Garmin BirdsEye: rychlé letecké fotky do navigací

Garmin stihl slíbený březnový termín a spustil službu BirdsEye. S ní lze do turistických navigací Garmin snadno nahrávat rastrové letecké mapy celého světa. Víme, jak na to.
Turistické Garminy Oregon, Colorado a Dakota už nějakou dobu umí vedle standardních vektorových map zobrazovat i rastrové obrázky. Podrobně jsme o této možnosti psali loni v říjnu. V lednu potom Garmin oznámil, že chystá službu BirdsEye, která za třicet dolarů ročně umožní do turistických navigací snadno ládovat rastrové letecké snímky.

Dnes je tato služba už dostupná, potřebujete k ní ale ještě aktuální firmware pro svůj turistický Garmin a nejnovější verzi PC programu BaseCamp. A samozřejmě kompatibilní přístroj. Aktuální seznam podporovaných Garminů najdete na této stránce; jde o všechny Oregony, Colorada a Dakotu 20.

První věc: nový firmware

Pro získání aktuální verze firmwaru pro turistický navigační přístroj doporučuji používat aplikaci Garmin WebUpdater. Stáhněte ji, nainstalujte a po připojení Garminu k počítači spusťte. WebUpdater zjistí, jaký firmware je v přístroji nainstalován, porovná jeho označení s aktuální verzí a případně rovnou nabídne stažení s instalací. Prozradí také, co je v aktuálním firmwaru nového.

Je potřeba i nový BaseCamp

Garmin BaseCamp je mapová aplikace, velmi se podobá známějšímu MapSource. Ten se však dodává jen jako součást jiných map, zatímco BaseCamp si můžete stáhnout samostatně. Zadarmo. Zobrazí nainstalované mapy v 2D nebo 3D režimu, oproti MapSource lze mapou i otáčet. Ukáže také body, trasy a stopy, umožní spravovat data v počítači a přístroji.


Prostředí BaseCampu: hodí se samozřejmě velký monitor

Aktuální verze BaseCampu přináší tyto hlavní změny:

  • Podpora rastrových snímků BirdsEye
  • Podpora uživatelských map (Garmin Custom Maps)
  • Možnost používat na PC mapy, které jsou nahrány jen v přístroji: Tohle se mi nepodařilo zprovoznit. BaseCamp by se měl zesynchronizovat s připojeným Garminem a zobrazit mapy, které jsou v něm nainstalovány. Zahraniční weby to potvrzují, ale nevím, jak toho dosáhnout.

Aplikaci BaseCamp jsem používal naposled v rané betaverzi. Aktuální verze je už mnohem lepší, až jsem byl překvapen, ale práce v ní je stále trochu těžkopádná a ovládání nedotažené. Na disku ji nechám, třeba už kvůli BirdsEye, ale pro práci s mapami stále zůstávám u velmi staré verze MapSource.

A teď konečně BirdsEye

Už jsem naznačil, že BirdsEye je placená služba. Stojí necelých třicet dolarů, ale když jsem ji na webu Garminu objednával, v některé fázi objednávky se z ní stalo 25 eur. Ve výsledku jsem tedy musel zaplatit asi o 70 Kč víc než v dolarech – celkem 634 Kč.


Podivný kurz Garminu. Jakmile zjistí, že jste z EU, z původních 30 dolarů (564 Kč) je hned 25 eur (634 Kč)

Není to mnoho, i když se jedná jen o roční licenci. Na druhou stranu rastrové obrázky se do Garminu dají dostat i jinak, zadarmo a přesto legálně. S BaseCampem a BirdsEye je to jen velice pohodlné. Vlastně jen stačí nakreslit obdélník.


BaseCamp s Atlasem Czech a leteckou mapou části Prahy – to je BirdsEye

Licence se pořizuje na jeden navigační přístroj. Obrázky BirdsEye lze také do BaseCampu stahovat jen tehdy, když je turistický Garmin připojený k počítači. Při každém pokusu Garmin připojený přístroj „očuchá“ a potvrdí, že je autentizovaný.

Pomaloučku, pomalu

Prozkoumal jsem několik oblastí a bohužel musím říct, že v Evropě jsou letecké snímky Garminu většinou horší než ty, které nabízí Google. Budou také o dost starší, konkrétně v Brně odhaduji, že byly pořízeny nejdříve před pěti lety.

Na stáří ale zase tolik nezáleží, budovy se často nemění. Důležitá je podrobnost, a tam mě BirdsEye velmi vyvedl z míry, kdyz jsem si zkušebně nechal načíst oblast kolem Bodamského jezera a rozhraní Německa, Rakouska a Švýcarska. Velká část území je pouze v hrubém satelitním rozlišení, které ani nemá smysl do navigace nahrávat.


