Revoluce: komunikující auta a policie s ovladačem

V USA sází na auta, která si vyměňují informace o rychlosti, směru jízdy či aktuální pozici vozu. V Evropě se mluví o ovladačích, které policii umožní zastavit auto na dálku.
Revoluce: komunikující auta a policie s ovladačem

O záměru povolit nasazení komunikační technologie V2V (vehicle to vehicle) informoval ředitel amerického Národního úřadu pro bezpečnost silničního provozu David Friedman. „Až se tyto technologie všeobecně zavedou, může to znamenat revoluci v bezpečnosti silniční dopravy,“ doplnil Friedman. Jeho úřad plánuje v nejbližší době zahájit první kroky vedoucí k právnímu zakotvení využití této technologie v chytrých vozech.

Nová technologie umožňuje automobilům si na silnicích vyměňovat základní údaje o rychlosti, směru a aktuální poloze, a to až desetkrát za sekundu. Podle odhadů NHTSA by tato výměna informací mohla zabránit až osmdesáti procentům srážek, které nekončí zraněním či smrtí řidiče.

Klepněte pro větší obrázek 
Konec policejních honiček má umožnit systém vypnutí motoru na dálku (foto: Lotus)

Osobní data zůstanou tabu

Vyměňovaná data se nemají týkat osobních údajů řidiče ani vozu. Automobily budou moci tato zařízeními identifikovat jen v případech, kdy to bude nezbytné k řešení nebezpečné dopravní situace, ujistil úřad.

Ten nyní dokončuje analýzu dat shromážděných během ročního pilotního programu testování V2V v okolí Detroitu. V rámci něj výzkumníci vybavili testovanými bezdrátovými zařízeními zhruba 3000 osobních a nákladních vozů a autobusů.

Klepněte pro větší obrázek
V2V v praxi: Vozy se navzájem informují o své jízdě a počítač tak může vyhodnotit riziko kolize (Foto: U.S. Department of Transportation)

Propojení vozidel povede také ke vzniku úplně nového a extrémně přesného systému informování řidičů o aktuálních dopravní situaci či výskytu dopravních nehod. Aliance automobilových výrobců nicméně upozornila, že ještě bude nutné vyřešit otázky zabezpečení a soukromí údajů, cenovou dostupnost nové technologie i právní a regulační rámec.

Vypnout motor na dálku

Svůj vlastní výklad a zapojení technologie, která by měla zvýšit bezpečnost dopravy na evropských silnicích, připravuje také Evropská unie. Jak nedávno upozornil britský portál Autoexpress.co.uk, evropská síť Enlets přišla s plánem na zabudování dálkově ovládaných „vypínačů“ motorů do automobilů.

Pokud by policie či jiné donucovací orgány potřebovaly zmíněný vůz zastavit, požádaly by centrálu o dálkové vypnutí motoru stíhaného vozu. Technologie má být dostupná do šesti let.

Univerzální dálkový systém, který umožní zastavit stíhaný vůz na dálku má policistům ulehčit práci a zamezit nebezpečným honičkám. „Auta na útěku jsou velmi nebezpečná pro chodce i ostatní vozy v provozu. Policisté zatím nemají prakticky žádný prostředek, jak pronásledované řidiče zastavit a při honičkách dochází často k nehodám,“ píše se ve zprávě. Entles zároveň hovoří o zlepšení technologií automatického rozpoznávání SPZ a sdílení zpravodajských informací. Projekt podle informací britského portálu podporuje ministerstvo vnitra, úředníci i policisté.

Témata článku: Technologie, Koncepty, Osobní data, Revoluce, Komunikační technologie, Evropská síť, Národní úřad, Auto, Ovladač

Určitě si přečtěte

Fotosouboj generací: Nokia 8 vs. Nokia Lumia 1020. Která fotí lépe?

Fotosouboj generací: Nokia 8 vs. Nokia Lumia 1020. Která fotí lépe?

** Nová Nokia opět navazuje spolupráci s výrobcem fotooptiky Zeiss ** Noklia 8 vsadila na dvojici 13 Mpx snímačů ** Stejné rozlišení má i čelní kamerka

Včera | Měchura Milan | 14

Slo-mo v mobilu? Tisíc snímků za sekundu je jen začátek, čekají nás fantastické věci

Slo-mo v mobilu? Tisíc snímků za sekundu je jen začátek, čekají nás fantastické věci

** Zpomalený záběr je funkce, která naráží na hranice hardwaru. ** Současný top mobil umí 960 fps, ale jen na 0,2 sekundy. Proč? ** Profi technologie jsou o světelné roky dál. Zmíníme ty nejzajímavější.

12.  11.  2017 | Holčík Tomáš, Kůžel Filip | 11