Jak uhlídat účet aneb Premium SMS pod drobnohledem

Utratit několik stovek kreditu bude brzy otázkou jediné odeslané textovky. Udělejte si jednou provždy jasno, jaké SMS a za kolik posíláte.

Každý majitel mobilu už se určitě setkal se službou Premium SMS, ať už to bylo při hlasování v anketě o nejlepšího zpěváka v televizní soutěži či při placení za zboží a služby na internetu. Tyto speciálně zpoplatněné zprávy mají samozřejmě mnohem širší okruh využití a zájem o ně roste. Proto se v blízké době také navýší maximální cenový strop ze současných 99 na 600 Kč. A ani to nemusí být konečná maximální možná částka, kterou lze prostřednictvím Premium SMS zaplatit. Ta by mohla dále vzrůst až na 999 Kč. Vše závisí na dohodě mezi operátory, kteří takto vycházejí vstříc požadavkům firem, měst a obcí, které tento způsob platby využívají.

Je jasné, že čím větší částku bude možno tímto způsobem zaplatit, tím větší zájem o Premium SMS bude. A jelikož se s tímto velmi snadným způsobem placení za zboží a služby budeme setkávat čím dál tím častěji, je na čase si o službě Premium SMS říci více. Přeci jen tak roste možnost jejich zneužití, stačí nechat ležet mobil chvíli bez povšimnutí a za měsíc, až dorazí faktura, můžete být velmi nepříjemně překvapeni. V tomto směru jsou ve výhodě předplacenkáři, jelikož jim se peníze odečtou z kreditu okamžitě.

Popřípadě se mohou objevit různí šibalové na straně poskytovatelů, tedy lépe řečeno těch, kteří by se za poskytovatele služeb či prodejce vydávali. Teoreticky totiž mohou velmi snadno službu Premium SMS zneužít, aby od oklamaných lidí vylákali peníze (viz. odkaz níže). Takže si mimo jiné řekneme, jak tuto službu úplně zrušit a také o novince – blokaci definovaných skupin služeb.

Jak už jsem nastínil v úvodu, Premium SMS využívají především provozovatelé různých služeb ke kontaktu se svými zákazníky. Platba pomocí SMS často umožňuje např. hlasovat, účastnit se soutěží, posílat příspěvky do veřejných diskusí, dostávat na mobilní telefon aktuální zprávy nebo si zakoupit filmy a hudbu či jízdenku na MHD. Díky použití této mikroplatby je možno vyvíjet i k marketingové aktivity a provozovat spotřebitelské soutěže, ale také se dají použít k nákupu zboží nebo služeb prostřednictvím mobilního telefonu.

Premium SMS: kouknu a vidím

Premium SMS jsou odchozí nebo i příchozí SMS zprávy posílané nebo přijímané ze speciálních čísel, tzv. short kódů. Čísla jsou stejná v sítích všech mobilních operátorů a slouží jako nástroj pro zpoplatnění pomocí SMS. Za samotné Premium SMS je totiž v současnosti účtováno od jedné do devětadevadesáti korun. Cenu za zprávu ale snadno poznáte právě ze short kódu. Premium SMS se dělí do dvou skupin dle toho zda je služba zpoplatněna při odeslání či při doručení.

MO (Mobile Originated) Premium SMS

Tento typ Premium SMS je zpoplatněn při objednání služby. Jsou provozovány na 7-mi místných číslech ve tvaru 90z xy ab, kde:

  • z = typ Premium SMS služby
  • xy = ID číslo provozovatele (jejich seznam je dostupný na www.premiumservices.cz)
  • ab = cena v celých Kč včetně DPH

Příklad: odesláním odchozí SMS na číslo 907 13 50 bude v okamžiku odeslání zaúčtována cena 50 Kč.

MT (Mobile Terminated) Premium SMS

Jednorázová služba. Po předchozí objednávce zákazníka je zpoplatněna až v okamžiku přijetí MT Premium SMS na telefon. Pro provoz MT Premium SMS jsou určeny vždy dvojice 5-ti a 8-mi místných čísel:

5-ti místná čísla

slouží pro objednávání MT Premium SMS, nejsou zpoplatněna premiovou cenou a jsou ve formátu 90z xy, kde:

  • z = typ Premium SMS služby
  • xy = ID číslo provozovatele

Příklad: odchozí SMS na číslo 907 13 (objednávka MT Premium SMS), bude v sítích jednotlivých operátorů zaúčtována jako běžná odchozí SMS podle tarifu zákazníka. U:fon svým zákazníkům odchozí zprávu neúčtuje.