Možná jsem se trefil náhodou do takového místa, ale dnes bych už čekal spojitější pokrytí leteckými snímky

Google se nesvěřuje, kdo je dodavatelem jeho snímků. Kromě Googlu jsem je porovnával ještě s Bing Maps, jsou ale úplně jiné. Kvalitu snímků v oblastech, které vás budou zajímat, ale naštěstí můžete posoudit i před zakoupením BingMaps. V BaseCampu se snímky dají vygenerovat a navíc si je můžete v blíže nespecifikované nižší kvalitě pro ukázku nahrát i do neregistrovaného Oregonu. Teď po pořízení licence to už nemohu vyzkoušet.

Označení obdélníku pro stažení obrázků je v BaseCampu velmi jednoduché. O to víc ale zdržuje následné zpracování dat. Konkrétně území o rozloze kolem čtyř set kilometrů čtverečních kolem Bodensee (tedy například 20 × 20 km) se ve střední kvalitě High stahovalo skoro hodinu. Jednalo se přitom jen o 37 MB dat.

Když jsem navíc potom chtěl nahrát stažené obrázky do Oregonu, BaseCamp ohlásil, že něco není kompletní. Potom jsem to uviděl i v přehledu: 148 z 6 963 dlaždic se nestáhlo. Tlačítko pro dodatečné stažení těchto chybně nahraných obrázků však neudělalo vůbec nic a další hodinu jsem tomu už nedal. Totéž se mi stalo i v dalších případech – když se objevila chyba při stahování, nedala se opravit a celý soubor dat se kvůli ní odmítnul do Garminu nahrát.


Sto čtyřicet osm obrázků se nestáhlo. Smůla, opravit se to nedá

Uživatelé v internetových fórech si stěžují na různé další problémy s touto poslední verzi BaseCampu. Některým se ji ani nepodařilo spustit. V tomto ohledu ale s BaseCampem potíže nemám.

Doplněno později: Předchozím odstavcem jsem asi zakřikl své štěstí. Poté, co jsem zkusil do BaseCampu nahrát soubor KML s body, program spadnul a odmítnul se pustit znovu. Musel jsem napřed vymazat data z vnitřní paměti.

BirdsEye v Praze

Podívejte se, jak BirdsEye vypadá přímo v navigaci. V Praze jsem třikrát – s kvalitou Standard, High a Highest – označil stejný obdélník 3,3 × 2,7 km (plocha 8,9 kilometrů čtverečních). Sledoval jsem stahování, výsledek nahrál do Oregonu a na stejných místech, aby se dala porovnat kvalita, sejmul obrázky.

Kvalita Standard: BaseCamp stáhnul 21 obrázků (0,27 MB dat) a trvalo mu to přibližně dvě minuty (reálně pod minutu, dlouho se čekalo na jeden snímek). U této kvality se dá z obrázku poznat, že se jedná třeba o budovu, ale už nelze mluvit o žádných detailech. Obraz se rozmazává už od malých měřítek.


Ukázka snímků v kvalitě Standard

Kvalita High: Pro stejné území se stahovalo už 201 obrázků (3,4 MB dat). Trvalo to necelé tři minuty a myslím, že tato kvalita bude nejpoužívanější.


Ukázka stejných míst v kvalitě High

Kvalita Highest: Opět násobně víc obrázků (201) a výrazně delší doba. BaseCamp stahoval šestnáct minut a soubory na disku zabraly 10,3 MB. Kvalita je samozřejmě nejlepší, ale nevím, jestli dokáže vyvážit výrazné prodloužení doby přípravy.


Znovu stejná místa, ale tentokrát kvalita Highest

U každé z možností jsem přidal ukázku, nejlépe ale rozdíl tří stupňů kvality v různých rozlišení posoudíte z následujícího společného obrázku. Upozorňuji ale, že je hodně velký, klepnutím stáhnete 2,2 MB dat.

 
Otevře se velký obrázek s podrobným porovnáním kvality při různém měřítku mapy

Ukazuje, co má ukazovat

Kromě obrazové kvality je u rastrových map důležité také jejich zaměření – jak jsou přesné vůči zeměpisným souřadnicím. Připravil jsem si proto body do mapy a nechal kolem nich vygenerovat obrázky BirdsEye. Následně jsem u stejných bodů prostřednictvím makra v programu GSAK připravil podobné dlaždice, ale ze satelitních snímků Google Map. U nich mám ověřeno, že bývají dobře zaměřené.

