Když se schylovalo k loňské premiéře iPhonů 5S a 5C, bylo díky únikům už dopředu víceméně jasné, že se vedle drahého iPhonu objeví i levnější plastový. Kdejaký analytik říkal „konečně“ a považoval za logické, že se Apple vrhá do nižší cenové kategorie. Jenomže ouha, „levný“ iPhone 5C de facto udržel nemalou cenu předchůdce a lépe vybavený model cenu ještě navýšil. Žádný levný iPhone pro masy se nekonal. A ani nebude, jak prozradil marketingový manažer Greg Joswiak z Applu.
Joswiak byl zpovídán redaktory Re/Code na konferenci Code/Mobile. A dotkli se právě i otázky skladby portfolia Applu s ohledem na cenu. Apple se prý do levných produktů pouštět nebude, a to s ohledem na krizová 90. léta, kdy se nechala firma zaměřením na levné produkty strhnout a nedopadlo to dobře. „Uděláte takovou chybu jednou za život, neuděláte ji dvakrát,“ řekl Joswiak.
Greg Joswiak (vpravo) při rozhovoru (obr.: Re/Code)
Apple si chce na trhu udržet pozici výrobce, který má kvalitní produkty za vyšší cenu. Firmě nejde primárně o co největší podíl na trhu, ale především o zachování zákaznické spokojenosti, která je nejlepším marketingem. V průzkumech spokojenosti vychází majitelé produktů od Applu jako nejvíce spokojení s velkým náskokem před konkurencí a toto si chce Apple udržet. Jak ukazují prodejní čísla iPhonů, tak ani vyšší cena nemusí být překážkou masových prodejů.
Můžeme ale pozorovat, že se Apple přece jen trochu snaží oslovit i méně majetné zákazníky. Nejde na to však novými modely, ale doprodáváním starších modelů za snížené ceny.