Mobilní operátor roku 2004: a vítězem je...

Minulý týden skončil druhý ročník průzkumu Mobilní operátor roku. Zúčastnili se ho čtenáři MobilManie a tištěných Mobilit, kteří prostřednictvím odpovědí na otázky z mnoha úhlů hodnotili všechny tři české mobilní operátory. A jaké jsou výsledky?

Smyslem průzkumu, který stejně jako loni proběhl mezi čtenáři MobilManie a Mobilit, bylo zjistit, který mobilní operátor je v různých kategoriích nejlepší, který průměrný a který nemá příliš dobrou pozici. Letošního ročníku Mobilní operátor roku 2004 se zúčastnilo 9 785 respondentů.

V článku napřed najdete stručné výsledky. V dalších částech popíšu metodiku zpracování dat, na data se podíváme podrobněji a zjistíte například, jak hlasovali uživatelé jednotlivých operátorů. Díky loňské anketě, kde jsme položili v podstatě stejnou sestavu otázek, je také možné sledovat, jak se změnil postoj čtenářů našich médií k českým operátorům.

Mobilní operátor roku 2004 je Oskar

Celkové výsledky
1. Oskar 41 % loni 38 %
2. Eurotel 31 % loni 33 %
3. T-Mobile 28 % loni 29 %

Pořadí operátorů se ve srovnání s loňským ročníkem průzkumu nezměnilo, dokonce se mírně prohloubily rozdíly. Podívejte se nyní, jak dopadly odpovědi na jednotlivé otázky, ze kterých jsme spočítali celkový výsledek.

1. Který mobilní operátor má nejlepší služby?

Celkové výsledky
1. Eurotel 42 % loni 40 %
2. T-Mobile 33 % loni 35 %
3. Oskar 25 % loni 25 %

2. Který mobilní operátor má nejvýhodnější ceny za telefonování a další služby?

Celkové výsledky
1. Oskar 60 % loni 58 %
2. T-Mobile 29 % loni 33 %
3. Eurotel 12 % loni 9 %

3. Který mobilní operátor má nejpřehlednější a nejlépe použitelné cenové programy?

Celkové výsledky
1. Oskar 50 % loni 50 %
2. T-Mobile 30 % loni 31 %
3. Eurotel 20 % loni 20 %

4. Který mobilní operátor má nejlepší pokrytí signálem?

Celkové výsledky
1. Eurotel 55 % loni 54 %
2. T-Mobile 31 % loni 33 %
3. Oskar 14 % loni 14 %

5. Který mobilní operátor představil nejvíc technologických novinek?

Celkové výsledky
1. Eurotel 51 % loni 53 %
2. T-Mobile 40 % loni 39 %
3. Oskar 8 % loni 8 %

6. Který mobilní operátor má nejlepší reklamní kampaně?

Celkové výsledky
1. Oskar 55 % loni 51 %
2. Eurotel 23 % loni 26 %
3. T-Mobile 22 % loni 23 %

7. Který mobilní operátor má nejlepší vztah k zákazníkům?

Celkové výsledky
1. Oskar 47 % loni 45 %
2. Eurotel 26,7 % loni 27,6 %
3. T-Mobile 26,6 % loni 27,8 %

8. Který mobilní operátor má nejlepší nabídku telefonů?

Celkové výsledky
1. Eurotel 34 % loni 29 %
2. T-Mobile 33 % loni 38 %
3. Oskar 32 % loni 33 %

9. Který mobilní operátor má nejlepší věrnostní programy?

Celkové výsledky
1. Eurotel 44 %
2. T-Mobile 34 %
3. Oskar 22 %

10. Který mobilní operátor je vám nejsympatičtější?

Celkové výsledky
1. Oskar 47 % loni 46 %
2. T-Mobile 28 % loni 30 %
3. Eurotel 25 % loni 24 %

11. Který operátor se za poslední rok nejvíc zlepšil?

Celkové výsledky
1. Oskar 64 % loni 60 %
2. T-Mobile 19 % loni 23 %
3. Eurotel 17 % loni 17 %

12. Který operátor se za poslední rok nejvíc zhoršil?

Celkové výsledky
1. T-Mobile 47 % loni 55 %
2. Eurotel 39 % loni 31 %
3. Oskar 14 % loni 14 %

Co ukazují výsledky průzkumu?

Jak je možné, že výsledky průzkumu ukazují často úplně něco jiného, než vyplývá z oficiálních dat, jako jsou finanční výsledky nebo počty zákazníků mobilních operátorů? Mohu zopakovat stejné věty jako loni. Důvodem bude, že průzkum neproběhl mezi běžnými průměrnými uživateli mobilních telefonů, respondenty byli čtenáři specializovaných médií. Ti se aktivně zajímají o mobilní telefonování a umí se kvalifikovaně rozhodnout, co je pro ně nejvýhodnější. Svůj názor mají podložený zkušenostmi nebo vlastní analýzou, při rozhodování berou v úvahu jiná kritéria než běžní uživatelé mobilních telefonů, méně na ně zřejmě také působí reklama.

Zpracování výsledků a hodnocení

Ještě než dojdeme k bližší analýze výsledků průzkumu Mobilní operátor roku 2004, popíšu způsob zpracování dat.

Z hlasování textovou zprávou jsme vyřadili duplicity a vícenásobné hlasy poslané z jednoho telefonního čísla. V případě průzkumu na internetu byla vyřazena vícenásobná hlasování osob se stejnými jmény a e-maily a také odpovědi, které byly úplně stejné a ve velmi krátké době po sobě přišly ze stejných IP adres. Tentokrát jsme nevyřazovali zaměstnance mobilních operátorů. S rozvojem GPRS se už nedají dobře odlišit od běžných čtenářů. 

U většiny otázek bylo úkolem seřadit mobilní operátory od nejlepšího k nejhoršímu. Při hodnocení jsme operátorovi na prvním místě přiřadili dva body, operátorovi na druhém místě jeden bod a poslední nezískal nic. U otázek, kde stačila jedna odpověď, jsme přiřazovali dva body. U každé otázky jsme pro každého operátora sečetli body, které získal. Ten, kdo jich měl nejvíc, vyhrál – výsledky prezentujeme v procentuálním vyjádření.

Pro celkový výsledek a titul Mobilní operátor roku 2004 jsme procentuální výsledky získané v předchozím kroku brali jako body. U jednotlivých operátorů jsme sečetli procenta u všech otázek a odečetli výsledek u otázky „12. Který operátor se za poslední rok nejvíce zhoršil?“. Ta se jako jediná projevila negativně. Opět jsme získali celkový počet bodů a operátor, který jich měl nejvíc, vyhrál. Výsledky opět prezentujeme v procentuálním vyjádření.


V další kapitole zjistíte, jak na jednotlivé otázky odpovídali zákazníci jednotlivých operátorů. Zjistíte také, kdo by byl mobilní operátor roku, kdyby bylo jen na uživatelích Eurotelu, Oskara nebo T-Mobilu

Témata článku: , Nokia 9500, Mobil, Operátor, Příští ročník, Celkový výsledek, MOBI, Vítěz, Loňský ročník, Mobilní operátor, Námitka, Rok, Běžný průměr, Předchozí krok