Colin Shea, Vodafone: „Operátor Free je férová revoluce“ [komentář]

Start operátora Free způsobil obrovský poprask – v domovské Francii lidé opouštějí zavedenou trojici operátorů a přecházejí k novému. U nás měla reakce podobu vlny nevole, která směřovala povětšinou vůči české trojici zavedených operátorů.

Od operátorů samotných se snad ani neočekává nic jiného, než mlčení. Ticho prolomil až Colin Shea, viceprezident pro strategii a plánování českého Vodafonu. Rádi jsme mu věnovali prostor pro komentář. Spíše než samotného Free, nebo českého Vodafonu, se text týká chystané aukce na českém trhu…

Klepněte pro větší obrázek
Colin Shea: jeho profil najdete na stránkách operátora

Férová mobilní revoluce

Novoroční vstup operátora Free na francouzský trh je označován jako revoluce a těžko se tomu divit, nabídka neomezených služeb za zhruba 500 korun měsíčně je super lákavá. V kontextu českého trhu je přitom případ Free zajímavý zejména v souvislosti s nadcházející aukcí nových rádiových frekvencí, kterou všichni vnímáme jako zásadní příležitost dohnat deficit některých částí České republiky v dostupnosti rychlého internetového připojení a zlepšit podmínky na trhu pro zákazníky. Stejná aukce totiž proběhla ve Francii loni a Free ani žádný jiný z operátorů, kteří se aukce účastnili, přitom nebyl žádným způsobem zvýhodněn.

To je jistě zajímavá inspirace pro všechny, kteří očekávají od podzimní aukce v Česku podobně revoluční výsledky, jaké přinesla ve Francii. Francouzský regulátor si byl evidentně vědom rizika spekulace, jaké s sebou pozitivní diskriminace nových operátorů může nést. Státní pobídky, které například vyčlení exkluzivní část spektra pouze pro nového zájemce, totiž mohou přilákat spekulanty, jejichž jediným zájmem bude exkluzivní část frekvencí nakoupit, nechat několik měsíců či let ležet ladem a pak je draze prodat. Koneckonců všichni máme v čerstvé paměti případ nešťastných státních dotací pro solární elektrárny, kde malá skupina spekulantů vydělala na úkor běžných zákazníků a vyhnala ceny elektřiny nahoru.

Případ Free je tak pro českého zákazníka inspirativní především tím, že francouzský stát zde ctil zásadu transparentní a nediskriminační aukční soutěže. Příchod nových operátorů bude totiž pro zákazníky přínosem pouze tehdy, využijí-li nové frekvence ku prospěchu zákazníků.

Colin Shea,
viceprezident pro strategii a plánování, Vodafone ČR a.s.

Diskuze (36) Další článek: GlassesOff: aplikace pro iPhone vyléčí váš zrak

Témata článku: , , , , Deficit, Voda, Revoluce, Francouzský trh, Free, F +, Běžný zákazník, Nový řád, Operátor, Free +,