Apple: cesta k mobilům [recenze knihy]

Na trhu je nová kniha „Apple: cesta k mobilům“. Líbit se bude fandům smartphonů a těm, kteří existenci firmy Apple zaregistrovali až v souvislosti s iPhonem.

Zandlova kniha Apple: cesta k mobilům mapuje novodobou historii společnosti Apple a ještě přesněji – její mobilní část. To, co přes iPody směřovalo k iPhonu, iPadu a ekosystému iOS. Na jazyk se vkrádají otázky… Proč bych měl číst další knihu o Applu? Proč by to měla být kniha, která začala vznikat po vydání vyčerpávajícího životopisu Steve Jobs od Waltera Isaacsona? Pokusím se odpovědět v následujících odstavcích...

Knihu Apple: cesta k mobilům vydala Mladá Fronta

Tohle rozhodně není kniha, která by zahleděně pomáhala budovat gloriolu kolem Apple. Autor několikrát uvádí na pravou míru ve společnosti rozšířené legendy a nejednou dokonce napadne Isaacsonovo dílo. Vyhýbá se obvyklým klišé, nezkouší z Jobse dělat nadčlověka a vlastně – nevěnuje se primárně jemu. Hlavním předmětem zájmu jsou produkty. Autor se jim věnuje v historických i oborových souvislostech. Ty stovky dílčích článků, které jste možná i vy za poslední roky na www.MobilMania.cz a jinde četli, jsou zde součástí jednoho příběhu. Získáte tolik potřebný nadhled. Kde to má smysl, dostanou příběhy i český rozměr.

Knihu můžete mít i v elektronické podobě, ke stažení je na PalmkniháchKosmasu a eReading

Hodně se v téhle knize dočtete o firmách Nokia, Google, Microsoft, Adobe, Palm a dalších. Dočtete se o věcech, které Apple neudělal dobře a které nejsou jeho silnou stránkou dlouhodobě. Dojde na problémy a aféry v čele s „Antennagate“ i „patentové války“, které Apple vede s Googlem, Samsungem a dalšími. Projdeme si historii iPhonu od přísně utajovaného vývoje, přes vysmívaného nováčka po produkt, který udává nový směr.

Ukázkový odstavec. Snad vás pobaví tak, jako pobavil mě

Kniha přináší odpovědi na zajímavé otázky. Jak Apple realizoval technický pokrok, který se ostatním výrobcům zdál drahý a nerealizovatelný? Proč Nokii trvalo dva roky, než představila první mobil s kapacitním displejem, který v roce 2007 viděla u iPhonu? Proč byl představen prvně iPhone, když v Apple pracovali dříve na iPadu? Proč se první iPhone začal prodávat až půl roku po premiéře MacWorld 2007? Kolik stovek vývojářů pracovalo na optimalizaci softwaru pro iPhone? Proč vlastně iPhone nemá žádnou domovskou obrazovku, jak s tím souvisí výdrž baterie a vznik notifikačního centra?

Patrick Zandl (*1974)

Český novinář a podnikatel, který založil internetový magazín Mobil.cz a Technet. Stál také u zrodu internetové televize Stream a dalších internetových projektů. Ve své práci se věnuje zejména bezdrátovým sítím a od listopadu 2008 do června 2012 působil jako šéfredaktor Lupa.cz. Patrick Zandl je bezesporu jednou z nejvýraznějších osobností českého internetu.

Silnou stránkou knihy je její aktuálnost – autor ji dokončil na jaře 2012, a tak se kromě historických souvislostí dočkáte i hloubkové analýzy současné pozice společnosti Apple, jejích produktů a autor se snaží o identifikaci aspektů, které budou rozhodovat o budoucnosti odvětví.

Kdybych měl knize něco vytknout, tak je to dojem, že autor v některých momentech vystupuje jako fanoušek značky Apple, firmu a její řešení obhajuje před konkurencí. Tahle tendence naštěstí není natolik silná, aby zkazila dojem z celého díla. V jednom místě už, už jsem se začínal nudit, když se autor zaplétá do programátorských technik, jejich vlastností, výhod a nevýhod, ale pasáž naštěstí zavčasu končí. Příběhy jsou občas podány se zarážející hloubkou, až jsem si musel položit otázku. Jak tohle český novinář může vědět? Do jaké míry má ověřenou pravdivost svých tvrzení?

Knih o Apple je celá řada a Zandlova Apple: cesta k mobilům mezi nimi má své místo. Rozhodně stojí za přečtení a líbit se bude hlavně těm, pro které začal Apple existovat až s iPodem či iPhonem. Nechcete se probírat historií prvních počítačů a nostalgickými vzpomínkami geeků 80. let minulého století? Pak je tohle kniha přesně pro vás.

Apple: Cesta k mobilům jako timeline na Facebooku

Diskuze (63) Další článek: Achim: „rudá“ Severní Korea jde s dobou, má vlastní tablet

Témata článku: Apple, , , , Apple iPhone 4GB, Mobil, Cesta, APP, Český novinář, Google Samsung, Technický pokrok, Patrick Zandl, MacWorld, #Apple, První počítač, MOBI, Fanoušek značky, Mobilní část, Vzpomínka, Internetový projekt,