Automatické prodlužování smluv: uvázat a nepustit

Jednou podepíšete smlouvu a závazku už se nezbavíte. Teoreticky můžete odmítnout, praxe našich čtenářů ale ukazuje něco jiného...
Kapitoly článku

Líbivá sdělení, reklamy, akční nabídky, telefony za korunu, vše zabaleno do hezkých barev… Marketing operátorů je velmi propracovaný, mají peníze na to, aby zaplatili to nejlepší. To líbivé je vidět, ale stinné stránky svých nabídek operátoři pochopitelně nepropagují. Nebo jste snad někde viděli billboard, kde by hned pod líbivým sdělením velkým písmem bylo napsáno: „...se smlouvou na dva roky, kterou vám automaticky prodloužíme“? Nedozvíte se to nikde jinde než v podrobných podmínkách konkrétního tarifu.

Četli jste je někdy? Nebo všeobecné podmínky? Jistě, že ne. Jsou složité, nesrozumitelné a mají desítky stran. Málokdo si tak všimne či se s předstihem dozví o tom, že jeho smlouva bude automaticky prodloužena, pokud se sám neozve a prodloužení včas neodmítne…

Tento problém se týká jen T-Mobilu a O2, zákazníci Vodafone se v tomto ohledu bát nemusí. Jinak to ale chodí u zbylých dvou operátorů, kteří si ve smlouvách na dobu určitou libují. Tarifů, které se standardně automaticky prodlužují, existuje celá řada. Jejich seznam pro individuální zákazníky (na RČ) a drobné podnikatele (IČ) přikládám níže:

T-Mobile

  • Pro mladé: BAV SE, BAV SE s Mých5
    (smlouva se automaticky prodlužuje o 1 rok, podmínky odstavec III, bod 2)
  • Tarify Přátelé: Přátelé 300 až 900
    (smlouva se automaticky prodlužuje o 2 roky, podmínky odst. 11)
  • Tarify Grand: Grand, Grand Plus
    (smlouva se automaticky prodlužuje o 2 roky, podmínky odst. 11)
  • Tarify Tým: Tým 500 a 900
    (smlouva se automaticky prodlužuje o 2 roky, podmínky odst. 11)
  • Tarify Firma: Firma 3 000 až 18 000
    (smlouva se automaticky prodlužuje o 2 roky, podmínky odst. 20)
  • Internet na cesty: Standard a Premium
    (smlouva se automaticky prodlužuje o 1 nebo dva roky, podle toho na jak dlouho byla původně uzavřena, podmínky odst. 5)
  • Konvergované služby (volání, internet, TV): Balíčky 2v1 a 3v1
    (smlouva se uzavírá na 2 roky, po té se automaticky prodloužuje o další 2 roky, podmínky bod 2.3)
  • Smlouva významného zákazníka (SVZ), automaticky se prodlužuje o stejnou dobu, na kterou byla původně sjednána, výpověď je třeba doručit písemně nejpozději 1 měsíc před dnem, kdy vyprší původně sjednaná smlouva. Podmínky, odst. 12.

V podmínkách T-Mobilu vypadá zmínka o automatickém prodloužení následovně: „V případě Účastnické smlouvy uzavřené na dobu určitou 24 měsíců či 36 měsíců je Účastnická smlouva po uplynutí sjednané doby jejího trvání automaticky prodloužena s aktuálně zvoleným tarifem o dalších 24 měsíců nebo v případě, že již zvolený tarif nebude nabízen, se standardním aktuálně nabízeným nejbližším tarifem o dalších 24 měsíců.“

A nyní pozor, krom SVZ je u T-Mobile nutné žádat o zrušení autoprolongace nejpozději 7 dní před vypršením původní smlouvy na dobu určitou!

O2

  • Jednotlivci a domácnosti: Tarify NEON SMS, S, M, L, L+, XL, XXL
    (smlouva se automaticky prodlužuje o 2 roky, podmínky zde, vždy pod konkrétním tarifem)
  • Podnikatelé a živnostníci: Tarify Podnikání M, L, XL, XXL
    (smlouva se automaticky prodlužuje o 2 roky, podmínky zde, vždy pod konkrétním tarifem)
  • Rámcová dohoda, uzavírá se na jeden až čtyři roky. Automaticky se prodlužuje o stejnou dobu, na kterou byla původně sjednána. Výpověd je třeba doručit písemně nejpozději 30 dnů před dnem, kdy vyprší původně sjednaná smlouva. Podmínky bod 4.1.

V podmínkách O2 je automatické prodlužování smluv popsáno následovně: „Tarify O2 NEON jsou poskytovány v režimu Speciální nabídky zvýhodněného tarifu podmíněné závazkem řádně užívat služby společnosti Telefónica po dobu 24 měsíců. Vždy po uplynutí doby 24 měsíců se závazek automaticky prodlužuje o stejnou dobu, účastník má však právo toto automatické prodloužení do budoucna kdykoli odmítnout.“

„V případě odmítnutí účastník ztrácí po uplynutí 24 měsíců nárok na výhodu poskytovanou v rámci této Speciální nabídky a uplatní se na něj výhoda poskytovaná v rámci tarifu O2 NEON Basic odpovídajícího jeho tarifu původnímu nebo naposledy užívanému. Účastník si může zvolit i jiné tarify v aktuální nabídce Telefónica.“

U O2 lze autoprolongaci odmítnout kdykoli, tedy i jeden den před koncem úvazku. Toto neplatí u Rámcové dohody, viz podmínky výše.

Zeptali jsme se k čemu je to dobré

Oběma operátorům jsme zaslali několik dotazů týkajících se automatického prodlužování smluv. Ptali jsme se následovně, odpovědi najdete ve druhé kapitole článku:

  1. Proč u některých (nových) tarifů automaticky prodlužujete smlouvu? Dříve nic takového neexistovalo...

  2. Jakým způsobem informujete zákazníka o tom, že smlouva mu bude automaticky prodloužena?

  3. Jak a v jakém časovém horizontu může zákazník automatické prodloužení odmítnout?

  4. Může zákazník odmítnout automatické prodloužení smlouvy už při jejím sjednání?

Témata článku: , , , , , UVA, Zvolený tarif, Auto, Pro +, Automatické prodloužení, Automatické prodlužování, Univerzální rada, Rámcová, Účastnická smlouva, Individuální zákazník, Prodlužování smluv,