8-ti místná čísla

se používají po příchozí MT Premium SMS a už jsou zpoplatněna premiovou cenou, používají se ve formátu 90z xy abc, kde:

  • z = typ Premium SMS služby
  • xy = ID číslo provozovatele
  • ab = cena v Kč včetně DPH
  • c = vždycky nula

Příklad: přijetím příchozí MT Premium SMS z čísla 907 13 050 bude v okamžiku přijetí zaúčtována cena 5 Kč, přijetím MT SMS z čísla 907 13 500 bude zaúčtována cena 50 Kč.

Povinnosti provozovatele

Poskytovatel služeb Premium SMS/MMS má povinnost zajistit, aby řádně a pravdivě informoval zákazníky. Nepřípustné je klamat zákazníka nebo potenciálního zákazníka nepřestnostvmi, dvojsmyslností, zveličováním nebo záměrným opomenutím informací. V návaznosti na typu média musí uvést své kontaktní údaje.

Například, pokud je nutné zaslat více než jednu MO PR SMS/MMS k objednání služby, musí být jasně specifikováno v propagačním nebo informačním materiálu kolik MO PR SMS/MMS je pro objednání služby požadováno. Zákazník musí vždy znát celkovou konečnou cenu služby. Stejně tak u služeb prostřednictvím MT PR SMS/MMS musí být zákazník informován, jak často a za jakou cenu obdrží objednanou službu. Jestliže je zákazníkovi nabízena MT PR SMS/MMS Služba v rámci televizní nebo rozhlasové reklamy, musí být o této skutečnosti zákazník informován také zvukovou formou.

Pokud by vás zajímaly podrobnosti, tak ty najdete zde (soubor pdf) v kodexu Asociace provozovatelů mobilních sítí (APMS).

Aktivace, nastavení a zrušení služby

Jako obvykle při nastavování čehokoli platí následující: zákazníci Vodafone a T-Mobile (předpokládám i U:fona) vše velmi snadno vyřídí přes své internetové samoobsluhy (popřípadě zbylými kanály), lidé využívající služeb O2 musí volat zákaznickou linku *11 nebo zajít na značkovou prodejnu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Zrušení služeb Premium SMS na internetových samoobsluhách T-Mobile a Vodafone, O2 webovou správu služeb nenabízí

Na změny v cenových stropech, nastavení blokace služby Premium SMS jsme se zeptali našich operátorů. Za O2 odpovídal Martin Žabka:

„V případě, že rodiče chtějí např. svým dětem blokovat službu Premium SMS je to možné bezplatným zavoláním na *11, nebo na značkové prodejně, blokace je zdarma. Pokud se zákazník po zablokování snaží odeslat Premium SMS, nazpět dostane SMS zprávu ve znění: "(Kod 9) Premium SMS/MMS zprava odmitnuta. Tento druh sluzeb jste si zablokoval(a). O2". Navíc nyní je nově možné při platbách pomocí Premium SMS blokovat nejen všechny, ale jen definované skupiny služeb. Zákazníci tak mohou zablokovat např. služby pro dospělé a přitom jim nic nebrání koupit si např. SMS jízdenku.“

Za T-Mobile Jiří Janeček: „Pravděpodobně od listopadu letošního roku dojde k navýšení maximální částky, která jde zaplatit prostřednictvím Premium SMS, a to z 99 korun až na 600 korun. Otázka zvyšování však není určena vůlí jednoho operátora nebo agregátora, ale vychází vždy ze společného postupu v rámci Asociace provozovatelů mobilních sítí (APMS).“

„Z pohledu zákazníka nedojde k žádné změně. Čísla pro objednání služeb zůstanou stejná, změní se pouze čísla, ze kterých budou SMS doručovány. Na straně operátorů a poskytovatelů služeb dojde v průběhu jedné noci k přečíslování. A to tak, že u Premium SMS zpoplatněných při doručení (např. SMS jízdenka) bude poslední trojčíslí z osmimístného čísla určovat cenu v korunách. Například po objednání SMS jízdenky v Praze, bude zákazníkovi doručena z čísla 902 06 026 (nyní je to 902 06 260, což by znamenalo v nové podobě cenu 260 Kč).“

