Čína jde po krku zavedeným značkám [analýza]

Giganti mobilního trhu o své pozice jen tak nepřijdou. Tržní podíl na jejich úkor ale pozvolna uždibují dravé piraně z Číny.

Na konci března skončilo zatím poslední fiskální čtvrtletí označované jako 1Q 2014. Analytické agentury sečetly množství prodaných telefonů od všech výrobců a vytvořily nejčerstvější obrázek o mobilním trhu. Z něj vyplývá, že růst smartphonů sice mírně zpomaluje, ale rozhodně se ještě nezastavil, a že na úkor zatím neohrožených velikánů Applu a Samsungu si trh začínají porcovat dravé čínské firmy.

Smartphony

Podle Strategy Analytics se v prvním čtvrtletí 2014 celosvětově prodalo 285 milionů smartphonů, což je o třetinu více než ve stejném období předcházejícího roku. Analytici z IDC se dopočítali nižšího součtu, 281,5 milionu smartphonů, což znamená podle metriky této americké agentury meziroční nárůst o necelých 29 %. Vzhledem k podobnosti čísel z obou průzkumů budeme nadále vycházet pouze z dat Strategy Analytics.

TOP 5Distribuce 1Q 2013 [mil. ks]Tržní podíl 1Q 2013Distribuce 1Q 2014 [mil. ks]Tržní podíl 1Q 2014
Samsung69,432,4%8931,2%
Apple37,417,5%43,715,3%
Huawei104,7%13,44,7%
Lenovo8,43,9%13,34,7%
LG10,34,8%12,34,3%
Ostatní78,436,7%113,339,8%
Celkem213,9100,0%285100,0%

Top 5 výrobců podle prodejů smartphonů za 1Q 2014 (data: Strategy Analytics)Více na: http://www.mobilmania.cz/clanky/prodala-se-miliarda-smartphonu-kazdy-treti-samsung/sc-3-a-1325950/default.aspx#utm_medium=selfpromo&utm_source=mobilmania&utm_campaign=copylink

První pětka největších výrobců smartphonů podle prodaných kusů zůstává od minulého měření prakticky nezměněna. Trend lze ale zaznamenat v jednotlivých tržních podílech. Zatímco v prvním čtvrtletí 2013 činil součet podílů prvního Samsungu a druhého Applu skoro celých 50 %, letos oba giganti dohromady získali zhruba 46,5 %. O tři procenta narostl podíl menších značek, sdružených v kolonce Ostatní. Ve smartphonech posílilo Lenovo, Huawei si udrželo 4,7%. Z toho vyplývá, že tradiční velcí hráči pomalu ale jistě ztrácejí svůj tržní podíl ve prospěch dravých čínských značek.

Klepněte pro větší obrázek
Vývoj podílů Top 5 výrobců podle prodeje smartphonů (graf: IDC)

Pro Samsung uplynulé čtvrtletí nebylo zdaleka neúspěšné, přesto musel lídr trhu spolknout hořkou pilulku Jihokorejcům se poprvé od roku 2009 nepodařilo zvýšit meziroční tržní podíl. V segmentu špičkových smartphonů svádí několik let trvající boj s Applem, ve střední a nižší třídě se přetlačuje s Huawei a LG. Lenovo je silné zatím hlavně na domácím čínském trhu, firma ale po akvizici Motoroly chystá expanzi, po které se může trh ještě více zamíchat. Z hromadné skupiny Ostatní zatím ještě nevystoupilo Xiaomi nebo TCL-Alcatel, i to ale může být pouze otázka času. Od třetího místa jsou totiž rozestupy mezi výrobci takřka zanedbatelné. Zájemců o první pětku by se našlo jistě více, v pořadí čekají další čínské firmy ZTE a Coolpad.

Mobilní telefony

Do kategorie mobilních telefonů počítají analytici jak smartphony, tak i ostatní, tzv. „hloupé“ telefony. Na začátek opět dvě čísla: celkový prodej mobilů za leden až březen 2014 podle Strategy Analytics činil 408 milionů, což je o devět procent více než vloni. Vyšší výsledek tentokrát vykazuje IDC, podle které se celosvětově prodalo 448,6 milionu mobilů (o 3,9 % více než v 1Q 2013). Nadále pokračujme s čísly Strategy Analytics. Podíl chytrých telefonů na všech prodaných mobilech byl v prvním kvartálu letošního roku již 70 %.

TOP 5Distribuce 1Q 2013 [mil. ks]Tržní podíl 1Q 2013Distribuce 1Q 2014 [mil. ks]Tržní podíl 1Q 2014
Samsung106,628,6%11327,7%
Nokia61,916,6%4711,5%
Apple37,410,0%43,710,7%
LG16,24,3%16,44,0%
Huawei11,63,1%14,23,5%
Ostatní13937,3%173,642,6%
Celkem372,7100,0%407,9100,0%

Top 5 výrobců podle prodejů všech mobilů za 1Q 2014 (data: Strategy Analytics)Více na: http://www.mobilmania.cz/clanky/prodala-se-miliarda-smartphonu-kazdy-treti-samsung/sc-3-a-1325950/default.aspx#utm_medium=selfpromo&utm_source=mobilmania&utm_campaign=copylink

Pokud se seřadí výrobci podle všech prodaných mobilních telefonů, vypadá žebříček první pětky tradičně jinak než u smartphonů. Samsung ovládá celý trh se 113 miliony kusy (z toho 89 milionů smartphonů, 24 milionů hloupých telefonů). Druhá Nokia výrazně ztrácí, za rok si pohoršila o více než 5 %. Apple, jehož každý prodaný mobil je zároveň smartphone, dýchá Nokii na záda ze třetího místa. Následuje velká mezera, čtvrté místo si s 16,4 miliony prodaných mobilů udrželo LG. Na pětce máme novou krev v podobě Huawei, která ze dna Top 5 proti předchozímu čtvrtletí vystrnadila krajany TCL-Alcatel.

Diskuze (14) Další článek: Chytrý čudlík Xiaomi MiKey můžete mít za stovku, či k mobilu zdarma

Témata článku: , , , , Předcházející rok, Otázka času, ASCII, Krk, První pětka, Cin, Celkový prodej, Čina