Ulf Baltin - rozhovor se zástupcem RIM

Klepněte pro větší obrázek 
Ulf Baltin, Director Central and Eastern Europe

1. Proč nevyrábíte běžné mobilní telefony ale pouze smartphony?

Trh smartphonů je velmi progresivní a se 14 miliony zákazníků po celém světě se řešení BlackBerry pevně etablovalo jako číslo jedna v této oblasti.

Jako bezdrátové komunikační řešení navržené jak pro firmy, tak pro běžné spotřebitele, umožňují smartphony BlackBerry uživatelům snadno a rychle řídit svou obchodní i osobní komunikaci, když jsou na cestách, což jim pomáhá být produktivnější v práci i osobním životě – to je něco, co konvenční mobilní přístroje neumožňují.

Díky smartphonům mají uživatelé v jediném zařízení přístup k různým komunikačním kanálům, včetně e-mailu, messagingu, telefonování, kalendáře a diáře, multimédií a internetu. Kromě toho, naši partneři z řad softwarových firem neustále vyvíjejí nové způsoby, jak nejlépe využít smartphony BlackBerry. Lifestylové a firemní aplikace, jako například Ascendo Fitness a SAP, zajišťují lepší produktivitu pro uživatele našich smartphonů.

2. Jaké jsou aktuální trendy na trhu smartphonů?

Z výsledků průzkumu IDC vyplývá, že trh smartphonů roste z hlediska objemu prodaného zboží velmi rychle, v průměru o 70 procent ročně. Samotná společnost RIM v témže období vykázala růst prodejů o celých 131 %, což je bezmála dvojnásobek. To se přirozeně odráží také na růstu tržeb. V roce 2007 se smartphonů v Evropě prodalo za celkem 1,86 miliardy Euro a do roku 2012 by se tržby měly zvýšit až na 6,65 miliard Euro. Gartner ve své studii předpovídá, že smartphony budou stále častěji nahrazovat notebooky a již do konce roku 2011 jich zákazníci z celého světa budou používat přes 300 milionů. Převážnou většinu uživatelů smartphonů tvoří firemní zákazníci; například BlackBerry je mezi běžnými spotřebiteli zastoupeno pouze z 34 %, zbytek připadá na podnikové využití. Agentura Frost & Sullivan konstatuje, že růst smartphonů v Evropě je v první řadě tažen poptávkou po bezdrátové e-mailové komunikaci.

3. Jaká je cílová skupina vašich produktů? Můžete nám sdělit orientační ceny za smartphone + servisní balíček?

V České republice nabízí naše smartphony všichni tři operátoři. T-Mobile navíc nabídne od března smartphone BlackBerry Pearl 8120, v jehož výbavě nalezneme kromě služeb BlackBerry Enterprise Server a BlackBerry Internet Service vůbec poprvé Wi-Fi.

BlackBerry Enterprise Server je řešení určené firemním zákazníkům, které lze úzce integrovat s ostatními platformami, včetně IBM Lotus Domino, Microsoft Exchange a Novell GroupWise, a které spolupracuje se stávajícími podnikovými systémy při poskytování zabezpečeného, bezdrátového přístupu k e-mailu a dalším firemním datům.

Pro individuální uživatele je určena služba BlackBerry Internet Service, s jejíž pomocí mohou uživatelé integrovat své zařízení BlackBerry až s deseti firemními či osobními e-mailovými účty.

Zaměřujeme se tedy jak na korporátní, tak i spotřebitelský trh, a poskytujeme zákazníkům možnost zvolit si řešení, které nejlépe odpovídá jejich potřebám.

Ve všech regionech jsou ceny smartphonů a servisního balíčku závislé na nabídkách lokálních telefonních operátorů, a proto by veškeré dotazy měly být směřovány přímo na ně.

4. Jaká je podíl na českém trhu plánujete zaujmout v tomto roce?

Řešení BlackBerry je dostupné prostřednictvím 325 partnerských operátorů a má rozsáhlé globální pokrytí, přičemž více než 33 % všech zákazníků se momentálně nachází mimo oblast Severní Ameriky. V letošním roce se zaměříme na potvrzení naší pozice na českém trhu smartphonů.

5. Změní se nějak vaše strategie až vstoupí na český trh iPhone?

Uvedení iPhone od Apple udělalo pro akceleraci trhu smartphonů mnoho. Vzrostla poptávka po smartphonech a zároveň i povědomí spotřebitelů o výhodách těchto typů telefonu. Konkurence se neobáváme, s více než 14 miliony uživatelů je zřejmé, že jsme vyvinuli velmi úspěšnou platformu. Chceme nadále pokračovat v uspokojování poptávky z hlediska spolehlivosti a zabezpečení v rámci celé Evropy.

6. Proč by si zákazník měl zvolit právě BlackBerry?

Smartphony BlackBerry jsou navržené tak, aby vám umožnily být neustále v kontaktu – umožňují komunikaci hlasem, e-mailem, SMS, MMS, messagingem nebo přes web. Tím přináší uživatelům efektivnější využití jejich osobního času. Typický uživatel BlackBerry stráví denně 60 minut času produktivní činností, které by jinak přišly vniveč, jak vyplývá z průzkumu Ipsos Reid 2007. Kromě toho byla zjištěna následující fakta:

  • Průměrný uživatel BlackBerry zaznamenal nárůst produktivity v týmové spolupráci o 38 procent;
  • Průměrný uživatel BlackBerry zpracuje 2 500 e-mailů a 1 300 telefonických hovorů ročně (Ipsos Reid 2007);
  • Prostřednictvím programu BlackBerry ISV společnost RIM spolupracuje se 750 prodejci softwaru, čímž zajišťuje mnohostranné využití smartphonů BlackBerry – 70 procent uživatelů provozuje na těchto smartphonech i jiné aplikace než jen e-mail.

Velkou výhodou smartphonů BlackBerry je, kromě jiného, vynikající úroveň zabezpečení. BlackBerry je první a zatím jediná mobilní platforma, která splňuje bezpečnostní normu Common Criteria Certification uznávanou ve 25 státech světa. BlackBerry je rovněž certifikován skupinou Communications Electronics Security Group (CESG), britskou národní technickou autoritou pro informační bezpečnost.

Váš názor Další článek: Rozhýbejte displej, aneb filmy v mobilu

Témata článku: