Je prostě trochu větší, než vaše hračka, kterou ovládáte smartphonem. Ehang posouvá pojem drone do oblasti osobních dopravních prostředků.
Tahle firma začala u klasických malých dronů, na které můžete pověsit kameru. Teď na CES přivezli kvadrikoptéru, která má jednomístnou kabinu a unese pilota. Jmenuje se Ehang 184 a tvůrci mu říkají Personal Flying Vehicle (PFV). Jeho maximální nosnost je 120 kg, dolet 16 km/23 minut a maximální rychlost 100 km/h. Baterie se znovu dobijí za dvě hodiny.
Dá se „to“ i složit.
Jestli už se vidíte při letecké akrobacii, tak vás musím zklamat. Ehang 184 se podobá spíše „autům bez řidiče“. Pasažér pouze v mobilní aplikaci zadá cíl a dá povel ke vzletu, pak už se stará pouze elektronika – hlavní prioritou je totiž bezpečnost. Za letu se můžete kochat výhledem, k pohodlí přispěje klimatizace nebo LTE konektivita, k dispozici je zavazadlový prostor asi tak na jeden střední batůžek.
Všechny letové fotky jsou smontované v počítači. Znamená to něco?
Problémy mohou nastat s provozováním takového letounu. Výrobce sice tvrdí, že na jeho použití není potřeba letecká licence, ale pravda je, že příslušné autority na takový prostředek jednoduše nejsou připravené a můžeme dopředu hádat, že se jim nebude líbit.
A ještě pár detailů.
Čekali jste, že je to něco, co koupíte za pár tisíc na dealextreme? Omyl. Ehang má zatím jen hrubou představu, že by mohl jejich PFV stát mezi 200 a 300 tisíci dolary, tedy nějakých 5 až 8 miliónů korun. To rozhodně není málo, za stejné peníze koupíte konvenční letadlo s mnohonásobně delším doletem.
Rozměry a technické parametry v kostce.
Otazník také visí nad hotovostí projektu. Chce jej začít prodávat ještě letos, ale na veletrhu odmítá předvést byť jen základní demo funkčnosti, prezentační video je evidentně výsledkem počítačové grafiky...
A jak to vidíte vy?
Budí ve vás tento koncept dopravního prostředku důvěru? Má letoun s tak krátkým doletem vůbec nějaký význam?