SMS jsou na vrcholu, mladí jich posílají tisíce

Mysleli jste si, že krátké textové zprávy patří do starého železa? Chyba lávky, SMS jsou celosvětově na samém vrcholu popularity. Čím to?

Ač se to může zdát přehnané a leckdo může mít pochybnosti, textovková revoluce vrcholí. Možná si řeknete, že toho zase tolik nepošlete, ale mějte na paměti, že Česká republika je "specifický trh" se specifickými cenami. Za velkou louží se prosazuje opačný trend, SMSky jsou tam na vzestupu a mladí jich posílají tisíce měsíčně.

Klepněte pro větší obrázek
Dívky ve věku 13 až 17 let jsou SMS rekordmankami, měsíčně zvládnou poslat v průměru 4 050 zpráv

Ostatně jak píše Wall Street Journal (WSJ), mladí Američané ve věku 13 až 17 let pošlou a obdrží v průměru 3 339 SMS měsíčně, což je více než sto každý den – každých 10 minut, když zrovna nespí. Současně jde o 8% nárůst oproti minulému roku. Deník WSJ odkazuje na šetření analytiků ze společnosti Nielsen.

Textují všichni, volá se méně

Zpráva monitorující druhý kvartál letošního roku vypovídá o prudkém nárůstu textování i u starších lidí, konkrétně ve skupině od 45 do 54 let pošle každý jedinec v průměru 323 zpráv, což je o 75 % více než za stejné období loni. Výrazný nárůst textování lze připisovat jistému posunu vnímání mobilního telefonu jako takového, telefonní funkce jednoduše ustupují do pozadí a jednou možná přijde doba, kdy bude samotné telefonování jen jedna z řady funkcí mobilu.


Průměrné textování dle věkových skupin měsíčně (modrá barva zobrazuje loňské druhé čtvrtletí, oranžová to letošní)

Společnost Nielsen na žádost WSJ dále prověřila telefonní účty šedesáti tisíc zákazníků z USA a ukázalo se, že lidí volají čím dál tím méně. Průměrný počet přijatých či uskutečněných hovorů činil za letošní rok 188 měsíčně, což je čtvrtinový propad v porovnání s výsledky starými tři roky. Meziroční propad činil jen 5 %, ale ve věkové skupině 18 až 24 let to bylo meziročně rovných 17 %.

Krátké textové zprávy známé jako SMS (Short Message Service) zatěžují síť operátora méně než hovory a stojí méně. Nevýhodou ale zůstává nutnost sdělení zhustit do omezeného počtu znaků a nemožnost dát najevo bezprostřední emoce, takže při tomto stylu komunikace dochází častěji k nedorozumění či nepochopení.

Miliarda SMS z Facebooku

Jiný nedávno realizovaný průzkum na vzorku dvou tisíc vysokoškolských studentů zkoumal jejich postoj k volání a SMS. Závěr říká, že převládajícím zájmem studentů bylo předat informaci co nejrychleji a s co nejnižším počtem slov je to jen možné. „To, co mají na svých mobilních přístrojích nejraději je, že mají na dosah ostatní. Naopak to na čem jim záleží nejméně je možnost ostatních spojit se s nimi,“ poznamenala Naomi Baron, profesorka lingvistiky na Americké Univerzitě ve Washingtonu DC.

Klepněte pro větší obrázek
Mladí Američané skoro nevolají, místo invazivního hovoru volí raději levnější textovku

Za vzrůstem popularity textování stojí do značné míry také obliba sociálních sítí. Sociální sítě jako například Twitter nutí lidi k co nejúspornějšímu vyjadřování, které musí v jeho případě smrsknout do 140 znaků. Mnoho uživatelů oddaných Facebooku a Twitteru se nechává informovat prostřednictvím SMS, pokud jim někdo pošle zprávu. A že takových případů není málo dokládají i data tamějších operátorů. Měsíčně jdou tyto „upozorňovací SMS“ do stovek milionů kusů.

Zástupce amerického AT&T pro WJS uvedl, že v říjnu loňského roku bylo takových zpráv ze sociálních sítí na 400 milionů a letos v září se toto číslo více jak zdvojnásobilo na jednu miliardu. I do budoucna lze počítat s nárůstem, vždyť jen Twitter hlásí zhruba dvě miliardy nových zpráv každý měsíc.

S popularitou SMS jde ruku v ruce ekonomická situace. Textovky zatěžují méně síť operátorů než-li hovory, nestojí tolik a vyjdou uživatele levněji. Do úvahy je ovšem třeba zahrnout také poněkud rozdílné cenové poměry, které na rozdíl od České republiky panují nejen v USA, ale konečně i všude jinde. Jiný americký operátor Sprint Nextel na zhoršené ekonomické poměry zareagoval přetvořením svého virtuála Virgin Mobile v nízkonákladového poskytovatele mobilních služeb.

