Program JBenchmark slouží pro měření grafického výkonu mobilních telefonů s Javou. Přečtěte si, co všechno dokáže zjistit, a prohlédněte přehledné tabulky výsledků. Který mobil je nejrychlejší?
Kdo ho ještě nezná
Pro ty, kteří program JBenchmark ještě neznají nebo jej ještě nezkoušeli, je zde napřed stručné představení. Jedná se o testovací aplikaci, která je určena k prověřování a měření grafických schopností mobilních zařízení, tedy z našeho pohledu zejména mobilních telefonů. Program byl vyvinut společností Kishonti LP, která se zabývá vývojem softwaru pro oblast sítí a mobilních komunikací.
Program provádí několik testů, které jsou zaměřeny na schopnosti mobilů související se zobrazováním. Výsledky testů aplikace JBenchmark shrne a stanoví výsledek v podobě čísla, které je součtem výsledků za dílčí testy. Prostřednictvím databáze těchto čísel lze pak provádět objektivní porovnání jednotlivých telefonů.
Tip: informace k programu jBenchmark najdete na stránkách www.jbenchmark.com
JBenchmark poprvé
První verze testovacího programu je určena pro zařízení, která používají edici Javy J2ME a profil MIDP 1.0. Program se skládá celkem z pěti několikasekundových testů, které prověří grafické schopnosti daného mobilu z několika různých stran.
První z testů vyzkouší rychlost vykreslování textu (text drawing speed). Na displeji telefonu se začnou vykreslovat nápisy „JBenchmark“, které jsou vyvedeny v různých barvách, v různé velikosti a rozličnými fonty písma. V levém horním rohu se zobrazují průběžné výsledky měřené rychlosti vykreslování. Druhý test se zaměřuje na vykreslování dvourozměrných objektů, a to pomocí vykreslování trojúhelníků a mnohoúhelníků v různých barvách. I zde se v levém rohu zobrazují průměrné výsledky.
Třetí poněkud náročnější test je soustředěn na vykreslování trojrozměrných objektů. Test se provádí prostřednictvím otáčení trojrozměrné krychle. Čtvrtá zkouška otestuje rychlost přímého vykreslování bez použití vyrovnávací paměti tak, že zaplní displej telefonu mnoha různobarevnými čtverečky. Poslední pátý test zobrazí jednoduchou animaci otáčející se planety Země, která je složena z obrázků formátu png.
Je otestováno, co teď
Po uplynutí všech testů program zobrazí tabulku s výsledky jednotlivých dílčích testů, celkový součet všech výsledků a také několik dalších užitečných informací, jako je např. verze Javy, počet barev, informace o paměti apod. Výsledky lze rovnou nahrát na internetový server, aby je bylo možné porovnat s ostatními telefony.
Program JBenchmark verze 1 si můžete zdarma stáhnout na této stránce
JBenchmark verze 2
V únoru letošního roku byla uvolněna druhá verze testovacího programu JBenchmark 2.0. Vyvinula ji opět společnost Kishonti LP za spoluúčasti firem ATI Technologies, IBM, Smart-Fusion a iaSolution. Další verze programu je stejně jako předchozí určena především k testování schopností práce s grafikou u mobilních telefonů, které umějí využívat platformy Java edice J2ME, ale tentokrát je pozornost zaměřena na novější profil MIDP 2.0.
Stejně jako první verze, je i druhé vydání JBenchmarku dostupné ke stáhnutí na domácích stránkách programu. Požadavky na zařízení, na kterém je možné spustit testování pomocí JBenchmark 2.0, jsou tyto:
- Java 2 Micro Edition (J2ME)
- kompatibilita s MIDP 2.0
- minimálně 160 kB volné paměti
- schopnost instalovat 64 kB midlety v Javě
Podobně jako první verze testovacího programu provádí i druhá verze pět testů, které jsou ale většinou od předchozích odlišné.
První test v nové verzi programu se zaměřuje na manipulaci s obrázky. Hodnotí zacházení s RGB hodnotami barev a jejich vykreslování. Druhý test je podobný jako první z restů u předchozí verze programu a týká se tedy vykreslování textu. Třetí z testů se věnuje herním scénám (vykreslování hladin), čtvrtý test prověřuje 3D transformaci pomocí stínovaných trojrozměrných objektů a poslední pátá zkouška zkoumá schopnosti mobilu pokud jde o rychlost uživatelského rozhraní.
Jak je na tom můj mobil
Nakonec jsme připravili několik přehledných tabulek, které telefony řadí podle výsledků měření programem JBenchmark. K dispozici jsou výsledky měření jak pomocí starší, tak i novější verze programu. Podobnou tabulku najdete i na webu výrobce, zde se do ní plete množství mobilních zařízení, která se u nás neprodávají.
Ještě je třeba podotknout, že program JBenchmark se zaměřuje na testování především grafických a zobrazovacích schopností mobilních zařízení. Pokud vám jde třeba o rychlost provádění matematických operací, můžete si přečíst tento článek, který se týká jinak zaměřeného testovacího programu FloatTest. Je zde mimo jiné vysvětleno, jak je to vlastně s edicemi a profily Javy.
Top 10: JBenchmark 2.0
Telefon |
výsledek |
rozlišení displeje |
Motorola MPx220 |
1 537 |
176 × 180 |
Eurotel DataPhone II |
435 |
240 × 248 |
Nokia 6230 |
292 |
128 × 96 |
Nokia 6630 |
246 |
176 × 144 |
Motorola MPx200 |
223 |
176 × 180 |
Sony Ericsson K700i |
178 |
176 × 176 |
Sony Ericsson Z500 |
166 |
128 × 128 |
Nokia 7610 |
165 |
176 × 144 |
Sony Ericsson K500i |
163 |
128 × 128 |
Handspring Treo 600 |
124 |
160 × 160 |
Top 10: JBenchmark 1.0
Telefon |
výsledek |
rozlišení displeje |
Motorola MPx220 |
14 312 |
176 × 180 |
PalmOne Treo 600 |
6 053 |
160 × 144 |
Nokia 6630 |
5 969 |
176 × 144 |
Eurotel DataPhone II |
4 233 |
240 × 248 |
Sony Ericsson K700i |
3 931 |
176 × 176 |
Sony Ericsson K500i |
3 789 |
128 × 128 |
Motorola MPx200 |
3 680 |
176 × 179 |
Sony Ericsson Z1010 |
3 618 |
176 × 182 |
Sony Ericsson Z500 |
3 386 |
128 × 128 |
Nokia 7610 |
2 704 |
176 × 144 |
Kompletní výsledky testu JBenchmark najdete v druhé kapitole tohoto článku