Výsledek? BirdsEye ukazuje polohu o dvacet metrů vedle, obrázky jsou posunuté na západ. Důkaz dávají i dobře zaměřené Mapy.cz, které body umístily stejně jako Mapy Googlu: bod 1, bod 4. (Body 2 a 3 zůstaly u mě v počítači, BaseCamp je nedokázal stáhnout – viz problém popisovaný výše).

   
Dvě dvojice v Oregonu: vlevo BirdsEye, vpravo mapa Googlu. Kromě nepřesné kalibrace obrázku v BirdsEye porovnejte také kvalitu snímků

Tohle je například pro geocaching nepoužitelné, vyšší přesnost má samotný systém GPS.

Dva testy jsou ale pro takový závěr málo, rozhodl jsem se proto udělat ještě jedno prověření přesnosti. Tentokrát trochu jinak. Napřed jsem vynesl body do Map Googlu – otevřete si je na nové kartě z tohoto odkazu. Procházejte v prohlížeči jednotlivá místa ve velkém detailu a porovnávejte s následujícími obrázky, jak je zobrazil BirdsEye.




Otevřete si mapu a porovnávejte její snímky s těmito z BirdsEye

Jsem rád, že jsem tento test udělal, a to ze dvou důvodů. Zaměření není tak hrozné, jak se zdálo z prvních dvou případů. Bohužel zrovna v Brně je BirdsEye asi o dvacet metrů ujetý – je to vidět i na jiných obrázcích. Ostatní místa jsou poměrně přesná, ale mohu to říct jen o těch, kde je něco vidět.

Na několika ukázkách totiž BirdsEye i s nastavenou kvalitou Highest zobrazí pouze rozmazaný flek. Garminu zkrátka chybí letecké snímky. Nedokážu ale říct, kde je pokrytí dobré a kde BirdsEye nemá smysl – na mapě totiž v podobě leteckých snímků vidím jen tu oblast, kterou označím a nechám pomalu stáhnout.

Mohu také napsat, že kvalita obrázků je na mapách Googlu většinou o dost lepší než v BirdsEye. Zejména když porovnávám snímky v České republice. K tomu se mi zdá, že na počítači v BaseCampu jsou obrázky kontrastnější než na displeji v Oregonu.

Podíval jsem se také, jak vypadají obrázky BirdsEye z amerických měst. Pokrytí je v nich lepší, ale snímky rovněž nejsou příliš kontrastní:


 

Amerika má podrobnější snímky, kvalita ale ani tady není nejvyšší

Ještě raději několik verzí

BirdsEye je rozhodně zajímavá služba, alespoň pokud hodnotíme její koncepci. Použitelnost pro našince je však sporná: kvůli slabšímu pokrytí leteckými snímky, kvůli místy nepřesnému zkalibrování obrázků. Do toho je třeba započítat pomalý přenos dat a sem tam chybu při stahování.

Garmin mívá velmi dobrý hardware, ale už dlouho bojuje se sofwarem: ať už se to týká aplikací pro PC, které svým ovládáním moc neodpovídají současným standardům, nebo i firmwarů pro navigační přístroje. Na druhou stranu je ale Garmin známý svým neustálým vylepšováním hotového. Však srovnejte, co uměly třeba turistické Oregony před dvěma lety na začátku prodeje a co umí dnes.

BirdsEye je nová služba a věřím, že se bude vyvíjet dál. Pětadvacet eur sice není mnoho, ale měli byste být připraveni na to, že za ně asi nedostanete to, co byste chtěli dostat. Své investice osobně nelituji, BirdsEye budu dál sledovat a těšit se na další změny.

Nápady pro Garmin:

  • Hodila by se možnost stahování po jednotlivých dlaždicích.
  • Přivítal bych, kdybych mohl označit skupinu bodů a BaseCamp mi automaticky kolem každého z nich stáhnul rastrový obrázek nastavené velikosti.
  • Užitečné by bylo také automatické stahování obrázků podél naplánované trasy. Nebo výběr oblasti polygonem. Obdélník totiž často obsahuje velká hluchá místa.

Neověřené podezření na závěr: Řekl bych, že při nahrávání rastrových obrázků z BirdsEye Oregon nemá omezení na sto dlaždic jako v případě Custom Maps. Jak to ale ověřit? A jak toto omezení obejít u Custom Maps, když se zdá, že u BirdsEye není?

Diskuze (19) Další článek: Host MobilManie: Zuzana Belohorcová

Témata článku: , , Zajímavá služba, Velký monitor, Placená služba, Dodatečné stažení, Boda, GSA, Velký obrázek, Garmin BaseCamp, Kilometr čtvereční, F +, Dobrý hardware, Let, Bird,