Telefónice O2 poklesl zisk, nové zákazníky přilákala na mobilní internet

Telefónice O2 poklesl zisk, nové zákazníky přilákala na mobilní internet

Telefónica O2 vykázala za první čtvrtletí tohoto roku čistý zisk 1,74 miliardy korun, což je meziročně o 13,5 procenta méně. Společnost o tom informovala v tiskové zprávě. Podle společnosti je propad čistého zisku způsoben hlavně propadem provozního zisku před odpisy a amortizací. Ten dosáhl v prvním čtvrtletí roku 2011 výše 5,07 miliardy korun, což je o 5,2 procenta meziročně méně.

Počet zákazníků smluvních mobilních služeb se v prvním čtvrtletí 2011 zvýšil o 36 tisíc a byl nadále tažen nárůstem počtu zákazníků mobilního internetu. Počet zákazníků vysokorychlostního internetu ADSL vzrostl meziročně o 11,5 procenta na 829 tisíc; v prvním čtvrtletí 2011 jejich počet vzrostl o 23 tisíc, o 29,2 procenta meziročně více. Počet pevných linek se nadále snížil, v prvním čtvrtletí 2011 o 30 tisíc, o 9,7 procenta meziročně méně.

Konsolidované výnosy poklesly v prvním čtvrtletí 2011 meziročně o 6,3 procenta na 12,866 mld. Kč, zejména kvůli dalšímu snížení mobilních terminačních poplatků, pokračujícím konkurenčním tlakům a pomalému oživení zákaznické spotřeby v mobilním segmentu. Výnosy ve fixním segmentu zůstaly nadále pod tlakem díky nižším výnosům z ICT služeb.


Kompletní provozní výsledky z tiskové zprávy:

Konsolidované finanční výsledky

Celkové konsolidované výnosy z podnikání se v prvním čtvrtletí roku 2011 snížily meziročně o 6,3 % na 12 866 mil. Kč. Finanční výsledky skupiny ovlivnilo další snížení mobilních terminačních poplatků, pokračující konkurenční tlaky zejména v mobilním segmentu, pomalé oživení zákaznické spotřeby ve všech segmentech a nižší ICT výnosy. Výnosy z podnikání v segmentu pevných linek klesly v prvním čtvrtletí roku 2011 meziročně o 8,3 % (méně než ve čtvrtém čtvrtletí 2010) na 5 643 mil. Kč. Výnosy z podnikání mobilního segmentu v České republice poklesly ve stejném období meziročně o 8,6 % na 6 422 mil. Kč (o 5,0 % bez zahrnutí vlivu snížení mobilních terminačních poplatků). Naproti tomu výnosy na Slovensku rostly nadále významným tempem a v prvním čtvrtletí roku 2011 se meziročně zvýšily o 53,5 % na 34,6 mil. EUR.

V prvním čtvrtletí pokračovala společnost ve svém úsilí efektivně vynakládat provozní náklady s cílem maximálně kompenzovat pokles výnosů. Přes nárůst komerčních aktivit zejména v oblasti mobilního vysokorychlostního internetu poklesly konsolidované provozní náklady meziročně o 4,9 % na 7 835 mil. Kč. Za zmínku opět stojí meziroční pokles mzdových nákladů o 10,3 %, který potvrzuje pozitivní dopad restrukturalizačního programu realizovanému v roce 2010. Také v tomto roce bude společnost pokračovat v optimalizaci počtu zaměstnanců s cílem dále zvýšit efektivitu v této oblasti. V této souvislosti zaúčtovala v prvním čtvrtletí 2011 rezervu na restrukturalizaci ve výši 158 mil. Kč, méně než v prvním čtvrtletí roku 2010 (381 mil. Kč).

Konsolidovaný provozní hospodářský zisk před odpisy a amortizací (OIBDA) dosáhl v prvním čtvrtletí roku 2011 výše 5 070 mil. Kč, o 5,2 % meziročně méně, což je méně než tempo poklesu výnosů. OIBDA marže vzrostla o 0,5 procentního bodu a v prvním čtvrtletí roku 2011 dosáhla výše 39,4 %. Podobně jako ve třetím a čtvrtém čtvrtletí roku 2010 zaznamenala Telefónica O2 Slovakia v prvním čtvrtletí roku 2011 kladný provozní zisk OIBDA, který dosáhl jednotek milionů EUR. Konsolidovaný provozní zisk OIBDA upravený pro účely odhadu klesl v prvním čtvrtletí 2011 meziročně o 4,1 % (tedy v rozmezí celoročního cíle -1 % až -5 %) na 5 330 mil. Kč, zatímco OIBDA marže vzrostla o téměř jeden procentní bod na 41,3 % díky již výše uvedeným aktivitám vedoucích ke snížení nákladů a zlepšení ziskovosti na Slovensku.

