Giganti mobilního trhu o své pozice jen tak nepřijdou. Tržní podíl na jejich úkor ale pozvolna uždibují dravé piraně z Číny.
Na konci března skončilo zatím poslední fiskální čtvrtletí označované jako 1Q 2014. Analytické agentury sečetly množství prodaných telefonů od všech výrobců a vytvořily nejčerstvější obrázek o mobilním trhu. Z něj vyplývá, že růst smartphonů sice mírně zpomaluje, ale rozhodně se ještě nezastavil, a že na úkor zatím neohrožených velikánů Applu a Samsungu si trh začínají porcovat dravé čínské firmy.
Smartphony
Podle Strategy Analytics se v prvním čtvrtletí 2014 celosvětově prodalo 285 milionů smartphonů, což je o třetinu více než ve stejném období předcházejícího roku. Analytici z IDC se dopočítali nižšího součtu, 281,5 milionu smartphonů, což znamená podle metriky této americké agentury meziroční nárůst o necelých 29 %. Vzhledem k podobnosti čísel z obou průzkumů budeme nadále vycházet pouze z dat Strategy Analytics.
TOP 5 | Distribuce 1Q 2013 [mil. ks] | Tržní podíl 1Q 2013 | Distribuce 1Q 2014 [mil. ks] | Tržní podíl 1Q 2014 |
Samsung | 69,4 | 32,4% | 89 | 31,2% |
Apple | 37,4 | 17,5% | 43,7 | 15,3% |
Huawei | 10 | 4,7% | 13,4 | 4,7% |
Lenovo | 8,4 | 3,9% | 13,3 | 4,7% |
LG | 10,3 | 4,8% | 12,3 | 4,3% |
Ostatní | 78,4 | 36,7% | 113,3 | 39,8% |
Celkem | 213,9 | 100,0% | 285 | 100,0% |
Top 5 výrobců podle prodejů smartphonů za 1Q 2014 (data: Strategy Analytics)Více na: http://www.mobilmania.cz/clanky/prodala-se-miliarda-smartphonu-kazdy-treti-samsung/sc-3-a-1325950/default.aspx#utm_medium=selfpromo&utm_source=mobilmania&utm_campaign=copylink
První pětka největších výrobců smartphonů podle prodaných kusů zůstává od minulého měření prakticky nezměněna. Trend lze ale zaznamenat v jednotlivých tržních podílech. Zatímco v prvním čtvrtletí 2013 činil součet podílů prvního Samsungu a druhého Applu skoro celých 50 %, letos oba giganti dohromady získali zhruba 46,5 %. O tři procenta narostl podíl menších značek, sdružených v kolonce Ostatní. Ve smartphonech posílilo Lenovo, Huawei si udrželo 4,7%. Z toho vyplývá, že tradiční velcí hráči pomalu ale jistě ztrácejí svůj tržní podíl ve prospěch dravých čínských značek.
Vývoj podílů Top 5 výrobců podle prodeje smartphonů (graf: IDC)
Pro Samsung uplynulé čtvrtletí nebylo zdaleka neúspěšné, přesto musel lídr trhu spolknout hořkou pilulku –Jihokorejcům se poprvé od roku 2009 nepodařilo zvýšit meziroční tržní podíl. V segmentu špičkových smartphonů svádí několik let trvající boj s Applem, ve střední a nižší třídě se přetlačuje s Huawei a LG. Lenovo je silné zatím hlavně na domácím čínském trhu, firma ale po akvizici Motoroly chystá expanzi, po které se může trh ještě více zamíchat. Z hromadné skupiny Ostatní zatím ještě nevystoupilo Xiaomi nebo TCL-Alcatel, i to ale může být pouze otázka času. Od třetího místa jsou totiž rozestupy mezi výrobci takřka zanedbatelné. Zájemců o první pětku by se našlo jistě více, v pořadí čekají další čínské firmy ZTE a Coolpad.
Mobilní telefony
Do kategorie mobilních telefonů počítají analytici jak smartphony, tak i ostatní, tzv. „hloupé“ telefony. Na začátek opět dvě čísla: celkový prodej mobilů za leden až březen 2014 podle Strategy Analytics činil 408 milionů, což je o devět procent více než vloni. Vyšší výsledek tentokrát vykazuje IDC, podle které se celosvětově prodalo 448,6 milionu mobilů (o 3,9 % více než v 1Q 2013). Nadále pokračujme s čísly Strategy Analytics. Podíl chytrých telefonů na všech prodaných mobilech byl v prvním kvartálu letošního roku již 70 %.
TOP 5 | Distribuce 1Q 2013 [mil. ks] | Tržní podíl 1Q 2013 | Distribuce 1Q 2014 [mil. ks] | Tržní podíl 1Q 2014 |
Samsung | 106,6 | 28,6% | 113 | 27,7% |
Nokia | 61,9 | 16,6% | 47 | 11,5% |
Apple | 37,4 | 10,0% | 43,7 | 10,7% |
LG | 16,2 | 4,3% | 16,4 | 4,0% |
Huawei | 11,6 | 3,1% | 14,2 | 3,5% |
Ostatní | 139 | 37,3% | 173,6 | 42,6% |
Celkem | 372,7 | 100,0% | 407,9 | 100,0% |
Top 5 výrobců podle prodejů všech mobilů za 1Q 2014 (data: Strategy Analytics)Více na: http://www.mobilmania.cz/clanky/prodala-se-miliarda-smartphonu-kazdy-treti-samsung/sc-3-a-1325950/default.aspx#utm_medium=selfpromo&utm_source=mobilmania&utm_campaign=copylink
Pokud se seřadí výrobci podle všech prodaných mobilních telefonů, vypadá žebříček první pětky tradičně jinak než u smartphonů. Samsung ovládá celý trh se 113 miliony kusy (z toho 89 milionů smartphonů, 24 milionů hloupých telefonů). Druhá Nokia výrazně ztrácí, za rok si pohoršila o více než 5 %. Apple, jehož každý prodaný mobil je zároveň smartphone, dýchá Nokii na záda ze třetího místa. Následuje velká mezera, čtvrté místo si s 16,4 miliony prodaných mobilů udrželo LG. Na pětce máme novou krev v podobě Huawei, která ze dna Top 5 proti předchozímu čtvrtletí vystrnadila krajany TCL-Alcatel.