„Zároveň spolu se spuštěním plánujeme edukativní kampaň, která zákazníkům vysvětlí, že telefon už není jen od volání a SMS-kování, ale i na placení. "Dražší" SMS budou také fungovat v modelu Mobile Terminated SMS, tj, že zákazník nebude při špatném zadání klíčového slova naúčtován při odeslání SMS, ale vrátí se mu bezplatná SMS s informací o chybně zadaném klíčovém slově. Co se týče blokací, tak T-Mobile ještě před uvedení dětského zámku loni v květnu - tj. cca již více než 5 let nabízí možnost blokace Premium SMS a Audiotextových linek. Zákazník si může zablokovat jak informační služby, nebo pouze SMS platební služby na prefixu 902.“

A konečně za Vodafone odpovídal Lukáš Kropík: „Strop pro Premium SMS se bude u nás brzy zvyšovat z 99 na 600 Kč. U M-peněženky je už nyní nastaven na 600 Kč. V současnosti zákazníkům umožňujeme zapnout blokování všech Premium SMS pomocí služby "Blokování plateb třetím stranám ". Nastavení lze ovládat pomocí internetové nebo hlasové samoobsluhy. Umíme také blokovat všechny Premium SMS a umožňujeme zvlášť platit třeba za SMS jízdenku.“

Zástupci U:fona se do uzávěrky nevyjádřili.

Zlatý SMSkový důl

Z výše uvedeného by se mohlo zdát, že Premium SMS jsou ideálním prostředkem pro tzv. mikroplatby, ale bohužel tomu zdaleka tak není. Důvod je prostý, náklady na platbu, tedy to co si z ceny Premium SMS uzme operátor spolu s poskytovatelem služby, jsou velmi vysoké. Abych byl zcela přesný, klidně to může být i více než polovina z koncové ceny pro zákazníka. Ale to není informace, kterou by snad operátoři či poskytovatelé služeb medializovali.

Své tvrzení můžeme podložit například nabídkou společnosti SMSden, která službu Premium SMS provozuje v mnoha zemích včetně České republiky. Mám za to, že výnosy u ostatních poskytovatelů se příliš lišit nemohou, a tak pokud chcete zhruba vědět, kolik si do kapsy strčí operátor dohromady s provozovatelem, nahlédněte do tabulky na této adrese. Jak vidno z tabulky níže, výnosy z Premium SMS jsou zpravidla sotva poloviční. Například spotřebitel zaplatí prostřednictvím Premium SMS 99 Kč, ten komu bylo za zboží či službu zaplaceno dostane zhruba:

  • 49 Kč bez DPH (zpráva byla odeslána z čísla T-Mobile)
  • 57 Kč bez DPH (zpráva byla odeslána z čísla O2)
  • 48 Kč bez DPH (zpráva byla odeslána z čísla Vodafone)
  • 51 Kč bez DPH (zpráva byla odeslána z pevné linky)

Nesmíme ovšem zapomínat na černou díru na naše peníze jménem státní rozpočet, ten si urve svých 20 % na DPH, dále provozovatel a operátor uzmou dohromady zhruba dalších 30 % a asi polovina z původní sumy připadne prodejci zboží či služeb. A oněch 50 % výnos dostane v podstatě vždy, ať už jde o Premium SMS v ceně 10 nebo 99 Kč.

Dá se tedy předpokládat, že Premium SMS se více rozšíří a zaplatíte s nimi za mnohem širší sortiment zboží či služeb než doposud, ale kvůli obrovským zprostředkovatelským nákladům nepředpokládám, že právě v nich by ležela budoucnost tzv. mikroplateb.

Diskuze (19) Další článek: Vodafone se musí omluvit T-Mobilu za reklamu s falešnými soby

Témata článku: , , , , , , , , Účet, Opomenutí, SMS jízdenka, Lukáš Kropík, Poslední trojčíslí, Jak, Státní rozpočet, Drobnohled, Pře, Snadný způsob,