V důsledku zaúčtování zrušení ztráty ze snížení hodnoty aktiv ve třetím čtvrtletí v roce 2010 došlo k nárůstu hrubé hodnoty dlouhodobých aktiv, což vedlo ke zvýšení odpisů hmotných a nehmotných aktiv v prvním čtvrtletí roku 2011 meziročně o 4,2 %. Konsolidovaný čistý zisk dosáhl v prvním čtvrtletí roku 2011 výše 1 740 mil. Kč, meziročně o 13,5 % méně, zejména díky nižšímu provoznímu zisku OIBDA a vyšším odpisům hmotných a nehmotných aktiv.

Konsolidované investice dosáhly v prvním čtvrtletí 2011 výše 1 128 mil. Kč, meziročně o 3,9 % více. V souladu se svojí strategií směřovat své investice do růstových oblastí pokračovala společnost v investicích do rozšiřování kapacity a zvyšování kvality své mobilní vysokorychlostní mobilních sítě. Jak bylo zveřejněno již na začátku roku, společnost uzavřela smlouvu se společností T-Mobile o sdílení 3G sítí. Smlouva se týká rozšíření pokrytí 3G sítě do v současné době nepokrytých oblastí s cílem zvýšit dostupnost mobilních datových služeb většímu počtu zákazníků a současně zefektivnit vynaložení investičních nákladů na rozvoj sítí. Kromě toho společnost v průběhu prvního čtvrtletí 2011 urychlila investice do zdokonalení fixní sítě vysokorychlostního internetu a 9. května 2011 uvedla na trh služby založené na technologii VDSL. Cílem tohoto zkvalitnění fixních sítí je posílení pozice na vysoce konkurenčním trhu fixního vysokorychlostního přístupu k internetu v České republice. Nová technologie nabídne zákazníkům výrazně vyšší rychlosti připojení a bude k dispozici zhruba pro polovinu domácností v České republice. Dále skupina zvýšila meziročně investice na Slovensku kvůli dalším investicím do rozvoje vlastní sítě v souvislosti se spuštěním služeb na bázi 3G, které je plánováno na konec druhého čtvrtletí tohoto roku.

Výše volných hotovostních toků poklesla v prvním čtvrtletí roku 2011 meziročně mírně o 1,9 % na 2 819 mil. Kč. Tento pokles je kombinací nárůstu hotovostních toků souvisejících s provozní činností o 3,0 % a nižší zaplacené daně z příjmu, která plně nekompenzovala vyšší platby za investice.

Celková výše konsolidovaného finančního dluhu dosáhla k 31. březnu 2011 výše 3 067 mil. Kč, což přestavuje nárůst o 1,4 % oproti konci roku 2010. Objem hotovosti a peněžních ekvivalentů dosáhl výše 7 644 mil. Kč oproti 4 798 mil. Kč na konci roku 2010, díky pokračujícím silným hotovostním tokům, které skupina generuje.

Přehled mobilního segmentu v České republice

V prostředí intenzivní konkurence zaznamenala společnost v prvním čtvrtletí 2011 pokračující nárůst počtu smluvních mobilních zákazníků, díky rostoucí oblibě nabídky mobilního internetu. Finanční výsledky byly negativně ovlivněny dalším snížením mobilních terminačních poplatků (meziročně o 30,1 %), silnou konkurencí a pomalým oživením zákaznické spotřeby.

Celkový počet mobilních zákazníků dosáhl k 31. březnu 2011 výše 4 827 tisíc, meziročně o 2,5 % méně, zejména z důvodu dalšího poklesu zákazníků předplacených služeb. Kromě toho byl meziroční vývoj ovlivněn jednorázovým snížením počtu smluvních zákazníků s nízkou mírou aktivity o 111 tisíc zákazníků ve druhém čtvrtletí 2010. Bez tohoto jednorázového snížení by celkový počet zákazníků meziročně poklesl mírně o 0,3 %. V prvním čtvrtletí roku 2011 se počet mobilních zákazníků snížil o 12 tisíc, tedy méně než v předchozím čtvrtletí (4Q 2010).

