoři provinili, pokusím se to nyní objasnit. V letech 2000 a 2001 uzavřel Oskar s Eurotelem a s T-Mobilem smlouvy o propojení. V nich se operátoři dohodli, že k vzájemnému propojování hovorů nebudou využívat třetí stranu. To jednoduše znamená, že hovor od jednoho mobilního operátora k druhému bude přímo spojen, aniž by se využívalo nějaké třetí strany (v českých podmínkách tím myslíme Český Telecom nebo jiného alternativního operátora). Možná se vám zdá, že je nelogické propojovat hovory takto oklikou, ale za vším jsou peníze. Ač se to může zdát na hlavu postavené, leckdy by takové propojení mohlo být levnější. Tím by klesla cena těchto hovorů jak pro operátora, který by se takto spojoval k druhému, tak zřejmě i pro zákazníka.

V konečném důsledku je ale pro operátory výhodnější, pokud uskutečňují přímé propojení. Zaplatí sice vyšší cenu, ale dávají tím vlastně vydělat sobě navzájem. Výhoda pro operátory těží hlavně z toho, že se o zisk z propojených hovorů nemusí navíc dělit se třetím subjektem. Pokud by se však přesto rozhodl některý z operátorů využít levnější alternativy propojení, musí podle podmínek stanovených ve smlouvách doplatit operátorovi, ke kterému se připojoval, ztracený zisk.

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zdůvodnil pokutu takto: „Uzavřením dohody došlo k omezení svobodné vůle smluvních stran rozhodnout se pro nejvýhodnější způsob propojení. Protisoutěžní účinky zakázaných ujednání se projevily i vůči konečným zákazníkům, neboť ovlivnily cenu, kterou hradí svému poskytovateli“.

Zákeřné propojovací poplatky

Možná vám teď vrtá hlavou, co jsou to propojovací poplatky. Kdo komu je vlastně platí, jak jsou vysoké a jak se účtují? Odpovědi nebudeme znovu psát, najdete je totiž v tomto starším článku. Stručně lze říci, že propojovací poplatek je obnos, který platí operátor A operátorovi B v případě, že některý z jeho uživatelů volá nějakému uživateli v síti B. Výše propojovacího poplatku se může ještě lišit podle denního období či podle počtu pásem, mezi kterými se hovor propojuje.

Bude se platit?

Výše pokuty je rozdělena následovně: Eurotel má zaplatit 22 milionů korun, T-Mobile 12 milionů korun a Oskar 10 milionů korun. Jde o pátou nejvyšší pravomocnou pokutu v historii Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Hodí se připomenout, že telekomunikační firmy už jinak na pokutách zaplatily přes sto osmdesát miliónů korun.

Oskar dostal nejnižší pokutu, protože to byl on, kdo podal návrh k úřadu na prověření smluv. Navíc netrval na protizákonných ustanovení ve smlouvách a snažil se o vytváření spravedlivých a transparentních podmínek na českém telekomunikačním trhu. V tomto duchu vyjádřil Český Mobil i antimonopolní úřad.

Nikomu z obviněných se do placení pochopitelně příliš nechce. Však už také vedou tento spor od října loňského roku, kdy se proti rozhodnutí ÚOHS postavili. Oskar a T-Mobile požadovali, aby se na tento případ stahoval tzv. Leniency program. Ten dává úřadu možnost neudělit pokutu v případě, že o postihovaném problému neví a podnět k šetření dá sama firma, které se problém týká. Podle vyjádření ÚOHS však již v době, kdy se na něj Oskar s problematickými smlouvami obrátil, sám případ šetřil a není tedy možné program Leniency uznat. Ocenil alespoň vstřícnost Českého Mobilu tím, že mu vyměřil nižší pokutu.

T-Mobile se rozhodl podat proti rozhodnutí žalobu a ostatní dva mobilní operátoři ji zvažují. Nelíbí se jim, že problematické smlouvy shledal Český telekomunikační úřad zákonnými a posouzení antimonopolního úřadu je proto nelogické. Dalo by se to přirovnat k situaci, kterou naznačil jeden ze čtenářů v diskusi: Hlídka policie vás zastaví k běžné kontrole v místě zákazu zastavení. Zkontroluje vám všechny doklady a zjistí, že je vše v pořádku. Ale najednou se přiřítí druhá hlídka, která vám napaří pokutu za nedovolené stání v zákazu zastavení.

Jak to tenkrát vlastně bylo?

Možná si ještě vzpomínáte na velký poprask ohledně cen propojovacích poplatků na konci roku 2001. Pojednávají o něm tyto články, které jsme na MobilManii uveřejnili:

Právě z této doby ony problematické smlouvy pocházejí. Stručně lze vysvětlit tehdejší dění asi takto: Oskar, jako nejmladší operátor měl pochopitelně zájem o to, aby výše propojovacích poplatků byla co nejnižší. Měl nejméně zákazníků a bylo pochopitelné, že do cizích sítí směřoval daleko větší podíl hovorů, než u Eurotelu či tenkrát ještě Paegasu. Naopak přijatých hovorů z cizích sítí měl jen poskrovnu. Tím začal vznikat spor o cenách propojovacích poplatků, na který Český Mobil mazaně vyzrál.

Hovory do konkurenčních sítí uskutečňoval oklikou přes Český Telecom. Díky tomu dosáhl nižších propojovacích poplatků, ale poštval si tím proti sobě své dva rivaly. Došlo to dokonce tak daleko, že Eurotel v jednu chvíli blokoval nepřímé hovory ze sítě Oskar přijímat a volajícímu se pak ve sluchátku ozval pouze obsazovací tón.

Spor se dostal až k Českému telekomunikačnímu úřadu, který ho měl rozsoudit. Ten posoudil smlouvy, které měly mezi sebou operátoři uzavřeny, a rozhodl ve prospěch Eurotelu a dnešního T-Mobilu. Oskar se tedy musel se svými konkurenty propojovat napřímo. Později se ČTÚ vyjádřil, že v tomto případě posuzoval pouze právní vztahy mezi operátory stanovené ve smlouvách a nikoli nekalost soutěže.

A tak se vlastně tento spor táhne dodnes. Boj na mobilním komunikačním trhu je docela krutý. Operátoři se ale zřejmě s pokutou od ÚOHS jen tak nesmíří a budou se snažit o její zmírnění; zvlášť když mají v ruce starší protichůdné rozhodnutí ČTÚ.

Diskuze (19) Další článek: Velké slevy: véčko 7200 a další Nokie

Témata článku: , , , , Konkurenční síť, Mil, Český úřad, Dostál, DOS, Konečný zákazník, Pro +, Dostal,