Ve druhém čtvrtletí se globálně prodalo celkem 295 milionů nových smartphonů. Shodly se na tom ve svých studiích analytické společnosti IDC i Strategy Analytics. Čtvrt miliardy těchto chytrých telefonů přitom pracuje s operačním systémem Android. Google tak rekordně zvýšil podíl vlastní platformy, když na jeho systému funguje téměř 85 % všech nově prodaných smartphonů.
Pokud bychom uvažovali o hranici 5 % jako o dělící čáře mezi „velkými“ a „alternativními“ mobilními platformami, pak bychom na trhu měli aktuálně pouze dva významné hráče: dominující Android a iOS s 12 %. Zbývající platformy (Windows Phone, BlackBerry, Firefox OS, Jolla) paběrkují dohromady s podílem menším než 4 %. Víme ale, že Microsoft svůj boj rozhodně nevzdává a s byznysem nekončí ani BlackBerry, které se s 67% poklesem prodaných zařízení stalo propadákem čtvrtletí.
Top 4 mobilních operačních systémů v 2Q 2014 podle distribuovaných kusů (data: Strategy Analytics)
Platforma |
Distribuce 2Q14 [mil. ks] |
Tržní podíl 2Q14 |
Distribuce 2Q13 [mil. ks] |
Tržní podíl 2Q13 |
Meziroční změna |
1. Android |
249,6 |
84.6% |
186,8 |
80.2% |
+33,6% |
2. iOS |
35,2 |
11.9% |
31,2 |
13.4% |
+12,8% |
3. Windows Phone |
8 |
2.7% |
8,9 |
3.8% |
-10,1% |
4. BlackBerry OS |
1,9 |
0.6% |
5,7 |
2.4% |
-66,7% |
Ostatní |
0,5 |
0.2% |
0,5 |
0.2% |
0,0% |
Celkem |
295,2 |
100% |
233 |
100% |
+26,7% |
Ačkoli se to zdálo skoro nemožné, Android proti stejnému období vloni znovu výrazně rostl a vylepšil si tak tržní podíl o více než 4 %. Také iPhonů s iOS se prodalo více než vloni, trh ale rostl rychleji (o 26,7 %), a tak se podíl jablečné platformy nepatrně smrskl na 11,9 %. Windows Phonů se ve sledovaném období prodalo 8 milionů, většinu z nich tvořily Lumie. Největší ztrátu utrpělo BlackBerry, jemuž se nepodařilo prodat ani dva miliony ostružinových smartphonů a jeho tržní podíl spadl pod 1 procento.