Počet smluvních zákazníků vzrostl meziročně o 1,5 % na 2 899 tisíc na konci prvního čtvrtletí 2011 (o 5,3 % více bez jednorázového snížení o neaktivní zákazníky ve druhém čtvrtletí 2010). Čistý přírůstek v prvním čtvrtletí 2011 dosáhl 35,9 tisíc, zejména díky pokračující migraci zákazníků z předplacených služeb na tarifní a pozitivnímu vlivu nárůstu zákazníků mobilního internetu. Na konci března 2011 tak podíl smluvních zákazníků na celkovém počtu dosáhl 60,1 %, což představuje meziroční nárůst o 2,4 procentní body. Počet aktivních zákazníků předplacených služeb dosáhl ke konci prvního čtvrtletí 2011 výše 1 927 tisíc, meziročně o 8,0 % méně. V průběhu prvního čtvrtletí 2011 klesl jejich počet o 47,9 tisíc, což představuje zlepšení oproti 62,6 tisícům ve čtvrtém čtvrtletí roku 2010.

V prvním čtvrtletí 2011 dosáhla celková průměrná měsíční míra odchodu zákazníků (tzv. churn) výše 1,99 %, což představuje meziroční snížení o 0,2 procentního bodu, zejména díky zlepšení průměrné měsíční míry odchodu zákazníků předplacených služeb. To je výsledkem zaměření společnosti na získávání zákazníků s vyšší kvalitou a úspěch věrnostního programu, v rámci něhož jsou zákazníci odměňováni při pravidelném dobití kreditu. Celkový mobilní hlasový provoz v České republice v prvním čtvrtletí roku 2011 vzrostl meziročně o 1,5 % na 2 159 milionů minut.

Průměrný měsíční výnos na zákazníka ARPU dosáhl v prvním čtvrtletí roku 2011 výše 424,5 Kč, meziročně o 7,6 % méně. Bez vlivu snížení mobilních terminačních poplatků by to bylo o 3,8 %. Hlavním důvodem tohoto poklesu je pokles hlasového ARPU z důvodu přetrvávajících konkurenčních tlaků a pomalé oživení zákaznické spotřeby. ARPU zákazníků smluvních služeb dosáhl v prvním čtvrtletí roku 2011 výše 588,8 Kč, meziročně o 10,1 % méně (o 6,6 % méně bez vlivu snížení mobilních terminačních poplatků), zatímco ARPU zákazníků předplacených služeb klesl o 7,8 % na 181,9 Kč (o 2,7 % bez vlivu snížení mobilních terminačních poplatků). ARPU zákazníků datových služeb poklesl meziročně o 1,3 % na 115,2 Kč, díky poklesu cen datového roamingu a většímu počtu SMS/MMS zahrnutých v měsíčním paušálu. Nicméně, bez těchto dvou faktorů (datový roaming, SMS a MMS) by datový ARPU vzrostl meziročně o 5,8 % z důvodu rostoucí zákaznické báze mobilního internetu.

Celkové výnosy z podnikání mobilního segmentu klesly v prvním čtvrtletí roku 2011 meziročně o 8,6 % na 6 422 mil. Kč a výnosy ze služeb o 9,3 %, díky již zmíněnému poklesu mobilních terminačních poplatků, konkurenčním tlakům, pomalému oživení spotřeby a nižším cenám datového roamingu. Pokles mobilních terminačních poplatků snížil výnosy ze služeb v prvním čtvrtletí roku 2011 o 3,8 procentních bodů. Přes meziroční nárůst odchozího hlasového provozu o 1, 5% se výnosy z hovorného snížily meziročně o 15,0 % na 1 733 mil. Kč. Podobně jako v předchozích čtvrtletích stál za tímto poklesem vyšší počet zákazníků využívající neomezené tarify a konkurenční tlaky. Výnosy z propojení poklesly meziročně o 27,1 % na 683 mil. Kč, zejména díky dalšímu snížení mobilních terminačních poplatků a nižšímu příchozímu hlasovému provozu. Ostatní výnosy (včetně výnosů z SMS a MMS, datových a ostatních služeb) poklesly dohromady meziročně o 2,6 % na 1 753 mil. Kč v prvním čtvrtletí roku 2011, zejména díky nižším cenám datového roamingu a většímu počtu SMS a MMS zahrnutých v měsíčním paušálu. Bez zahrnutí SMS, MMS a datového roamingu by však tyto výnosy vzrostly meziročně o 5 %.

