Garmin právě dnes představil zbrusu novou turistickou navigaci jménem Montana. Hlavním lákadlem zůstává 4“ displej a hlasová navigace pro využití v automobilu.
Garmin do této chvíle striktně rozlišoval navigace do automobilu od těch turistických. Turistické navigace až do poslední řady GPSMap62 nenabízely hlasovou navigaci – tak důležitou v automobilu. S příchodem modelu Montana se vše mění a bude skvěle využitelná i na palubní desce automobilu nebo řídítkách motocyklu. Montana podporuje silniční i turistické vektorové mapové podklady a nechybí ani podpora map rastrových (v rámci služby BirdsEye).
Na stranu druhou, dle dostupných informací nebude v základní ceně ani silniční mapa, ani držák do automobilu – obojí bude třeba dokoupit. Pro pohodlné využití ve voze je Montana doplněna o speciální konektor.
Konečně vyšší rozlišení
Začněme ještě troškou technologické specifikace. Po kontroverzním modelu GPSMap 62 s rozlišením displeje z minulého tisíciletí přichází Montana s velkým dotykovým displejem s úhlopříčkou 4“ a především rozlišením 480 x 272 bodů. Tedy stejně jako používají širokoúhlé automobilové navigace. O dotykové technologii výrobce mlčí, s největší pravděpodobností půjde o rezistivní pro zachování matného povrchu.
Větší displej si samozřejmě vyžádal zvětšení fyzických rozměrů. Montana měří 137 milimetrů na výšku, 83 na šířku a tloušťka činí 15 milimetrů – ve srovnání s Dakotou působí opravdu velkým dojmem. Na stranu druhou, GPSMap 62 má s anténou 160 milimetrů na výšku, 61 na šířku a je více než dvakrát tlustější (36 milimetrů).
Se zvýšením rozlišení pozměnil Garmin grafiku prostředí. Jak je patrné z okolních obrázků, nezůstala „ikona na ikoně“, vše je nové, hezčí a přehlednější – více se blíží stylu automobilových navigací tohoto výrobce.
Montana nepostrádá všechny turisticky a sportovně důležité funkce: barometrický výškoměr, tříosý elektromagnetický kompas, technologii ANT+ pro připojení sportovního příslušenství (Montana by měla snímat i otáčky kola, nejen kadenci šlapání) a dalšími. Poměrně výraznou změnou je standardní Li-Ion baterie s výdrží 16 hodin, kterou můžete v přírodě nahradit trojicí AA baterií zvyšující výdrž až na 20 hodin.
Montana nabídne microSD slot pro ukládání mapových podkladů a informací o absolvovaných trasách. Informace o vestavěné paměti se různí: české zastoupení hovoří o kapacitě až 8 GB, na oficiálních stránkách Garminu stojí kapacita 3,5 GB u nejvyššího a 3 GB u dvou nižších modelů. Ano, Garmin stále omezuje celkový počet bodů (2 000) a tras (200) při 10 000 bodech.
Zajímavostí zůstává integrovaný 5 Mpix fotoaparát s ostřením a automatickým přiřazováním GPS souřadnic. Tuto hodnotu nabízí dnes leckterý mobil, o jeho užitečnosti by se tak dalo debatovat – velmi bude záležet na kvalitě snímků. Fotoaparát nabídnou dva vyšší modely, základní Montana 600 jím nedisponuje.
3 modely, 3 ceny, půlka června
Na rozdíl od předchozích řad je rozdílnost jednotlivých modelů minimální, skutečně se týká jen fotoaparátu a vestavěné paměti. Dřívější příplatkové položky, jako barometrický výškoměr, elektronický kompas či ANT+ se stávají samozřejmostí. Jednotlivé modely budou navíc odlišeny různou doplňkovou barvou: 600 žlutá, 650 oranžová a konečně 650t šedá.
Montana 600 má předepsanou cenu 12 500 Kč, model 650 s fotoaparátem 14 990 Kč a konečně 650t s fotoaparátem a topografickou mapou Evropy za 15 990 Kč, vše včetně DPH. Skutečné ceny by mohly být o něco nižší, to se však dozvíme až po uvedení na český trh v druhé půli června.
Jak je patrné, dle nastavené ceny zůstávají řady Dakota a Oregon neohrožené. V případě řady GPSMap 62 však již tak jasná situace není a větší displej s jemnějším rozlišením bude hodně silným argumentem - zvláště pro uživatele, kteří by občas využili navigaci i v automobilu.
Další informace a fotografie najdete na micro site věnované Garminu Montana (v angličtině)