Američané si pískají, tarify je stojí pár babek

Pro segment textovkářů ušil na tarif na míru: SMS a data neomezeně plus 300 minut na volání do všech sítí jen za 25 dolarů, tedy zhruba 450 Kč. Vyšší varianta tarifu Beyond Talk obsahuje o 900 minut na volání více a dražší je jen o 15 dolarů (270 Kč). No a nejvyšší tarif za 60 babek měsíčně má neomezeně úplně vše – tedy volání, data i SMS a to jen za necelých jedenáct stovek českých korun. Ptáte se na cenu u nás? Nejlevněji u Vodafone za 3 725 Kč, ale na data dostane FUP 3 GB.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Textovky jsou oblíbené také proto, že jsou levné. Mezi cenami v tuzemsku a v Americe je ale rozdíl...

Dalším faktorem na kterém dle výzkumu Nielsenu záleží je příslušnost k etniku. Studie uvádí, že běloši pošlou v průměru 556 zpráv měsíčně, Hispánii 767 a černoši 780 SMS. Vysvětlení je prosté, jednoduše i na tomto poli se odráží ekonomické disproporce. Ken Eisner, výkonný ředitel neziskovky One Economy říká: „Pokud nemáte PC či laptop a přístup na internet 24 hodin denně, sedm dní v týdnu, hledáte jiné komunikační kanály.

Textová komunikace přerůstá tu verbální a mění způsob, kterým na sebe vzájemně působíme, shodují se vědci. Obtížná sdělení raději textujeme, když se chceme vyhnout očnímu kontaktu, sklopíme oči k displeji mobilu a vytváříme vlastní zkratkový jazyk, kterému ne každý porozumí. Mimochodem, právě to byl jeden z důvodů, proč SMS přežily v raném stádiu svého komerčního nasazení – mladí si tento způsob komunikace oblíbili, jelikož ho jejich rodiče neznali a nerozuměli mu.

Nevolají ani zadarmo

Anne McAndrews, jednadvacetiletá studentka marketingu na bostonské Emerson College říká, že se svými přáteli téměř nikdy nemluví po telefonu. „Kdybych měla někomu zavolat, to by muselo být naléhavé,“ říká. „V opačném případě je to hrubé a invazivní.“ Navštěvuje třídu sociálního marketingu, do které Sprint věnoval nejnovější telefony HTC Evo a Epic. Studenti je mají zapůjčeny zdarma včetně neomezeného volání, SMS a datových přenosů. „Udělali nějaký fotky a nahráli je na web, pak o nich napsali na Twitteru, ale myslím, že jsem neviděl ani jednoho z nich uskutečnit ani jediný hovor,“ vypověděl profesor David Gerzof.

Čtěte také: SMS slaví 25 let

Dříve přitom nebyly SMS v USA tak populární jako v Evropě a v Asii. Americké telekomunikační společnosti ale zapracovali na propagaci a nabídli zákazníkům zvýhodněné SMS tarify, když už to vypadalo, že se zprávy za velkou louží neprosadí. Milníkem byl v USA rok 2003, kdy se tamější operátor AT&T zapojil do sponzoringu soutěže American Idol, ve které se hlasovalo přes SMS. Tímto tahem se SMS vrátily zpět do hry.

Graf znázorňující průměrné počty provolaných minut měsíčně dle věkových skupin, modrá barva zobrazuje loňské druhé čtvrtletí, oranžová to letošní

Textovky si osvojili i starší generace a rodičům se tak otevřel nový kanál jak komunikovat se svými dospívajícími dětmi i když se psaní textovek prý učili tajně v koupelně nebo pod stolem, aby je nikdo neviděl. Hlasová konverzace samozřejmě nikdy nevymizí, existuje mnoho lidí, třeba řídících pracovníků, kteří potřebují být na telefonu neustále. A rodí se i služby kombinují oba způsoby komunikace, třeba Google Android umí rozpoznat slova a převést hlas na psaný text, ale jak říká Bill Byrne z Googlu: „Pro zkušené rychlopsáče to není zajímavé“.

Nebo James Siminoff, který šel pro změnu opačnou cestou. Vytvořil software, který přepsal do textové podoby hlasové vzkazy z hlasové schránky. Se svým nápadem ale také není příliš úspěšný, jak sám nyní říká: „Hlasová schránka je v současné digitální době zkrátka překonaná.“

A jak jste na tom vy? Textuje či spíše voláte? Anebo místo drahých SMS komunikujete raději po ICQ či Facebooku? Jaký je váš měsíční rekord v počtu odeslaných SMS a kolik jich pošlete v průměru?

Diskuze (11) Další článek: LTE: za hranicemi budují, ČR vyčkává

Témata článku: , , Druhý kvartál, Styl komunikace, Oční kontakt, Tis, Nejnovější telefon, Virgin Mobil, Posila, Průměrný počet, Tisíc, Naomi, Short message service, Opačný trend, Washington DC, Vysokoškolský student, Vrchol