Přehled segmentu pevných linek

Segment pevných linek v prvním čtvrtletí 2011 zaznamenal solidní růst počtu zákazníků vysokorychlostního internetu a další zpomalení poklesu pevných linek. Stejně jako v předchozích čtvrtletích pokračoval pokles výnosů z tradičních hlasových služeb, který nebyl plně kompenzován nárůstem výnosů ze služeb vysokorychlostního internetu. Finanční výsledky v prvním čtvrtletí byly dále ovlivněny nižšími výnosy z ICT služeb.

Celkový počet pevných linek poklesl k 31. březnu 2011 meziročně o 5,7 % na 1 639 tisíc. V prvním čtvrtletí 2011 poklesl jejich počet o 29,9 tisíc (o 9,7 % méně než v prvním čtvrtletí roku 2010), díky nárůstu počtu zákazníků využívajících služeb vysokorychlostního internetu bez hlasového paušálu (tzv. naked ADSL) a nárůstu počtu VoIP linek pro korporátní zákazníky.

Počet přípojek ADSL vzrostl do konce března 2011 meziročně o 11,5 % na 829 tisíc, když se jejich počet v prvním čtvrtletí 2011 zvýšil o 22,7 tisíc, což je o 29,2 % více, než ve stejném období loňského roku. Počet zákazníků služby O2 TV dosáhl na konci března 2011 výše 129 tisíc.

Hlasový provoz generovaný v pevné síti poklesl v prvním čtvrtletí roku 2011 meziročně o 13,6 % na 414 milionů minut kvůli pokračujícímu poklesu počtu pevných telefonních linek a nahrazování fixního hlasového provozu provozem mobilním.

Celkové výnosy z podnikání v segmentu pevných linek poklesly v prvním čtvrtletí 2011 meziročně o 8,3 % (zlepšení oproti poklesu o 11,6 % ve čtvrtém čtvrtletí v roce 2010) na 5 643 mil. Kč. Výnosy z měsíčních poplatků klesly o 16,6 % na 1 148 mil. Kč, díky pokračujícímu poklesu počtu pevných linek, zatímco výnosy z internetu a služeb založených na vysokorychlostním internetu vzrostly meziročně dohromady o 0,8 % na 1 496 mil. Kč, pozitivně ovlivněny nárůstem počtu zákazníků ADSL ve vysoce konkurenčním trhu fixního broadbandu. Výnosy z IT služeb a zákaznických řešení poklesly meziročně o 6,3 % na 465 mil. Kč, díky nižšímu počtu projektů pro veřejný sektor podobně jako ve druhém pololetí roku 2010, zatímco výnosy z datových schránek (e-Government projekt) nadále pozitivně přispívaly do této kategorie výnosů.

Výsledky na Slovensku

V prvním čtvrtletí 2011 vykázala Telefónica O2 Slovakia opět výborné výsledky v oblasti nárůstu počtu svých zákazníků a finanční výkonnosti. Na konci března 2011 dosáhl počet aktivních zákazníků výše 948 tisíc, což představuje meziroční nárůst o 46,8 %. Čistý přírůstek v prvním čtvrtletí 2011 dosáhl 67,3 tisíc, zejména díky nárůstu počtu smluvních zákazníků. Jejich počet se meziročně zvýšil o 67,1 % na 380 tisíc, když v samotném prvním čtvrtletí jejich počet vzrostl o 45,8 tisíc, což je o 43,4 % více než ve stejném období roku 2010. Počet aktivních zákazníků předplacených služeb dosáhl na konci prvního čtvrtletí roku 2011 výše 567 tisíc, meziročně o 35,7 % více. K 31. březnu 2011 tak podíl smluvních zákazníků na celkovém počtu dosáhl 40,1 %, což představuje meziroční nárůst o 4,9 procentních bodů. Pokud jde o finanční výsledky, celkové výnosy na Slovensku vzrostly meziročně o 53,5 % a v prvním čtvrtletí roku 2011 dosáhly výše 34,6 mil EUR. Důvodem byl nárůst počtu zákazníků a vyšší průměrný výnos na zákazníka (ARPU). V prvním čtvrtletí roku 2011 vykázala Telefónica O2 Slovakia potřetí v řadě kladnou hodnotu provozního zisku OIBDA, který dosáhl jednotek milionů EUR. ARPU zákazníků smluvních služeb dosáhl v prvním čtvrtletí roku 2011 výše 17,5 EUR, zatímco ARPU zákazníků předplacených služeb vzrostlo meziročně o 2,8 % na 8,3 EUR.
 

Témata článku: Operátoři, O2, Hospodaření a finance, Mobilní internet, Hovorné, Aktivní zákazník, Zákaz, Mobil, Celková výše, Internet, Zisk

Určitě si přečtěte