Japonci chtějí do českých továren přivést robota, který „vidí“ lidi

Japonský výrobce robotů Yaskawa prodává v Česku hlavně svařovací roboty pro výrobce aut. Těm by měl pomoci i nový typ robota, který umí spolupracovat s člověkem.

Firma Yaskawa letos poprvé prodala v Česku sto průmyslových robotů. Utržila za ně sedm milionů eur, což po přepočtu na koruny znamená meziroční růst více než o 50 procent. „V Česku i na Slovensku se tyto firmy potýkají s nedostatkem pracovníků. Nadměrně kvalifikovaní pracovníci tam vykonávají jednotvárnou práci. Naši roboti tyto činnosti mohou převzít a zvýšit produktivitu,“ říká generální ředitel Yaskawa Czech Hubert Kosler.

Celý koncern, který ročně vyrobí 30 tisíc robotů, sází do budoucna na nový typ robotů, které budou spolupracovat s lidmi. „Tohoto kolaborativního robota jsme představili v listopadu. Zatím je určen pro průmyslové aplikace, ale postupně se rozšíří do medicíny či domácností,“ tvrdí ředitel evropské divize Yoshimitsu Sonohara.

Tyto roboty jsou osazeny senzory, které rozpoznají blízkost člověka. Při pohybu ho proto neohrozí. Tento druh robota se bude hodit pro montáž aut, která díky jeho nasazení budou moci být ještě více přizpůsobená požadavkům zákazníků. Uplatní se i při montáži elektroniky.

Yaskawa pracuje i na zapojení robotů do konceptu digitálních továren. Vyvíjí vlastní cloudové řešení, které firmám umožní přejít na digitalizaci výroby, o níž se mluví jako o konceptu Průmysl 4.0. Softwarovou platformu pro koncept digitální továrny Yaskawa představí příští rok.  

Diskuze (1) Další článek: Týden mobilně 312: Na prahu virtuální reality

Témata článku: , Robota, Meziroční růst, Kter, Lid, Český, Robot