Apple ztrácí postavení na trhu s tablety. Vede Android

Podíl Applu na trhu s tablety meziročně spadl o 14 %, největší podíl má Android. Celý trh zásadně mění cenová válka s malými přístroji.

Apple pomalu přestává být dominantní silou na trhu s tablety. I když různé analytické společnosti udávají trochu odlišná čísla, IDC i Canalys uvádí, že se podíl Applu a jeho iPadu v posledním kvartále meziročně propadl o 14 %. Firmě, která celý tento trh stvořila, tak v současnosti patří necelých 43 % trhu a do popředí se dostal Android. I když ten je roztříštěný mezi mnoho výrobců a z tohoto hlediska Apple stále vede.

Dvojkou mezi výrobci je Samsung, který za rok dokázal vyrůst o téměř 300 % a patří mu přes 21 % trhu. Růst okolo 300 % vykazují i Amazon a Lenovo, přes 200 % získal Acer. Růst konkurentů Applu je hnán především zvyšující se poptávkou po tabletech s menšími displeji. V druhém čtvrtletí tohoto roku bylo 68 % všech prodaných tabletů s obrazovkou menší než 9" a tento trend bude podle všeho sílit.

Cenová válka s malými tablety

Analytici Canalysu tvrdí, že mezi malými tablety začala velká cenová válka, z čehož těží především zákazníci, kteří si mohou přístroj pořídit velice levně. Tablety už dospěly do stádia, kdy jsou považovány za mainstreamové zboží. A v této oblasti je velice těžké skutečně inovovat a na trhu se tak válčí z velké části právě cenou. Největší výrobní položku tabletu tvoří dotykový displej a u menších zařízení je tak možné hnát konečnou cenu na naprosté minimum. Tím ovšem zároveň trpí marže prodejců a výrobců.

Klepněte pro větší obrázek 
Apple se propadl, ostatní výrobci zásadně rostou. Zdroj: Canalys

Zákazníci tak často sahají po malých levných modelech tabletů, které jsou cenově níže, než iPad mini. Apple si nicméně díky vyšší ceně může nadále udržovat solidní marži. I jemu ale neustále klesá – poslední finanční výsledky ukazují, že zatímco před rokem se marže firmy blížila k 50 procentům, nyní představuje 37,5 procenta.

Pro výrobce tabletů je kvůli nízkým maržím na samotných přístrojích stále více důležitý celý ekosystém kolem těchto zařízení postavený – zejména obchody s aplikacemi a obsahem či prodej doplňků (obaly, hardware a podobně). Zde je Apple stále jasně nejlepší.

Apple iPad má výhodu i v tom, že pro zařízení existuje velké množství plně přizpůsobených aplikací, což u Androidu není vždy pravda. Canalys ale očekává, že se toto brzy změní. Android už totiž má na tabletech podíl 53 procent a jeho vliv ještě poroste, díky čemuž se změní i preference vývojářů. Ti podle odhadů během následujících 12 měsíců začnou mnohem více své aplikace pro tablety s Androidem odlaďovat. Na tabletovém trhu by se tak mohla opakovat stejná situace, jako s nástupem Androidu na chytrých telefonech.

Čekání na nový iPad

Propad Applu ovšem není způsoben pouze rostoucí poptávkou po menších zařízeních, ale také tím, že firma už relativně dlouho své modely neaktualizovala. Očekává se, že letos na podzim budou představeny novinky a na předvánočním trhu prodeje opět zásadně narostou. Canalys si ale myslí, že z dlouhodobého hlediska nové iPady Applu v nárůstu podílu příliš nepomohou. IDC ale naopak očekává, že novinky zájem o iPad vyvolají a dokonce pomohou k růstu celého trhu.

Klepněte pro větší obrázek
Letošní iPad. Zatím jako render Martina Hájka

Zatímco poptávka po malých tabletech roste, u těch s větší obrazovkou stagnuje. Na prodejích to pociťuje nejenom Apple, ale také další výrobci. Například Microsoft musel o 150 dolarů snížit cenu Surface RT a nyní o 100 dolarů snížil cenu i výkonnějšího modelu Surface Pro. Microsoft oficiálně nekomentuje, kolik těchto přístrojů prodal, podle čísel z papírů pro komisi cenných papírů mu ale Surface vydělal pouze 853 milionů dolarů. Podle hrubých propočtů by se tak mohlo prodat něco přes milion kusů.

Trh s tablety je celkově velice zdravě rostoucí a placaté dotykové stroje už nyní tvoří 31 procent prodejů počítačů. V druhém kvartále bylo expedováno 34 milionů kusů tabletů, což je meziroční nárůst o 43 procent. Trh s PC se naopak o více než 11 procent propadá. Tablety zaznamenaly propad o 10 procent pouze mezi aktuálním a předchozím čtvrtletím, to je ovšem opět dáno přechodným čekáním na nové modely iPadu.

Celosvětový trend se výrazně projevuje také v Česku. Více o tom v naší dřívější zprávě a pořadu Connected s Janem Širokým z IDC. Mobilní zařízení zároveň výrazně promlouvají do hospodářských výsledků velkých technologických firem.

Diskuze (231) Další článek: Naděje? Do aukce se možná zapojí nový hráč

Témata článku: Apple, , , , , Apple iPad, Apple iPad (3. generace), Apple iPad (3. generace) 16GB 3G, Apple iPad (3. generace) 32GB 3G, Apple iPad (3. generace) 32GB Wi-Fi, Apple iPad (3. generace) 64GB 3G, Apple iPad (3. generace) 64GB Wi-Fi, Apple iPad (4. generace), Apple iPad (4. generace) 128GB 3G, Apple iPad (4. generace) 128GB Wi-Fi, Apple iPad (4. generace) 16GB 3G, Apple iPad (4. generace) 32GB 3G, Apple iPad (4. generace) 32GB Wi-Fi, Apple iPad (4. generace) 64GB 3G, Apple iPad (4. generace) 64GB Wi-Fi, Apple iPad 16GB 3G, Apple iPad 2, Apple iPad 2 16GB 3G, Apple iPad 2 32GB 3G, Apple iPad 2 32GB Wi-Fi,