JBenchmark: jak je na tom váš mobil s grafikou

Program JBenchmark slouží pro měření grafického výkonu mobilních telefonů s Javou. Přečtěte si, co všechno dokáže zjistit, a prohlédněte přehledné tabulky výsledků. Který mobil je nejrychlejší?
Kapitoly článku

Kdo ho ještě nezná

Pro ty, kteří program JBenchmark ještě neznají nebo jej ještě nezkoušeli, je zde napřed stručné představení. Jedná se o testovací aplikaci, která je určena k prověřování a měření grafických schopností mobilních zařízení, tedy z našeho pohledu zejména mobilních telefonů. Program byl vyvinut společností Kishonti LP, která se zabývá vývojem softwaru pro oblast sítí a mobilních komunikací.

Program provádí několik testů, které jsou zaměřeny na schopnosti mobilů související se zobrazováním. Výsledky testů aplikace JBenchmark shrne a stanoví výsledek v podobě čísla, které je součtem výsledků za dílčí testy. Prostřednictvím databáze těchto čísel lze pak provádět objektivní porovnání jednotlivých telefonů.

Tip: informace k programu jBenchmark najdete na stránkách www.jbenchmark.com

JBenchmark poprvé

První verze testovacího programu je určena pro zařízení, která používají edici Javy J2ME a profil MIDP 1.0. Program se skládá celkem z pěti několikasekundových testů, které prověří grafické schopnosti daného mobilu z několika různých stran.

První z testů vyzkouší rychlost vykreslování textu (text drawing speed). Na displeji telefonu se začnou vykreslovat nápisy „JBenchmark“, které jsou vyvedeny v různých barvách, v různé velikosti a rozličnými fonty písma. V levém horním rohu se zobrazují průběžné výsledky měřené rychlosti vykreslování. Druhý test se zaměřuje na vykreslování dvourozměrných objektů, a to pomocí vykreslování trojúhelníků a mnohoúhelníků v různých barvách. I zde se v levém rohu zobrazují průměrné výsledky.

Třetí poněkud náročnější test je soustředěn na vykreslování trojrozměrných objektů. Test se provádí prostřednictvím otáčení trojrozměrné krychle. Čtvrtá zkouška otestuje rychlost přímého vykreslování bez použití vyrovnávací paměti tak, že zaplní displej telefonu mnoha různobarevnými čtverečky. Poslední pátý test zobrazí jednoduchou animaci otáčející se planety Země, která je složena z obrázků formátu png.

Je otestováno, co teď

Po uplynutí všech testů program zobrazí tabulku s výsledky jednotlivých dílčích testů, celkový součet všech výsledků a také několik dalších užitečných informací, jako je např. verze Javy, počet barev, informace o paměti apod. Výsledky lze rovnou nahrát na internetový server, aby je bylo možné porovnat s ostatními telefony.

Program JBenchmark verze 1 si můžete zdarma stáhnout na této stránce

JBenchmark verze 2 

V únoru letošního roku byla uvolněna druhá verze testovacího programu JBenchmark 2.0. Vyvinula ji opět společnost Kishonti LP za spoluúčasti firem ATI Technologies, IBM, Smart-Fusion a iaSolution. Další verze programu je stejně jako předchozí určena především k testování schopností práce s grafikou u mobilních telefonů, které umějí využívat platformy Java edice J2ME, ale tentokrát je pozornost zaměřena na novější profil MIDP 2.0. 

Stejně jako první verze, je i druhé vydání JBenchmarku dostupné ke stáhnutí na domácích stránkách programu. Požadavky na zařízení, na kterém je možné spustit testování pomocí JBenchmark 2.0, jsou  tyto:

  • Java 2 Micro Edition (J2ME)
  • kompatibilita s MIDP 2.0
  • minimálně 160 kB volné paměti
  • schopnost instalovat 64 kB midlety v Javě

Podobně jako první verze testovacího programu provádí i druhá verze pět testů, které jsou ale většinou od předchozích odlišné.

První test v nové verzi programu se zaměřuje na manipulaci s obrázky. Hodnotí zacházení s RGB hodnotami barev a jejich vykreslování. Druhý test je podobný jako první z restů u předchozí verze programu a týká se tedy vykreslování textu. Třetí z testů se věnuje herním scénám (vykreslování hladin), čtvrtý test prověřuje 3D transformaci pomocí stínovaných trojrozměrných objektů a poslední pátá zkouška zkoumá schopnosti mobilu pokud jde o rychlost uživatelského rozhraní.

Jak je na tom můj mobil

Nakonec jsme připravili několik přehledných tabulek, které telefony řadí podle výsledků měření programem JBenchmark. K dispozici jsou výsledky měření jak pomocí starší, tak i novější verze programu. Podobnou tabulku najdete i na webu výrobce, zde se do ní plete množství mobilních zařízení, která se u nás neprodávají.

Ještě je třeba podotknout, že program JBenchmark se zaměřuje na testování především grafických a zobrazovacích schopností mobilních zařízení. Pokud vám jde třeba o rychlost provádění matematických operací, můžete si přečíst tento článek, který se týká jinak zaměřeného testovacího programu FloatTest. Je zde mimo jiné vysvětleno, jak je to vlastně s edicemi a profily Javy. 

Top 10: JBenchmark 2.0

Telefon výsledek rozlišení displeje
Motorola MPx220 1 537 176 × 180
Eurotel DataPhone II 435 240 × 248
Nokia 6230 292 128 × 96
Nokia 6630 246 176 × 144
Motorola MPx200 223 176 × 180
Sony Ericsson K700i 178 176 × 176
Sony Ericsson Z500 166 128 × 128
Nokia 7610 165 176 × 144
Sony Ericsson K500i 163 128 × 128
Handspring Treo 600 124 160 × 160

Top 10: JBenchmark 1.0

Telefon výsledek rozlišení displeje
Motorola MPx220 14 312 176 × 180
PalmOne Treo 600 6 053 160 × 144
Nokia 6630 5 969 176 × 144
Eurotel DataPhone II 4 233 240 × 248
Sony Ericsson K700i 3 931 176 × 176
Sony Ericsson K500i 3 789 128 × 128
Motorola MPx200 3 680 176 × 179
Sony Ericsson Z1010 3 618 176 × 182
Sony Ericsson Z500 3 386 128 × 128
Nokia 7610 2 704 176 × 144


Kompletní výsledky testu JBenchmark najdete v druhé kapitole tohoto článku

Témata článku: , Eurotel Dataphone III, LG C1100, LG C1200, Motorola E398, Motorola MPx200, Motorola MPx220, Motorola T720, Motorola T720i, Motorola V300, Motorola V500, Motorola V600, Motorola V80, Nokia 3100, Nokia 3200, Nokia 3300, Nokia 3410, Nokia 3510i, Nokia 3650, Nokia 5100, Nokia 5140, Nokia 6100, Nokia 6220, Nokia 6220 classic, Nokia 6230