70% sleva! …nebo jsou povánoční akce jen další trik?

Pro mnohé začínají vánoce až 25. prosince. Obchody naslibovaly slevy až 70 %. Jsou to triky s čísly, nebo se opravdu dá ušetřit? U jakých produktů se vyplatí počkat?

Prodejci již tradičně každý prosinec lákají slevovou cenovou strategií, které se těžko odolává. Jak zjistit, kdy nás e-shopy tahají za nos a kdy se nám vyplatí odložit nakupování dárků po Vánocích? Společnost Karsa Monitor sledovala ceny v tradičních povánočních slevách a odhalila, jakou cenovou politiku si obchodníci letos připravili.

Klepněte pro větší obrázek

Kvalitních slev jako šafránu

40 %, 50 %, 70 %. Kdo z vás by si na takovou slevu nepočkal? Pro zákazníka je téměř nemožné, aby sám zjistil, do jaké míry jsou povánoční slevy skutečné. Někde je použita taktika ukotvení ceny, jinde dochází k použití opakovaných slev.

 

Možnost výhodného nákupu se dotklo průměrně 5,8 % zboží, které e-shopy skutečně zlevnily.

 

Analýza Karsa Monitor sledovala vývoj cen u předních českých internetových obchodů v období mezi 1. říjnem 2015 a 4. lednem 2016. Monitoringem prošlo 137 kategorií ve více jak 120 e-shopech.

Michal Ježek se více jak 10 let věnuje problematice e-shopů, jejich vývoji a monitoringu. Působí jako CEO ve společnosti Karsa Technologies, která se zabývá monitoringem a analýzou cen internetových obchodů.

Článek vyšel na blogu Karsa Monitor

Například e-shop eleshop.cz u produktů ve skutečné slevě zlevnil v průměru o 19,3 %, electroworld.cz o 17,5 %. Na druhou stranu velké e-shopy slibující obrovské slevy jako mall.cz, kasa.cz, czc.cz snížily ceny průměrně
o  10 – 13%, ale jen u 9% produktů.

Je zajímavé také sledovat, že některé e-shopy si i přes svátky držely stejné ceny a vyhnuly se velkému zlevňování. U euronics.cz nedošlo ke změně cen u 85 %, v parfemy.cz u 69 % zboží.

Patrné je například opakované zlevňování, kdy jsou ceny zboží před Vánoci uměle navýšeny a v rámci slev pak sraženy na původní cenu. Podle analýzy Karsa Monitor nejvyšší množství opakovaných slev nabídly obchody eleshop s 21 % a obchody-plus.cz s 19 %.

Klepněte pro větší obrázek
Cenová politika vybraných internetových obchodů
* Průměrná sleva – průměrná sleva zlevněných produktů
** Opakovaná sleva – ceny zboží jsou uměle navýšeny a v rámci slev pak sraženy na původní hodnotu

Nakupování v povánočních výprodejích má jedno velké úskalí: Skutečně výhodné slevy jsou, ale často pouze na několik produktů v omezeném množství. Obvykle se tak můžete setkat třeba se slevami až 90 % například u pouzder na mobilní telefony a podobného spotřebního zboží.

V praxi to vypadá následovně: Obchod nastaví výraznou slevu na minimální množství produktů, aby přilákal masy zákazníků. Ostatní zboží se dočká pouze nižších slev, nebo je prodejce dokonce podraží.

Z tabulky níže je zřejmé, že vybrané obchody nejvíce zlevňovaly zboží o 5 – 10 %. Slevy vyšší než 10 % jsou méně časté a zboží zlevněné o více jak 20 % nenajdete téměř nikde. Analýza Karsa Monitor nebrala v potaz množství slev, které nepřesáhlo 1 %. Tzn., že např. slevy vyšší jak 50 % se v e-shopech mohou vyskytnou, ale pouze výjimečně.

Klepněte pro větší obrázek
Procentuální poměr zlevňování u slev 5, 10, 20, 30 a 50 %

Vyplatilo se čekat na nádobí, kuchyňské spotřebiče a parfémy

I když reklama láká na povánoční slevy všemožného zboží, opravdového většího zlevnění se dočkalo pouze několik kategorií. Analýzou Karsa Monitor jich prošlo 137. Z nich bylo skutečně zlevněno o více než 10 % 70 kategorií.

 

Slevy se vyskytují, ale jen průměrně u 7% produktů!

 

Ze 70 skutečně zlevněných kategorií však pouhých 20 mělo slevu vyšší než 15 %. To je poměrně nízká hodnota podle toho, jak jsou slevy v médiích prezentovány.

Nejvýhodnější pro nakupující bylo (u některých kategorií díky stále trvajícím povánočním slevám stále je) pořídit si nádobí se slevou 21,3 %, kuchyňské spotřebiče s 15,9 %, parfémy s 13,3 % a mobilní telefony s 12,9 %. U počítačů, monitorů, notebooků a tabletů už nelze hovořit o nějak výrazném zlevnění.

Klepněte pro větší obrázek
Procenta snížení cen v jednotlivých kategoriích v povánočním období
* Průměrná sleva – průměrná sleva zlevněných produktů
** Opakovaná sleva – ceny zboží jsou uměle navýšeny a v rámci slev pak sraženy na původní cenu

Mobily: Opravdová vs. opakovaná sleva

Mobilní telefony jsou jedním z nejčastějších vánočních dárků. E-shopy tak mají velký prostor jak naložit s taktikou jejich cen během povánočních výprodejů.

Pokud se teprve teď rozhodujete o koupi nového chytrého telefonu, nebo chcete zjistit, do jaké míry byl váš nákup výhodný, prohlédněte si následující tabulky. Vybrali jsme 5 top mobilních telefonů s nejvyšší opravdovou slevou a 5 s nejvyšší opakovanou slevou.

Klepněte pro větší obrázek
Mobilní telefony s nejvyšší opravdovou slevou
Klepněte pro větší obrázek
Mobilní telefony s nejvyšší opakovanou slevou

Slevy jsou, ale najít tu správnou

Pomineme-li někdy přehnanou a zavádějící reklamu na povánoční výprodeje, výhodné slevy lze v hromadě triky zastřených nabídek vypátrat. Nechat se zlákat pouze vysokými procenty je však cestou, jak se nechat nachytat. Zorientovat se v záplavě slev je obtížné. Jak na to?

Pokud máte v plánu vyčkávat až na povánoční slevy, zkuste si dát práci se sledováním ceny vybraných produktů už začátkem prosince. Jednoduše tak zjistíte, jestli se čekání na „velké“ slevy vyplatí.


Vyčkáváte na povánoční slevy, nebo je vůbec neřešíte? Zaujala Vás naše analýza? Nebo byste si do budoucna přáli analýzu z jiného soudku? Nestyďte se komentovat. Budeme rádi za každý podnět.

Diskuze (19) Další článek: Po půl roce řekli ano. Sony Xperia M5 míří do českých obchodů

Témata článku: , , , , TRI, Povánoční výprodej, Vybraný produkt, Velký prostor, Parfém, Sleva, Průměrná sleva, Zlevněný produkt, Spotřební zboží, Nádobí, Pova, Český internet, Stromek, Nízká hodnota, Výrazné zlevnění, Cenová politika, Minimální množství, Omezené množství, Trik,